کد خبر: ۳۴۳۲۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۱۲ مهر ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، این روزها با وجود قهر مشتریان با بازار خودرو و به خصوص خودروهای صفر کیلو، اما به نظر می‌رسد که خودروسازان همچنان به آینده بازار امیدوار هستند و با ترفندهای مختلف، در تلاش برای تغییر وضعیت بازار و بهبود شرایط هستند.

  این در شرایطی است که هیچ‌گونه از ترفندهای خودروسازان، در جهت ارتقای کیفیت یا تغییر یا قیمت خودروهای تولیدی نیست، بلکه حتی با بهانه بالا بودن قیمت تمام شده، تلاش برای افزایش خودروها دارند و گه‌گاه از زبان مدیران این خودروسازان، صحبت از احتمال بالا رفتن قیمت خودروها می‌شود.

اما نکته این‌جاست که قهر مشتریان و رکود بازار ادامه دارد و گزارش‌های بازار نیز از کاهش ۵۰ درصدی فروش خودروهای صفر و ۳۰ درصدی فروش خودروهای دست دوم حکایت دارد.

در حال حاضر اغلب مردم قیمت‌های موجود خودرو در بازار را با قیمت خودروهای روز دنیا مقایسه می‌کنند، می‌بینید با قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در دنیا می‌شود خودروهای برند و باکیفیت‌تری تهیه کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شرایط کنونی و با قیمت معادل ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان، خودروهای گوناگونی در کشورهای مختلف جهان و از سوی بسیاری از شرکت‌های معتبر خودروسازی ارائه می‌شود.

برای مثال، نیسان ورسا سدان، با قیمت ۱۰ هزار و ۱۰۰ دلار و معادل ۳۳ میلیون تومان در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. یا خودرو اسمارت فورتو پیور، با قیمت ۱۰ هزار و ۱۰۵ دلار در بازارهای جهانی از سوی شرکت تولیدکننده اسمارت، زیر مجموعه دایلمر، که بنز آلمان نیز زیرمجموعه آن محسوب می‌شود، عرضه شده است.

در همین حال، قیمت پایه هیوندای اکسنت در بازار جهانی ۱۰ هزار و ۲۰۰ دلار معادل ۳۳.۶ میلیون تومان بوده و از سوی شرکت هیوندای کره عرضه می‌شود. این خودرو در بازار داخل ایران بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت پایه فورد فیستا نیز در بازار جهانی ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار و معادل ۳۴.۶ میلیون تومان است. همچنین تویوتا یاریس که در بازار کشورهای غربی با نام پریوس و با کمی تغییرات عرضه می‌شود، در بازار بین‌المللی با قیمت ۱۱ هزار و ۴۰۰ دلار و معادل ۳۷ میلیون تومان به فروش می‌رود؛ این در حالی است که این خودرو در بازار داخل ایران با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همه این نکات و در عین حال، قیمت پایین خودروهای تولید داخل که هر ساله از کیفیت آنها بیشتر کاسته می‌شود، باعث شده است که قفل فروش خودروسازان باز نشود و مشتریان به سمت خودروهای خارجی تمایل داشته باشند تا تولیدات داخل.

در عین حال، مساله دیگری که وجود دارد، این است که بازار خودرو در ایران اشباع شده است و عمر خودرو در بازار حدود، ۱۵ تا ۲۰ سال است. به عبارتی، اغلب کسانی که اقدام به خرید خودرو می‌کند، زمان می‌برد تا تصمیم به تغییر خودرو خود بگیرند.

از سوی دیگر، همان‌طور که گفته شد، با توجه به این‌که هر ساله از کیفیت خودروها بیشتر کاسته می‌شود، اغلب خریداران تمایل به سمت خودروهای دست دوم و با مدل‌های پایین پیدا کرده‌اند، چراکه این خودروها کیفیت‌های بالاتری نسبت به خودروهای صفر کیلومتر دارند.

با توجه به این شرایط، به نظر می‌رسد تا زمانی که خودروسازان کیفیت خودروهای خود را بالا نبرند و قیمت خودرو نیز با توجه به کیفیت خودروها معقول نباشد، از چاله‌ای که خودشان ایجاد کرده‌اند، رهایی پیدا نخواهند کرد و حمایت‌های دولت نیز تاثیری نخواهد داشت.
منبع:افكار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴
۰
۰
قیمت خودرو حداقل باید نصف شود. وگرنه تحریم خودرو ادامه دارد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها