کد خبر: ۳۳۷۹۲
زمان انتشار: ۰۲:۰۷     ۱۵ دی ۱۳۹۰
به گفته دكتر قاسم دستجردي، روانپزشك بي نظمي در منزل، 23درصد بهانه گيري و تنش را افزايش مي دهد و روان انسان با بي نظمي دچار تنش مي شود.
در روانشناسي نقش و اثر محيط بر روان آدمي انكارناپذير است و ثابت شده كه شرايط محيطي مي تواند اثرات مثبت يا منفي بر روي روان افراد داشته باشد به همين دليل روانشناسي منظر مطرح است.
روانشناسي منظر به ويژه در معماري مانند ساختار شهر، كوچه ها، خيابان ها، ساختمان ها مدنظر قرار مي گيرد چرا كه معماري مي تواند در جهت تناسب، شكل، طرح و رنگ، تاثيرات شگرفي بر روي ذهن بيننده بگذارد.
خانه يكي از اجزاي محيط است كه قسمت مهمي از وقت انسان ها در آن طي مي شود. خانه صرفا يك مكان فيزيكي و يك سرپناه نيست بلكه در نگاه واقع بينانه محل امني در برابر سختي ها، ترس ها، ترديدها و اضطراب هاست.
هدف ايده آل گرايانه براي داشتن فضاي زيبا و آرامش بخش اين است كه بتواند امنيت روحي و رواني براي افراد ايجاد كند بنابراين با اين نگاه، نقش طراحي، معماري، نور، اصوات محيطي و رنگ و يا موسيقي داخل محيط منزل مي تواند مهم باشد.
اگر شرايط منازل با شرايط افراد همخواني نداشته باشد افراد دچار تنش مي شوند چرا كه شخصيت افراد، ارزش ها و فرهنگ در ساختار منزل به آنها كمك مي كند.
دكتر دستجردي در خصوص طراحي منزل گفت: طراحي الزاما استفاده از وسايل گران قيمت نيست بلكه مي تواند ضمن ساده بودن با طبيعت و فرهنگ افراد هم متناسب و هماهنگ باشد.
بايد از كليشه ها و قوانين جدا شويم. با وسايل ساده و خلاقيت و كمي سليقه و سنت شكني مي توان در محيط تنوع ايجاد كرد.
اين روانپزشك در خصوص نقش نور در كاهش افسردگي نيز گفت: در روانشناسي ثابت شده است نور در كاهش افسردگي افراد به ويژه افسردگي فصلي موثر است و حتي الامكان نور بايد طبيعي باشد.
معمولا خانه هاي تاريك با فضاي فيزيكي خيلي كوچك و تو در تو تنش را افزايش مي دهد.
به توصيه وي در همان فضاي كوچك مي توان از مبلمان كوچك تر و ساده تر استفاده كرد تا فضاي فيزيكي بيشتري حفظ شود و به اين صورت براي بچه ها فضاي بيشتري براي فعاليت بدني به وجود مي آيد كه در رشد هيجاني كودكان هم تاثيرگذار است.
وي همچنين در خصوص تاثير رنگ بر روي افراد گفت: رنگهاي تيره نسبت به رنگهاي روشن انرژي كمتري را به انسان مي دهد اما استفاده از رنگها بايد تناسب نسبي داشته باشند و به صورتي نباشد كه ترتيب رنگها در خانه ه كلا يك رنگ را در ذهن تداعي كند.
بي نظمي در منزل
23 درصد دعوا، بهانه گيري و تنش را افزايش مي دهد بنابراين بهتر است اشياء اضافي را كم كنيم و با مرتب تر كردن محيط اطرافمان آرامش را به منزل بياوريم چرا كه انسان به طور ذاتي، نظم را ترجيح مي دهد و روان انسان با بي نظمي دچار تنش مي شود.
کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها