به گزارش پایگاه 598، این روزها بازار خودرو کشور در حالی به رکود رفته که همزمان کمپینی با نام
"خرید خودرو صفر ممنوع" نیز شکل گرفته و برخی معتقدند این ماجرا بر رکود
بازار دامن زده و خواهد زد. این در حالی است که خودروسازان کشور چندان
واکنشی به کمپین موردنظر نشان نداده و حتی آن را کاملا مردمی و خودجوش نیز
نمی دانند.
در این بین، هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو تاکید می کند که کمپین
"خرید خودرو صفر ممنوع"، ریشه مردمی نداشته و به اصطلاح خودجوش نیست و برخی
منافعی پشت آن دارند.
به گفته وی، این کمپین حتی می تواند پشتوانه سیاسی نیز داشته باشد، چه
آنکه برخی می خواهند به واسطه آن، توقعات از دولت را (در دوران پساتحریم)
بالا ببرند. مدیرعامل ایران خودرو همچنین این موضوع را گفته می شود کمپین
مذکور می تواند قیمت خودرو را پایین آورده و به تولید آسیب بزند، رد می
کند.
یکه زارع، اعتقاد دارد کمپین "خرید خودرو صفر" دوامی ندارد، هرچند بخشی از
اعضا و حامیانش را مردم عادی تشکیل داده و ایران خودرو خود را بدهکار آنها
می داند.
کمپین «خودرو نخرید» ریشه سیاسی دارد
به نظرم این کمپین پدیده ای گذرا است و دوامی ندارد. البته مردم حق دارند
بابت مسائلی مانند کیفیت و خدمات پس از فروش و...، از خودروسازان ناراضی
باشند، اما من بعید می دانم تشکیل این کمپین خودجوش باشد. قطعا این کمپین
به جریان یا گروهی وابستگی دارد و من نمی توانم قبول کنم که خودجوش است.
البته قبول دارم که خودروسازان کم کاری هایی داشته اند، اما نمی توان گفت
کمپین "خرید خودرو صفر" به این دلیل شکل گرفته است، چون همان طور که گفتم،
خودجوش و مردمی نیست و مطمئنم یک سری در آن منافعی دارند. به نظرم پشت این
کمپین، فقط جریان اقتصادی نیست و مسائل سیاسی نیز وجود دارد. به هر حال
برخی بدشان نمی آید با استفاده از صنعت خودرو، اهداف سیاسی خودشان را دنبال
کنند. پس از توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در وین، مردم انتظار کاهش
قیمت دارند، نه فقط در خودرو بلکه در بسیاری دیگر از کالاها؛ بنابراین
هستند کسانی که می خواهند در این شرایط، توقعات از دولت را بالا ببرند.
الان هم شرایط به شکلی است که مردم در انتظار ورود خودروهای با کیفیت و
کاهش قیمت ها هستند و چون خودرو را سیاسی کرده اند، برخی میخواهند از راه
دامن زدن به این مسائل (کاهش قیمت و ورود خودروهای جدید) سبب افزایش توقع
از دولت شوند. این کمپین مثل یک معجون می ماند که همه چیز در آن است. هر چه
هست، متاسفانه برخی در کشور راه و رسم اوباما رییس جمهور آمریکا را در پیش
گرفته اند. اوباما در زمان تحریم ها دست روی چند صنعت مهم گذاشت، از جمله
خودروسازی؛ الان برخی با دامن زدن به رکود بازار خودرو، می خواهند صنعت
خودرو را در داخل تحریم کنند.
قیمت خودروهای جدید را اعلام می کنیم
خیلی ها معتقدند یکی از دلایل رکود بازار خودرو ،عجله خودروسازان در اعلام
نام شرکای احتمالی آینده شان بوده؛ اما من اعتقادی به این موضوع ندارم.
چه اشکالی دارد مردم بدانند، شرکای آینده ما کدام شرکت ها هستند؛ اعلام
این موضوع وظیفه ماست، زیرا سبب می شود آنها (مشتریان) تصمیم بهتر و درست
تری در بازار خودرو بگیرند. ما وظیفه داریم اخبار خوب را در اختیار مردم
بگذاریم تا بتوانند تصمیم بگیرند که چه خودرویی را خریداری کنند. اتفاقا ما
قصد داریم به زودی اخبار جدیدی را در این مورد به اطلاع مردم برسانیم. در
واقع به زودی اعلام خواهیم کرد که کدام خودروها چه زمانی و با چه قیمتی به
ایران می آیند و با این حساب مردم مختار خواهند بود خودرو داخلی بخرند و یا
صبر کرده خودروهایی را که قرار است بیایند، خریداری کنند.
کمپین، پنج درصد روی تولید اثر گذاشت
ما یک بنگاه تولیدی هستیم، بنابراین همواره به میزان نیاز و تقاضای بازار،
خودرو تولید و عرضه می کنیم. الان هم اگر تقاضا کم شود، عرضه را پایین می
آوریم و به عکس اگر تقاضا رشد کند، تیراژ را بالا خواهیم برد. البته مطمئن
باشید کار به آنجا نخواهد رسید که چنین کمپین هایی بخواهند به تولید آسیب
برسانند و خودروسازی کشور را تعطیل کنند.
ما در تولید یک نقطه سر به سر داریم و با اطمینان می گویم کار به آنجا نمی
رسد که تیراژ خودرو خیلی کم شود. به نظر من کمپین "خرید خودرو صفر ممنوع"
در نهایت پنج درصد روی تولید ما اثر می گذارد. به عبارت بهتر، در نهایت
تنها پنج درصد تولید ما در نتیجه رکود فعلی بازار و کمپین موردنظر، مازاد
خواهد بود.
منظور ترکان، ایران خودرو نبود
جا دارد در مورد موجودی انبار و پارکینگ هم توضیحی بدهم تا ذهن مردم در
این مورد بیشتر روشن شود. خودروهای ما از زمانی که خط تولید را ترک می کنند
تا زمانی که به دست مشتری می رسند، یک پروسه 16 روزه را طی متحمل می شوند.
در این 16 روز، تست های نهایی روی خودرو انجام و کارهای مربوط به تسویه
حساب مشتریان و شماره گذاری و بیمه انجام و سپس تحویل مالکان شان خواهند
شد. البته قبلا این پروسه سه ماه طول می کشید، اما حالا به 16 روز رسیده
است.
شنیده ام آقای اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری، چندی پیش اعلام کرده در یکی
از پارکینگ های خودروسازان، 80 هزار خودرو وجود دارد که فروش نرفته است. من
نمی دانم منظور آقای ترکان کدام خودروساز بوده، اما به زودی وی را می بینم
و اصل ماجرا را می پرسم تا مشخص شود در کدام پارکینگ 80 هزار خودرو پارک
است.
در حال حاضر ماندگاری خودرو در انبارهای ما، سه روز بیش از قبل شده است.
ما روزی دو هزار و 300 دستگاه خودرو تولید می کنیم و الان با توجه به شرایط
به وجود آمده، بین شش تا هفت هزار دستگاه به موجودی انبارمان اضافه شده
است. به عبارت بهتر، در حال حاضر شش هفت هزار خودرو بیش از گذشته در
انبارهای شرکت وجود دارد، بنابراین آن 80 هزار دستگاهی که گفتید، به ایران
خودرو مربوط نیست.
طبق کشش بازار تولید می کنیم
برنامه تولید امسال ما البته 600 هزار دستگاه است و من منظورم این بوده که
در نهایت 10 درصد به این رقم در سال جاری اضافه خواهد شد. با این حال
اینکه طی امسال چند دستگاه خودرو را به تولید برسانیم، این موضوع بستگی
مستقیم به شرایط بازار دارد. اگر تقاضا افزایش یابد، بیش از 600 هزار
دستگاه تیراژ خواهیم داشت و اگر نیاز بازار کم شود، کمتر از این رقم تولید
خواهیم داشت، بنابراین تولید امسال ما به کشش بازار بستگی دارد.
این سیاست ایران خودرو به عنوان یک بنگاه اقتصادی است که طبق نیاز بازار
تولید کند، حالا چه کمپین "خرید خودرو صفر ممنوع" امثال ها باشند و چه
نباشند. البته یک نکته دیگر را هم در مورد موجود انبار نباید فراموش کرد.
ما نمی خواهیم خودرو صفر کیلومتر معیوب دست مشتریان بدهیم و از همین رو
ممکن است گاهی توقف خودروها در پارکینگ و انبار، طولانی شود. خودتان بهتر
می دانید که مشتریان همواره از خراب بودن خودروهای صفر شکایت می کنند و از
همین رو ما سختگیری هایی را برای قطعات ورودی به خطوط تولید در نظر گرفته
ایم، چون نمی خواهیم وقتی کسی خودرویی را تحویل می گیرد، بلافاصله راهی
تعمیرگاه شود. در کل منظورم این است که طولانی شدن توقف خودرو در پارکینگ
ها می تواند به دلیل سختگیری های کیفی نیز باشد، نه فقط رکود بازار و
کمپین.
خودرو با کمپین ارزان نمی شود
کدام کالا و خدمات کاهش قیمت داشته و اصلا امکان این را دارند که خودرو
داشته باشد؛ الان مگر محصولات کشاورزی ما ارزان شده اند؟ مگر لبنیات کاهش
قیمت داشته؟ مگر قیمت خدمات ارائه شده به مردم پایین آمده که خودرو هم
ارزان شود. مردم در خیلی از موارد حق دارند، از جمله کیفیت و خدمات پس از
فروش؛ من تاکید کرده و می کنم که بدهکار مردم هستیم و به هر حال کم کاری
هایی از سوی خودروسازان طی سال های گذشته صورت گرفته است؛ با این حال واقعا
امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
من قبلا هم گفته ام که پروسه ورود خودروسازان خارجی به ایران زمان بر است؛
از طرفی، این تصور که قرار است خودروهای با کیفیت و در عین حال ارزان،
روانه کشور شوند نیز درست نیست. از طرفی، اگر منظور از خودرو ارزان،
محصولات شرکت هایی مانند فولکس واگن و فیات و ... اینها است، نه، نباید
منتظر بود. من فکر می کنم اگر قرار باشد شرکتی مانند فولکس به ایران بیاید،
حداقل قیمت محصولاتش بین 70 تا 80 میلیون تومان خواهد بود.
در واقع نباید این طور تصور شود که می توان با پول پژو و پراید، خودروهای
فولکس و فیات را خریداری کرد. هرچند با ساخت داخل کردن قطعات، قیمت پایین
می آید، اما داخلی سازی خودروهای خارجی، سه تا چهار سال طول خواهد کشید. از
طرفی، داخلی سازی زمانی تاثیر قابل توجهی بر قیمت خودرو خواهد گذاشت که
عدد آن 80 تا 90 درصد باشد.
منبع: هفته نامه تجارت فردا