بر اساس گزارشهای ارائه شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی متوسط واردات بنزین در سال گذشته حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون لیتر بوده که حجم واردات این فرآورده استراتژیک نفتی از ابتدای سالجاری تاکنون با افزایش نزدیک به دو برابری به حدود ۸ میلیون لیتر در روز رسیده است.
افزایش مصرف با توجه به سفرهای بهاری و تابستانی و طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت شازند اراک مهمترین عامل افزایش تقاضا و مصرف برای این فرآورده پرطرفدار نفتی است.
از ابتدای سالجاری تاکنون به استناد آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به طور میانگین روزانه بیش از ۷۲ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است.
علاوه بر این، با ورود به روزهای پایانی شهریور ماه متوسط مصرف بنزین کشور با افزایش بیشتری روبرو شده به طوری که در آستانه فصل بازگشایی مدارس و دانشگاهها، آمارها از ثبت بالغ بر ١٢٨ میلیون و ٩٩٧ هزار تراکنش در سامانه هوشمند سوخت حکایت دارد که بیش از هفت میلیون تراکنش بیش از مدت مشابه مرداد ماه سال جاری است.
قطعا این افزایش مصرف به افزایش واردات بنزین کشور هم دامن می زند و پیش بینی میشود در سال جاری با وجود آزاد سازی قیمتها و عرضه بنزین ۱۰۰۰ تومانی، حجم واردات این محصول پالایشگاه های نفت با افزایش بیشتری همراه شود.
۸۰۰ میلیون دلار محموله بنزین وارد ایران شد
به گزارش مهر، با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام در طول سه ماه گذشته تاکنون، قیمت بنزین در بازارهای جهانی به ویژه فوب خلیج فارس هم به شدت کاهش یافته است.
هم اکنون به استناد اظهارات وزیر نفت روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین وارد ایران می شود که ارزش هر لیتر بنزین وارداتی بدون احتساب هزینهها، انتقال، ذخیره سازی، توزیع و عرضه آن حدود ۶۰ سنت اعلام شده است.
بر این اساس در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای واردات بنزین هزینه می شود که ارزش کل بنزین وارداتی در ۱۷۰ روز نخست سال جاری حدود ۸۱۶ میلیون دلار برآورد می شود.
به عبارت دیگر، در ۱۷۰ روز نخست سال جاری بیش از یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حجم واردات بنزین از مرز دو میلیارد لیتر عبور کند.
از سوی دیگر، با احتساب متوسط قیمت هر دلار آزاد در بازار ایران حدود ۳۲۰۰ تومان از ابتدای سال جاری تاکنون هزینه واردات بنزین کشور حدود دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.
در این بین با احتساب هزینه ۸۰۰ میلیون دلاری واردات بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون با این میزان منابع مالی دستکم می توان اعتبارات ساخت یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکهای همچون یکی از واحدهای پالایشگاهی میعانات گازی سیراف را تامین مالی کرد.