کد خبر: ۳۳۶۸۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
كارلوس كي روش در خصوص شرايط تيم ملي قبل از ديدار با گوام صحبت كرد. وي اعلام كرد روزي دل وزير ورزش و جوانان و دبيركل فدراسيون فوتبال را به دست مي‌آورد.
به گزارش پایگاه 598، روز پنجشنبه ديدار مهمي در راه مقدماتي جام جهاني 2018 در پيش داريم، شما بارها اعلام كرده‌ايد كه جام جهاني براي ما شروع شده است و با اين شرايط وضعيت تيم ملي براي بازي با گوام كه صدرنشين گروه است، چگونه است؟

حتما بايد در اين بازي به پيروزي برسيم، برد در اين بازي براي ما بسيار حائز اهميت است چون در دور اول مقدماتي جام جهاني مسابقات كوتاهي را پيش‌رو داريم و حتما بايد در اين مسابقه نتيجه لازم را كسب كنيم. مطمئنا در دور اول مقدماتي جام جهاني ديگر تيم‌هاي گروه به خاطر مسافت طولاني كه بايد پرواز كنند و شرايطي كه حاكم خواهد شد امتيازاتي از دست خواهند داد. مطمئن هستم اين اتفاق رخ خواهد داد. در عين حال در خانه و در ورزشگاه آزادي بازي خواهيم كرد و بايد برنده ديدار با گوام باشيم. ما شرايط متفاوتي را تجربه مي‌كنيم، اكنون خون جواني به تيم ملي تزريق شده است و به خصوص بعد از جام جهاني و در طول مسابقات جام ملت‌ها و بعد از آن بازيكنان جوان زيادي را به تيم ملي معرفي كرده‌ايم. در حال حاظر بازيكنان جوان زيادي در تيم ملي داريم كه پتانسيل بالايي دارند اما تجربه‌اي ندارند. لحظه بسيار حساسي را پشت سر مي‌گذاريم به اين دليل كه مسابقات صعود به جام جهاني بازي‌هايي نيست كه بخواهيم فرايند يادگيري را هم در آن تجربه كنيم بلكه جايي است كه بايد عملكردتان را در زمين ثابت‌کنید.

 همه انتظار داشتند بعد از جام جهاني 2014 تيم ملي جوان شود كه براي جام ملت‌ها و بعد از آن رخ داده و بازيكنان جواني به تيم آمدند.

از بُعد توسعه و تجربه و پيشرفت بازيكنان و به ثمر رساندن اين كارها كه به آن اشاره شد يكسري مسائل داخلي و كلي است و يكسري مسائل خارجي وجود دارد. ما در جهان 3 نوع كشور و ممالك مختلف داريم، كشورهايي كه غيرفوتبالي محسوب مي‌شوند بسيار محدودند و بيشتر كشورها فوتبالي هستند. كشورهاي فوتبالي هم به دو دسته تقسيم مي‌شوند. برزيل، آلمان، فرانسه، هلند، اسپانيا، انگليس، ايتاليا، روسيه و... كشورهايي هستند كه باشگاه‌ها بازيكن را آماده مي‌كنند تا به تيم ملي كمك كنند اما گروه ديگر كشورها كه آنها نيز فوتبالي محسوب مي‌شوند شرايط‌شان اينگونه است كه فدراسيون‌ها به اجبار بايد بازيكنان سطح اول كشور را جمع و آنها را براي استعداديابي و تيم ملي آماده كنند. 

  هيچ‌كس به صحبت‌هاي من گوش نمي‌كند

در 4 سال گذشته كه در ايران بودم هر موقع صحبت يا مشورتي داشتم و هر ايده‌اي كه خواستم بدهم هيچ‌كس به آن گوش نكرد. شايد بهتر باشد به كوالالامپور مالزي و سمينار تيم‌هاي AFC و مربيان جهان بروم چون كشورها و تيم‌هاي ديگر علاقه دارند نظرات من را بشنوند اما در ايران و در سير آموزشي، هيچ‌گاه نظرات من را نخواستند، يكسري صحبت‌ها و مشورت‌ها در مسير المپيك دارم كه هيچ‌گاه از آنها استفاده نشده، براي تيم‌هاي ملي پايه و تيم‌هاي ديگر هيچ‌گاه نظرات من استفاده نشد و شنيده هم نمي‌شود. يك مطلب پيش‌رو داريم و آن هم اين است كه جهان به سرعت در حال پيشرفت است و در اين بين جهان فوتبال شرايط ويژه‌تري دارد كه به سرعت پيشرفت مي‌كند. اگر سريعا و فورا بلند نشويم و شروع به دويدن نكنيم مطمئنا عقب خواهيم افتاد. اين موضوع واقعا ناراحت‌كننده است به خاطر بازيكنان مستعدي كه در ايران وجود دارند، به خاطر هواداراني كه علاقه به فوتبال در آنها موج مي‌زند. بيشتر از اين نمي‌خواهم درباره اين مسائل صحبت كنم و فقط از اين به بعد مي‌خواهمزمان و انرژي‌ام را صرف بازيكنان خودم كنم. 
 علي كفاشيان در گفت‌وگو با تسنيم اعلام كرد «ديگر نمي‌دانم چه كار بايد كنم تا وزير ورزش از ما راضي شود». او هم به اين مسائل اشاره كرد كه تيم ملي فوتبال ساحلي عملكرد خوبي داشته، تيم بانوان به خوبي كار و براي نخستين‌بار از گروهش صعود كرد و تيم ملي فوتبال هم راهي جام جهاني شد...

واقعا چه چيز بيش از اين لازم است تا بتوان يك كشور و همين‌طور وزارت محترم ورزش را راضي كرد؟ با نوع عملكردي كه ما در جام جهاني برزيل داشتيم همه كشور و حتي رئيس‌جمهور محترم دكتر روحاني از عملكرد ما راضي بودند. متاسفانه تنها 2 نفر از عملكرد ما راضي نبودند و آن هم وزير محترم ورزش و جوانان و همين‌طور دكتر اسدي دبيركل فدراسيون فوتبال بود. ما به جام ملت‌هاي آسيا رفتيم و در آنجا خود استراليايي‌ها در تلويزيون‌ و رسانه‌هايشان متفق‌القول گفتند كه عملكرد بنجامين ويليامز داور استراليايي بازي ايران و عراق بسيار ضعيف بود و عملكرد بدي داشت. گفتند او حق ايران را ضايع كرد اما متاسفانه اينگونه به نظر مي‌رسد كه ما نتوانسته‌ايم رضايت برخي افراد را كسب كنيم. توصيه من به رئيس فدراسيون، آقاي كفاشيان اين است كه او هم بايد كاري كه من انجام مي‌دهم را انجام دهد چون نمي‌توان دل همه را به دست آورد و همه را راضي نگه داشت. اگر وزير محترم و دكتر اسدي از نتايج ما و شرايط ناراضي هستند، بايد بگويم كاري بيشتر از اين از دست ما برنمي‌آيد. توصيه‌ام به كفاشيان اين است كه دقيقا كاري كه من انجام مي‌دهم انجام دهد، سخت كار و تلاش و سعي كند تمركزش روي كار خودش باشد. من تلاش خودم را هميشه خواهم كرد تا در سرحد توانم بتوانم كاري انجام دهم كه آنها هم يك روزي راضي شوند. كاري خواهم كرد كه به اميد خدا دل آنها (گودرزي و اسدي) را نيز روزي به دست آورم. 
 علي كفاشيان اعلام كرده در سفر به هلند و آلمان با روساي فدراسيون اين دو كشور مذاكره خواهد كرد تا با ايران بازي دوستانه برگزار كنند. اين موضوع با شما هماهنگ شده است؟
از سفر كفاشيان خبر دارم، اما نمي‌دانم چه زماني قرار است بازي دوستانه ايران با هلند و آلمان اتفاق بيفتد چون ما اكنون روز آزادي براي انجام بازي دوستانه نداريم. اردوهايي كه من از آن صحبت مي‌كنم وقفه‌هاي بين‌ فصل، قبل از آغاز مسابقات ليگ، در ميانه فصل و در پايان است؛ مانند سال اولي كه من به ايران آمدم و در اتريش اردويي را برپا كرديم. در چنين اردوهايي بازيكنان مي‌توانند تجربه بين‌المللي به دست بياورند، فصل جاري كه تمام شود ما به المپيك 2016 ريو مي‌رسيم و اين مي‌تواند فرصت مناسبي براي تيم ملي باشد به اين دليل كه در آن زمان تمام تيم‌هاي دنيا به دنبال انجام بازي‌هاي دوستانه هستند و ما مي‌توانيم از آن فرصت براي انجام بازي‌هاي دوستانه استفاده كنيم. اگر نتوانيم بازي‌هاي دوستانه بزرگ انجام دهيم من مي‌توانم به فرانسه بروم و از طريق دوستاني كه در آنجا دارم با تيم‌هاي باشگاهي فرانسوي بازي دوستانه انجام دهيم، همين‌طور با تيم‌هاي اسپانيايي، ايتاليايي و همچنين با تيم‌هاي پرتغالي و آفريقاي جنوبي كه قبلا هم با آنها بازي دوستانه انجام داده‌ايم، بازي‌هاي دوستانه با اين تيم‌ها ترتيب دهم تا بازيكنانم صاحب تجربه شوند. من در تمام جهان دوستان زيادي دارم.
 در مقاطع مختلف صحبت از حضور شما در تيم‌هاي ديگر به ميان آمده از جمله تيم ملي مكزيك و تيم‌هاي باشگاهي. درباره اين موضوع چه نظري داريد و اين‌كه چه صحبتي با هواداران فوتبال ايران داريد؟
جايگاه و موضع من دقيقا مانند قبل است. من از آن دست مربيانی نيستم كه يك روز با يك تيم صحبت كنم و روز ديگر بخواهم بازيكنانم را با تيم ديگري تمرين دهم. اين طور نيست كه يك روز اينجا باشم و يك روز آنجا، به فدراسيون فوتبال ايران و علي كفاشيان تعهد دارم و هميشه هم به قراردادم متعهد هستم. كاملا به بازيكنان و كادرم وفادار هستم و اين وفاداري من براي هواداران تيم ملي ايران بسيار پابرجاست. اطمينان داشته باشيد و باور كنيد اگر در هر لحظه‌اي تصميم به رفتن بگيرم به اين دليل نيست كه بخواهم به تيم ديگري بروم و رفتن من مطمئنا به خاطر موقعيت كاري در جاي ديگري نخواهد بود. اگر تصميم به رفتن بگيرم دليلش اين خواهد بود كه به نتيجه رسيده‌ام كه زمينه رسيدن به اهدافم در اينجا وجود ندارد. هيچ وقت به خودم اجازه نمي‌دهم كه به هواداران فوتبال ايران دروغ بگويم و فراتر از آن هيچ وقت نمي‌توانم به آن هواداراني كه هميشه وفادار من بوده‌اند دروغ بگويم. همانطور كه گفتم وظيفه من است كه كاري كه انجام مي‌دهيم بتواند توقعات هواداران فوتبال ايران را برآورده كند. من نمي‌خواهم در كشتي تايتانيك باشم وقتي كه در حال غرق شدن است. بياييم فراموش نكنيم و به اين نكته حساس توجه كنيم كه جام جهاني 2018 مي‌تواند اتفاق مهمي را براي ايران رقم بزند. جام جهاني 2018، دو سال و خورده‌اي بعد از اتمام تحريم‌هاي جهاني عليه ايران برگزار مي‌شود. آن موقع تمام تحريم‌ها برداشته شده كه فرصت بسيار خوب و طلايي است تا كشور ايران بتواند در آن رويداد بزرگ دوباره خودش را نشان دهد.
  شرايط آماده‌سازي تيم ملي به مراتب بدتر از 4 سال پيش است
در جام جهاني 2014 برزيل تحت آن شرايط بسيار سخت باز هم توانستيم باعث افتخار هواداران شويم اگر چه همه افراد خوشحال و راضي نبودند و ما هم از اين اطلاع داريم. حتي خود من توقعم اين بود كه به دور دوم صعود كنيم. من اينجا بودم و هستم تا به جام جهاني صعود كنيم و توقعم اين است كه به دور دوم هم برويم. دوست دارم كاملا متوجه اين مطلب شويد كه تمام جهان با سرعت زيادي در حال پيشرفت است و شرايطي كه ما امروز در ابعاد آماده‌سازي تيم ملي داريم به مراتب بدتر از 4 سال پيش است. تعداد اردوها و تعداد روزهاي تمرين‌مان و زمين بدي كه قبلا در اختيار داشتيم اكنون 5 سال پيرتر شده است. من آسيايي نيستم اما 3 بار و در 3 دوره مختلف در آسيا كار كرده‌ام. بسيار جالب است كه بيش از 65 درصد از منابع مالي فيفا از شركت‌هاي آسيايي تامين مي‌شود. در ابعاد آماده‌سازي تيم ملي قانون فيفا مي‌گويد كه تيم‌هاي آسيايي 4 روز براي آماده‌سازي خود زمان دارند و اين هديه‌اي است كه اروپايي‌ها و مسئولان فيفا با در نظر گرفتن اين‌كه منابع مالي آنها از آسيا مي‌آيد، به اين قاره داده‌اند. شما مسافت‌هاي طولاني را طي مي‌كنيد و شايد پنجشنبه در دوحه قطر بازي داشته باشيد و سه‌شنبه آينده بايد در توكيوي ژاپن به ميدان برويد. اين مسافت‌هاي طولاني را در نظر بگيريد و فقط 4 روز براي آماده‌سازي فرصت داريد، آنها پول شما و آسيايي‌ها را براي خودشان و اين‌كه تيم‌هاي قدرتمندي در اروپا داشته باشند استفاده مي‌كنند. از اين پول براي اين‌كه بازيكنان بهتري داشته باشند، ليگ‌هاي بهتري داشته باشند، حق پخش‌هاي قوي و اسپانسرهاي بزرگ داشته باشند و اين از منابع مالي آسيايي‌هاست، درست است آنها به لحاظ فوتبالي بهتر هستند اما حداقل بايد به تيم‌هاي آسيايي 8-7 روز وقت بدهند تا تيم‌هاي خود را آماده كنند. با 4 روز حتي اگر 3 هزار سال هم بگذرد ما نمي‌توانيم مقابل اروپايي‌ها مسابقه دهيم. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها