به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، روز
دوشنبه، نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به همراه محمدرضا نعمت
زاده، وزیر صنعت به ایران خودرو رفته و گفته: جلسه با صاحبان صنعت خودرو با
هدف آشنایی دولت با مسائل و مشکلات این صنعت برای کمک به خودروسازان به
منظور تامین خواسته مردم مبنی بر بهبود کیفیت و مناسب بودن قیمت برگزار شد.
حضور نوبخت در ایران خودرو زمانی اتفاق افتاد که این شرکت
خودروسازی با مشکلات فروش مواجه شده است و می توان یکی از دلایل کاهش فروش
محصولات این شرکت را کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی صفر» دانست.
چرا فقط خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما دعوت شده بودند؟
در
این مراسم که تنها از خبرگزاری جمهوری اسلامی و صدا و سیما دعوت شده بود،
طبق اعلام ایرنا، نوبخت بیان کرده: بر اساس توافقنامه ای که امروز با وزارت
صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید، مقرر شد تا 200 میلیارد تومان از یارانه
تولید در اختیار خودروسازان قرار گیرد.
وی افزوده: در واقع این منابع در اختیار وزارت صنعت قرار میگیرد تا در مهرماه امسال به خودروسازان پرداخت شود.
رئیس
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزوده: همچنین با هدف حمایت از تولیدات
داخلی 140 هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانکها به خرید محصولات صنعتی
و خودرو اختصاص خواهد یافت، این در حالی است که میزان تسهیلات بانکی امسال
700 هزار میلیارد تومان است که مقرر شده 20 درصد این منابع برای خرید
محصولات داخلی اختصاص یابد.
کارمندان دولت خودروی قسطی می گیرند
نوبخت
در بخش دیگری از صحبت هایش، بیان کرده: گزارشی را که وزیر صنعت ، معدن و
تجارت و همچنین مسئولان صنعت خودروسازی ارائه کردند در سه بخش قابل تقسیم
بود، اول اینکه برای افزایش تولید با مشکل تامین منابع مالی مواجهند که
تامین بخشی از این منابع طبق توافقات قبلی با بانک مرکزی از طریق تسهیلات
فراهم شد، دوم مطالبات مربوط به جایگزینی خودروهای فرسوده است که مقرر شد
این مطالبات در اختیار صنعت خودرو قرار گیرد، سوم کمک دولت به فرایند
افزایش کیفیت خودرو هم مطرح و مقرر شد با استفاده از فناوری روزامد کیفیت
خودرو افزایش یابد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان
اینکه برای خرید اقساطی خودرو کارمندان توافق شد منابعی بویژه از طریق
تبصره 20 قانون بودجه 94 اختصاص یابد، افزوده: نظام بانکی کشور در این
زمینه کمک موثری را تقبل کرد و همه این تصمیم ها باعث خواهد شد که بتوانیم
رشد مناسبی را در صنعت خودرو و اقتصاد داشته باشیم تا خروج از رکود با مهار
تورم بنحو شایسته ای انجام شود.
پرداخت تسهیلات به خودروسازان؛ خیانتی به سایر صنایع
ماه
گذشته بود که کمبود نقدینگی ایران خودرو و سایپا در جلسه کمیسیون صنایع
مجلس مطرح شد و در آن جلسه مدیران شرکتهای خودروساز و برخی نمایندگان
خواستار اختصاص تسهیلات بانکی به خودروسازان شده بودند.
این مسئله با مخالفت برخی اعضای کمیسیون صنایع نیز روبرو شد و در نتیجه تصمیمگیری نهایی در این مورد صورت نگرفته بود.
به
گفته علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع مجلس، خودروسازان هنوز نتوانستهاند
تسهیلات قبلی دریافت شده را پرداخت کنند و در این شرایط، پرداخت دوباره
تسهیلات به آنها یک دور باطل خواهد بود.
علیلو در این مورد با
اشاره به بعضی لابیها بین خودروسازان، برخی نمایندگان مجلس و مدیران وزارت
صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص تسهیلات بانکی به خودروسازان، به فارس
گفته بود: پرداخت تسهیلات به خودروسازان خیانت به سایر صنایع است.
در
شرایطی که بسیاری از صنایع نیازمند تسهیلات بانکی هستند و بانکها از نبود
منابع برای اختصاص به این بخش سخن میگویند، پرداخت تسهیلات به خودروسازان
خیانت به سایر صنایع و کشور خواهد بود. همچنین پرداخت تسهیلات به
خودروسازان کاری اشتباه است و نباید به شرکتهایی که زیانده هستند،
تسهیلات پرداخت شود.
خودروی صفری که با قطعات دست دوم به فروش می رسد، استاندارد است؟
سالهاست
که کیفیت پایین محصولات خودرویی ایران مورد نقد قرار گرفته و در کنار تمام
این انتقادها روز به روز کیفیت خودروهای داخلی کاهش یافته و مصرفکنندگان
همچنان ناراضی هستند.
تا امروز کسی پاسخگوی ضرر و زیان افرادی که
به شرکت خودروسازی داخلی اعتماد کرده و خودروی ایرانی خریدند نبوده است و
این تنها مصرف کنندگان بودند که خسارات زیادی را متحمل شده اند.
لزوم
توجه به محصولات داخلی، بهبود کیفیت است. مسلما زمانی که کیفیت خودروی
داخلی افزایش پیدا کند، مردم برای خرید این محصولات اقدام خواهند کرد و
هرگز نیازی به تبلیغ نیست.
روز دوشنبه محمدرضا نعمت زاده پس از
بازدید از بخش های مختلف شرکت ایران خودرو اظهار داشته: هم اکنون ظرفیت
تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی بین یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600
هزار دستگاه است که همه این خودروها با رعایت استانداردهای ملی تولید و به
بازار عرضه می شود!
سوالی که از آقای وزیر باید پرسید این است که
آقای وزیر استاندارد های ایرانی چگونه وضع شده اند که خودرو هایی با
تکنولوژی یک یا دو دهه قبل می توانند استاندارد تلقی شوند.
منبع:فردا