کد خبر: ۳۳۹۳۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۱۶ دی ۱۳۹۰
متکی در برنامه "دیروز، امروز، فردا":
وزیر سابق امورخارجه گفت: همانطور که در بحث انرژی هسته‌ای می‌گفتیم که یا انرژی هسته‌ای برای همه و یا برای هیچ کس؛ در اینجا هم می‌گوییم امنیت خلیج فارس یا برای همه و یا همه از ناامنی در این منطقه متضرر می‌شوند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، منوچهرمتکی وزیر سابق امور خارجه که شب گذشته در برنامه "دیروز، امروز، فردا" سخن می‌گفت، در ابتدا با تقدیر از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل رزمایش اخیر در خلیج فارس ‌اظهارداشت: امروز دوست و دشمن به قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه اذعان دارند و ایران همیشه سعی کرده ‌با همکاری منطقه‌ای و با صمیمت، توازن لازم را در منطقه ایجاد کند که رهبر معظم انقلاب نیز در مباحث خود "امنیت دسته جمعی منطقه" را مطرح کردند.

وی ادامه داد: امنیت خلیج فارس و دریای عمان یک کل غیر‌قابل تفکیک است، یعنی این امنیت مقوله‌ای است که همه کشورهای منطقه از بهره‌مند می‌شوند، بنابراین اینگونه نیست که بخشی از کشورها امنیت داشته باشند و بخشی دیگر امنیت نداشته باشد، چراکه اساسا چنین چیزی مقدور نیست که بخشی بتواند کشتیرانی آزاد ‌و ‌‌صادرات نفت داشته باشد و بخشی دیگر نتواند. 

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: همانطور که در بحث انرژی هسته‌ای می‌گفتیم که یا انرژی هسته‌ای برای همه و یا برای هیچ کس، در اینجا هم می‌گوییم امنیت خلیج فارس یا برای همه و یا همه از ناامنی در این منطقه متضرر می‌شوند. 

متکی خاطرنشان کرد: در این اواخر بداخلاقی‌هایی را در منطقه شاهد هستیم که باید دانست ریشه آن چیست که فکر می‌کنم برای فهمیدن آن باید به یکسال و نیم اخیر برگردیم. آمریکایی‌ها در یک انفعال در قبال بیانیه تهران، قطعنامه‌ بی‌خاصیتی را به تصویب رساندند و بعد از گذشت 1.5 سال از آن، می‌بینیم که فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد و آنها هم هیچ اقدام خاصی جز برخی از این تحریم‌ها نتوانستند انجام دهند.
 
وی در ادامه و با اشاره به تحولات اخیر منطقه متذکر شد: حوادث اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا یک آرایش جدیدی به لحاظ سیاسی در منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه به وجود آورده ‌که آمریکایی‌ها انتظار آن‌را نداشتند و سال‌ها برای نظم و چینش این منطقه تلاش کرده بودند.

متکی ادامه داد. آمریکایی‌ها حدود شش ماه مبهوت تحولات منطقه بودند و معتقدم هنوز تحلیل درستی از چرایی و ریشه‌های این نهضت اسلامی در منطقه ندارند، آنها تلاش دارند بتوانند سوار حوادث شوند و به نوعی خط‌دهی کنند که هنوز نتوانسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در مواجهه تحولات منطقه با دو اتفاق روبرو است؛ اولاً نظام‌های موجود در منطقه که چینش آن به نفع آنها بود، بهم خورده است، دوم و مهمتر از آن، تلقی‌ای است که در منطقه بوجود آمده است و آن الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و این موجب نگرانی جدی آمریکا و غرب است. 

وزیر سابق امورخارجه افزود: آمریکا نگران نظام‌های جایگزین رژیم‌های ساقط شده منطقه است، لذا زمانی تلاش کردند دموکراسی دلخواه خود را تحمیل کنند، در حالی که خود حامی جدی دیکتاتورهای منطقه بودند و انتخابات اخیر در این کشورها نشان داد که مردم به سمت اسلام‌گرایان گرایش جدی دارند.

متکی در ادامه سخنان خود گفت: آمریکائی‌ها اهدافی را تعیین کرده‌اند که بر سایه‌ها فشار بر ایران به آن برسند‌ که بحث هسته‌ای، تحولات منطقه و انتخابات پیش‌رو از جمله آنها است. نکته آن است که آمریکائی‌ها گمان می‌کنند با تشدید این فشارها ممکن است سیگنال‌هایی را از ایران دریافت کنند که به نوعی آمادگی برای سازش و همراهی با آنها باشد.

وی گفت: امروز بحرانی که آمریکا و غرب را فرا گرفته است، دارای اهمیت است. آنها می‌خواهند بر نوعی این بحران را به خارج آمریکا و اروپا هدایت کنند و برای این کار از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگر سخنان خود در خصوص موضوع نفت گفت: آمریکایی‌ها در مقابل تحریم نفت ایران باید پاسخ‌های روشنی دریافت کنند، زیرا تحریم نفت برای آمریکا مسئله ساده‌ای نیست و حتی ناممکن است، بنابراین اگر قرار باشد ایران نتواند نقشش را صادر کند، طبیعتا صادرکنندگان دیگر هم دچار مشکل خواهند شد. 

متکی گفت: برخلاف تحریم‌ها تقاضای زیادی برای نفت ایران وجود دارد. علاوه بر آن، فرمول‌های زیادی برای فروش نفت وجود دارد که نیازی به فروش معمول نفت نیست که این روش‌ها را در ستاد مبارزه با تحریم به راحتی کلاسه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این نکته را نیز باید اضافه کنم که اوپک باید با کارشکنی‌های عربستان برخورد کند‌ تا عربستان بداند باید در حدود اوپک حرکت کند. عربستان سال‌هاست با کشورهای طرف قرارداد ما مثل چین و هند، دیپلماسی جایگزینی نفت ایران را دارد که حرکت غیردوستانه است.

وزیر سابق امور خارجه اظهار داشت: ما در مقوله سیاسی باید مراقبت داشته باشیم، مثلاً انتخابات مجلس نهم باید همچنان الهام‌بخش انتخابات در کشورهای منطقه باشد.

متکی تصریح کرد: دشمنان همچنان به دنبال طراحی‌های خود برای انتخابات هستند. آنها در ابتدا به دنبال تحریم انتخابات بودند، در مرحله بعد به دنبال کاهش مشارکت مردمی بودند و این در حالی است که در برخی کشورهای اروپایی مشارکت ۲۵ درصدی را شاهد بودیم، ولی در ایران همواره انتخابات بالای ۵۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها اهداف متنوعی را در طرح برخی مسائل در این اواخر دنبال می‌کنند‌ که یکی از آنها تاثیرگذاری بر انتخابات است. لذا ما باید هوشیار باشیم و برخلاف خواست دشمن عمل کنیم.

وزیر سابق امورخارجه همچنین در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سئوالی درباره حضور "داود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در ایران گفت: برخی از اظهارات وی نشانگر این است که ترکیه نیست به مواضع تندی که پیرامون مسائل منطقه داشتند، علاقمند هستند که تعدیل‌های بوجود بیاورند که اگر اینگونه باشد، هوشمندانه است، زیرا ترکیه مواضع درستی در طی چند ماه نداشته ‌است.

متکی در پایان گفت: اگر مذاکرات منجر به این شود که ترکیه نسبت به تحولات سوریه مواضع درستی در پیش بگیرد، حتما کمک‌‌کننده خواهد بود. ترکیه باید بداند شرایط سوریه متفاوت با برخی کشورهای دیگر است‌ لذا امیدوارم این مذاکرات به تعدیل مواضع ترکیه بینجامد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۰
۰
۰
متکی بهترین تحلیلگری است که می شناسم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها