به گزارش پایگاه 598، امروز 19 مهر 1394 خورشیدی برابر با 27 ذی الحجه 1436 هجری و 11 اکتبر 2015 میلادی است.
*شروع اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور (1357 ش)
همزمان با اوجگیری اعتصابات کارکنان دستگاههای اداری کشور بر ضد رژیم ستمشاهی، کارکنان جراید صبح و عصر تهران نیز در تاریخ نوزدهم مهرماه سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، اعتصاب خود را آغاز کردند. اعتصابکنندگان خواستار لغو سانسور مطبوعات بودند. در پی منتشر نشدن روزنامههای صبح و عصر تهران و این اعتصاب گسترده، دولت موقت اعلامیهای صادر کرد که در آن بهطور ظاهری، لغو سانسور مطبوعات و اعطای حقوق مطبوعات براساس قانون اساسی را تضمین کرد.
اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور در شرایطی آغاز گردید که دو روز پیش از آن، یعنی در ۱۷ مهر ۱۳۵۷ش، کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان، گمرک جلفا و بندر امام نیز به خیل عظیم اعتصابکنندگان بر ضد رژیم پهلوی پیوسته بودند.
*محاصره کامل خرمشهر توسط دشمن بعثی در پی اشغال جاده اهواز - آبادان (1359ش)
پس از پیشروی دشمن به سمت خرمشهر، عراقیها تا 19 مهر، همچنان در مدخل شهر و حوالی آن درگیر بودند. همچنین عقبه نیروهای خودی با استفاده از پل خرمشهر باز بود و تردد در آن صورت میگرفت. در این حال گر چه مقاومت در داخل خرمشهر، نیروهای عراقی را با تلفات زیاد و کندی در پیشروی روبرو ساخت، ولی در عین حال، عدم تقویت نیروهای خودی و نبودن آتش پشتیبانی و... موجب شد که دشمن بدون برخورد با مقاومت جدی، شهر را در این روز به محاصره کامل خود درآوَرَد.
از این پس درگیری مدافعان شهر با متجاوزان عراقی شدت یافت تا این که پس از خلق حماسهای جاودان، خرمشهر در چهارم آبان 1359 روز پس از آغاز جنگ، سقوط کرد.
رحلت عالم مبارز و روحانی حقطلب آیت اللَّه "حاج میرزا خلیل کمرهای" (1363 ش)
آیت اللَّه میرزا خلیل کمرهای در سال 1276ش (1317 ق) در کمره از توابع خمین به دنیا آمد و پس از طی مقدمات و سطوح در خوانساری، راهی اراک شد.
او جزو اولین شاگردان آیتاللَّه حائری یزدی در اراک بود و به همراه استاد، راهی قم شد. آیت اللَّه کمرهای همچنین دروس فلسفه و خارج فقه را با حضرت امام خمینی(ره) مباحثه میکرد. وی در قم در درس آیات عظام: میرزا جواد ملکی تبریزی، حاج شیخ عباس محدث قمی و سید محمد حجت کوه کمرهای شرکت کرد و پس از سالیانی، به اجتهاد دست یافت.
آیت اللَّه کمرهای در زمان رضاخان، به سبب مخالفت با کشف حجاب، به دستور شاه، دستگیر و زندانی شد و به تهران تبعید گردید. ایشان بعدها به عنوان نماینده آیت اللَّه بروجردی به مصر رفت و از شیخ شلتوت، رییس دانشگاه الازهر به خاطر به رسمیت شناختن مذهب تشیع تشکر نمود.
آیت اللَّه کمرهای در چندین نوبت به ریاست کنفرانس عالَم اسلام انتخاب شد و به سخنرانی پرداخت. ایشان همگام با مبارزات سیاسی به همراه آیتاللَّه طالقانی در دوره دکترای دانشکده الهیات دانشگاه تهران نیز تدریس میکرد. تفسیر سوره نور، اسرار حج، فلسفه غیبت امام زمان، قبله اسلام، افق اعلی و افق وحی و دهها اثر دیگر از این عالم ربانی به جای مانده است.
آیت اللَّه خلیل کمرهای سرانجام در نوزدهم مهر 1363 ش برابر با پانزدهم محرم 1405 ق در 87 سالگی در تهران درگذشت.
**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 27 ذی الحجه 1436 )
*انقراض دولت بنی امیه پس از قتل «مروان حِمار» آخرین خلیفه ی اُموی(132 ق)
دعوت عباسیان به قیام علیه امویان در ابتدا سری بود و آنان مردم را به این نوید میدادند که پس از پیروزی، یکی از اولاد پیامبر(ص) را به خلافت برمیگزینند.
مردم نیز از روی علاقه به اهل بیت، با آنان همکاری کرده و به کمک ابومسلم خراسانی ،قیام بر ضد امویان شکلی جدی و فراگیر گرفت. سرانجام جنگی بین عبداللَّه بن علی، عموی سفاح و مروان حمار، آخرین خلیفه بنی امیه روی داد که با قتل مروان، حکومت غاصب هزار ماههی امویان سرنگون گردید. از آن پس خاندان ظالمی دیگر بر مسلمانان حاکم شد که حکومت آنان بیش از پنج قرن به طول انجامید.
*تصرف گرگان و مازندران توسط "طغرل سلجوقی"(432 ق)
طغرل که فرماندهی ده هزار تن از جنگاوران سلجوقی بود از ماوراءالنهر به خراسان آمد و از سلطان مسعود غزنوی خواست که به داخل ایران مهاجرت کند.
سلطان مسعود مانع این کار شد ودر اثر جنگی که بین آنها روی داد، سلطان غزنوی شکست خورد و طغرل در 429 ق وارد نیشابور شد. طغرل که مؤسس سلسله سلجوقی به شمار میرود، پس از استقرار سلطنت خود به گرگان و طبرستان یورش برد و آن ولایات را از آخرین پادشاه آل زیار گرفت و به مُلکِ خویش افزود.
*وفات «شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی» شاعر و استاد بزرگ ادب فارسی(691 ق)
شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، شاعر و استاد بزرگ شعر و نثر فارسی، پس از گذراندن مقدماتِ علوم ادبی و دینی در زادگاهش، شیراز، در جوانی به بغداد رفت و در مدرسهی نظامیه آن به آموختن علوم متداول آن دوران پرداخت.
پس از تحصیل به سرزمینهای شام، فلسطین شد. سعدی در طی این سفرها، باکمک دیدهها و شنیدههایش به همراه قریحه شاعری، به سرودن اشعاری زیبا و ماندنی پرداخت.
وی سپس به شیراز بازگشت و به تألیف و تصنیف منظومههای پندآموز که نتیجه سی سال تجربه، جهانگردی و مردمشناسی بود، دست زد. سعدی در سال 655 ق اثر بزرگ اخلاقی و تربیتی خود به نام بوستان را سرود و در 656 ق گلستان، یکی از شیواترین کتابهای نثر فارسی را تدوین کرد که در ضمن آن، از اشعار فارسی و عربی نیز استفاده شده است.
همچنین دیوان سعدی و مجالس پنج گانه نیز از اوست. مدفن سعدی در شیراز، میزبان خیل علاقه مندان زبان وادب فارسی از سراسر دنیاست. سعدی به همراه فردوسی و حافظ، یکی از سه شاعر بسیار بزرگ و بلامنازع زبان و ادب فارسی است.
در سخنِ او، غزل عاشقانه، آخرین حَدِّ لطافت و زیبایى را درک کرده و لطیفترین معانی در سادهترین و فصیحترین و کاملترین الفاظ آمده است.
در حکمت و موعظه و ایراد حِکَم و امثال از هر شاعر پارسیگوی، موفقتر است و نثر مزّین و آراسته و شیرین و جذابِ او در گلستان، بهترین نمونهی نثرهای فصیح پارسی است. سعدی به سبب تقدُّم در نثر و نظم، از قرن هفتم به بعد، همواره مورد تقلید و پیروی شاعران و نویسندگانِ فارسی گوی ایران و خارج از ایران بوده است.
*تولد «فرانسوا مورْیاک» نویسنده و ادیب مشهور فرانسوی (1885م)
فرانسوا موریاک، شاعر و نویسنده فرانسوی در 11 اکتبر 1885م در خانوادهای ثروتمند در بُردو در کشور فرانسه به دنیا آمد. وی همزمان با تحصیل، به نویسندگی پرداخت و پس از اتمام دوره دانشگاهی خود، در پاریس به سرودن شعر و نقد آن روی آورد.
در این زمان بود که نخستین دیوان خود را با عنوان دست در دست منتشر کرد.
موریاک سپس به نگارش رمانهای تخیلی پرداخت و اولین موفقیت خود را با اثر بوسه برجذامی به دست آورد. اما در سال 1925م به خاطر تحریر داستان معروف صحرای عشق، شهرتی فراوان یافت و یک سال بعد به اخذ جایزه آکادمی فرانسه نائل گشت.
موریاک به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان کاتولیک، مقالات و رسالههایى منتشر کرد که در آنها افکار و عقاید کاتولیکی منعکس بود. وی همچنین پس از جنگ جهانی دوم، بیشتر وقت خود را به نگارش موضوعات سیاسی اختصاص داد تا اینکه در سال 1952م به اخذ جایزه نوبل ادبیات نائل آمد.
موریاک به مدت 15 سال بر ضد کمونیسم و محافظهکاران مرتجع و به طرفداری از نهضتهای استقلال طلبانه قلم زد و دنیایى عادلانه را به عنوان نیاز معنوی خود در نظر گرفت. وی که در محیطی مذهبی پرورش یافته بود، در آثار خود، مسئله گناه و رستگاری را مطرح نموده است. همچنین با تجزیه و تحلیل روانی از زندگی درونی و ایمان مذهبی، به مبارزهای تبآلود میان جاذبههای زندگی مادی و عشق دنیوی با ایمان واقعی و مسیحیت پرداخته است.
موریاک از یک طرف نمیتواند موجودی آرام و مطیع باقی بماند و از سوی دیگر قادر به گسستن از همه چیز نیست. گاه به سوی خدا میرود و گاه از او دور میشود و میکوشد که فرار کند اما موفق نمیشود. موریاک همواره قدرت شر را میبیند که بر غریزه تقوا پیروز میشود و گناه را مینگرد که روحهای ضعیف و شخصیتهای سست را تباه میسازد.
از نظر او، تنها ایمان واقعی و دنیای معنوی است که به طور معجزه آسا میتواند نجات بخش بشر باشد و سازش میان زهد و تقوا و دلبستگی به عالم مادی هرگز امکانپذیر نیست.
موریاک به این طریق، رمان مذهبی را احیاء کرده است، اما او نمیخواهد اولیا و معصومان را وصف کند. موریاک رنجها و دردهای زندگی را تا اعماق مغز و قلب و استخوان خواننده رسوخ میدهد.
آثار موریاک از جریان احساسها و اندیشههای خود او جدا نیست و جنبه هنرمندی او هرگز راضی نمیشود که واقعیت در برابر آرزوهای اخلاقی و پیش اندیشیده سر فرود آورد. موریاک با نگارش آثاری درباره مسیحیت، نفوذ خود را در جامعه کاتولیک و عموم مردم، استوار کرده است، با این حال، نفوذ وسیع و اصلی موریاک به رمانها و آثار داستانی او بستگی دارد.
از این نویسنده عصبی، بذله گو، پرکار و دقیق آثار فراوانی بر جای مانده که شعر نارنج، پایان شب، یادداشت روزانه در پنج جلد، گمشده و کودکی در زنجیر از آن جملهاند. فرانسوا موریاک سرانجام در سال 1970م در 85 سالگی درگذشت.