وی ادامه داد: به گفته وزیر امور خارجه انگلیس تا بهار سال آینده تحریمها لغو خواهد شد که در این صورت با رفع مشکلات مربوط به گشایش اعتبارها با برگزاری مناقصه میتوان بهترین گزینهها را در تولیدات مشترک برگزید. نعمتبخش تصریح کرد: براساس ضوابط جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت 40 درصد محصولات ساخت داخل و 30 درصد از تولیدات مشترک باید به بازارهای هدف کشورهای خارجی صادر شود.
وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد قطعه سازان داخلی توانایی و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، گفت: زمانی که قرارداد همکاری با شرکت رنو منعقد شد 30 تا 40 واحد قطعهسازی مشارکت خود را با شرکتهای خارجی آغاز کردند در حال حاضر نیز باید سایر شرکتهای قطعهسازی در زمینه نوسازی ماشینآلات خود اقدام کنند.
نعمتبخش در پاسخ به این پرسش که حضور سرمایهگذاران اروپایی در تولیدات مشترک را چطور ارزیابی میکنید، افزود: از زمان انعقاد قرارداد تا تولیدات مشترک با کشورهای اروپایی حداقل دو سال و نیم طول میکشد و این موضوع هم باعث نخواهد شد تا خودروسازان چینی از بازار ایران خارج شوند.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه چینیها استانداردهای اجباری 55گانه اروپا را در تولیدات خود رعایت میکنند، تصریح کرد: قطعا چینیها برای نگه داشتن بازار ایران در آینده سطح محصولات خود را ارتقا خواهند داد و با توجه به قیمت مناسب اینگونه خودروها مردم نیز این خودروها را خریداری خواهند کرد و خودروهای مختلف خارجی جایگاه خود را در بازار پیدا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه قرارداد با چینیها فسخ نخواهد شد، گفت: حدود پنج درصد از تولیدات ایرانخودرو و سایپا از محصولات چینی است و قراردادها هم بسته شده است.
نعمتبخش با بیان اینکه تا چند سال بعد بازار شاهد تنوع بیشتری از خودروها خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم از زمانی که بهای ارز سه برابر شده کاهش یافته است ضرورت دارد با فعال شدن لیزینگهای مختلف و ارایه وام و تقسیط خودروها شرایط مناسب تری برای خرید خودرو فراهم شود.
منبع:ايلنا