کد خبر: ۳۴۵۰۸
زمان انتشار: ۰۰:۴۴     ۲۰ دی ۱۳۹۰
آیا هیچ تیمی در ایران حرفه‌‌ای نیست؟
دوستان، اگر خودمان فوتبال کشورمان را آماتور اعلام کنیم، آن گاه فکر کردید که تیم آماتور حق شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را ندارد؟ آیا این امر دور زدن قانون نیست؟ اصلا فلسفه ممنوعیت بودجه‌های دولتی این بود که پول بیت‌المال بی جهت صرف فوتبال بی‌حساب و کتاب نشود و در ضمن از پرداخت رقم‌های نجومی به بازیکنان دست چندم جلوگیری و افزون بر این، دست دلالان سودجو کوتاهتر شود. جالب این که در چند سال اخیر، به رغم هزینه‌های سنگین در رشته فوتبال در همه رده‌های سنی ناکام بودیم.
رئیس کمیته ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته است: هیچ تیمی در ایران حرفه‌‌ای نبوده و می‌تواند از بودجه‌های دولتی به آنها کمک مالی شود و اعلام خبر این کشف مهم را امیدی برای ورزش ورشکسته ایران دانسته‌اند.

به گزارش «تابناک»، بنا بر تبصره ماده 13 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، جمهوری اسلامی ایران، پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است.
حال که این امر قانونی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، برخی به دنبال این افتاده‌اند که با تفسیر خاص خود و یا دور زدن قانون، راه را برای رها کردن پول بیت‌المال به خرابه فوتبال هموار سازند؛ غافل از این که خرابه فوتبال، نه تنها با سیل پول، اصلاح نخواهد شد بلکه به باتلاق تبدیل می‌شود.

شاید ظاهر فرمایش آقای نماینده که گفته‌اند تعیین حرفه‌ای بودن یا نبودن تیم‌ها با سازمان تربیت بدنی است، درست باشد و حتی این هم درست است که فوتبال ایران در بسیاری از جنبه‌ها، اصلا حرفه‌ای نیست، ولی توجه ایشان را به این اظهارات آقای عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران جلب می‌کنیم که در اواخر مرداد ماه گفته‌اند:

«اگر بتوانیم مدارک دوازده باشگاه خود را حرفه‌ای آماده کنیم، AFC این اجازه را به ما می‌دهد که لیگ حرفه‌ای دوازده تا هجده تیمی برگزار کنیم. در غیر این صورت، نمی‌توانیم لیگمان را حرفه‌ای برگزار کنیم و باید لیگ آماتور داشته باشیم».

اکنون که فوتبال ایران، سازمان لیگ حرفه‌ای دارد و این سازمان در حال برگزاری لیگ حرفه‌ای هجده تیمی است، لابد فوتبال ایران، دست‌کم دوازده تیم حرفه‌ای دارد. مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ حتما می‌توانند این حداقل دوازده تیم را مشخص کنند تا بر پایه تبصره ماده 13 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، هر گونه بودجه دادن و استفاده از منابع عمومی برای آنها ممنوع شود.

البته کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما که درآمد چشمگیری از ورزش به دست نمی‌آورد، الزاما باید برنامه‌های جداگانه‌ای برای ورزش آماتوری و حرفه‌ای منطبق با قوانین و یکسری از واقعیت‌ها که احتمالا منجر به تصویب، اصلاح و احیانا لغو قوانین و مصوبات قبلی از طریق مراجع ذیصلاح شود، تدوین کند تا همگام با تشکیل وزارت ورزش و جوانان و استقبال وزیر محترم ورزش از پیشنهاد‌ها، حرکت چرخ توسعه و پیشرفت پایدار ورزش کشور در درون و بیرون کشور و میادین بین‌المللی، بیش از پیش ادامه یابد.

دوستان اگر خودمان فوتبال کشورمان را آماتور اعلام کنیم، آنگاه فکر کردید که تیم آماتور حق شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را ندارد؟ آیا این امر دور زدن قانون نیست؟ اصلا فلسفه ممنوعیت بودجه‌های دولتی این بود که پول بیت‌المال بی جهت صرف فوتبال بی‌حساب و کتاب نشود و افزون بر این، از پرداخت رقم‌های نجومی به بازیکنان دست چندم جلوگیری و دست دلالان سودجو کوتاهتر شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها