کد خبر: ۳۳۴۵۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۱۳ دی ۱۳۹۰
محققان دانشگاه خواجه ‌نصيرالدين طوسي موفق به طراحي هواپيماي عمودپرواز با قابليت استفاده از وسايل پرواز بدون سرنشين و دوربين‌هاي غيرمتريك براي توليد نقشه‌هاي بزرگ مقياس شدند.
دكتر مسعود ورشوساز، عضو هيات علمي دانشكده نقشه‌برداري دانشگاه صنعتي خواجه‌ نصيرالدين طوسي و طراح اين سيستم در گفت‌وگو با  ايسنا، اظهار كرد: در اين پروژه كه طي حدود يك سال اجرا شده يك «كوادروتور» (هواپيماي عمودپرواز) جهت انجام نقشه‌برداري طراحي و ساخته شده است. كوادروتور سيستم جديدي نيست و قبلا هم وجود داشته و براي بازديدهاي هوايي و ديده‌باني استفاده مي‌شده است، ولي تاكنون براي تهيه‌ نقشه در ايران از آن استفاده نشده است و در سطح دنيا هم مبحث بسيار جديدي است.
 
وي افزود: در حال حاضر معمولا نقشه‌برداري هوايي توسط هواپيماهاي نسبتا بزرگ كه استفاده از آنها در حوزه‌ كاري سازمان‌هاي بزرگ است، انجام مي‌شود كه استفاده از آن‌ها با توجه به گران قيمت بودن نياز به مجوزهايي دارد، معمولا در پروژه‌هاي بزرگ مقرون به صرفه خواهد بود؛ اما در پروژه‌هاي كوچك و فضاي بسته و محدود نمي‌توان از آنها استفاده كرد. لذا براي نقشه‌برداري هوايي به سيستمي نوين نياز است كه سيستم طراحي شده اين كار را انجام مي‌دهد و يك دريچه‌ جديد در پروژه‌هاي نقشه‌برداري در وسعت‌هاي محدود، باز مي‌كند.
 
ورشوساز خاطرنشان كرد: اين سيستم در مقايسه با سيستم‌هاي موجود عكس‌برداري هوايي قابليت انعطاف بسيار بالايي دارد، هزينه توليد آن بسيار كمتر است و در بعضي مناطق كه هواپيماهاي دورنير 12 تا 19 نفره و دوربين‌هاي گران قيمت محدوديت پرواز دارند نظير محدوده‌هاي كوچك، فضاهاي بسته و كوهستاني يا شرايط بد جوي و ... مي‌تواند استفاده شود.
 
وي افزود: ما سيستم را به گونه‌اي طراحي كرده‌ايم كه مي‌توان با استفاده از آن نقشه‌هاي بزرگ مقياس با دقت 5 تا 10 سانتي‌متر تهيه كرد. ايده‌ اين طرح در دانشكده مهندسي نقشه‌برداري دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي نظريه‌پردازي شده و با همكاري صنايع هوافضاي «فرناس» طراحي و پياده‌سازي شده است.
 
عضو هيات علمي دانشكده نقشه‌برداري دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي گفت: روال اجرايي تهيه نقشه با استفاده از اين سيستم با روال اجرايي تهيه نقشه توسط هواپيماهاي سرنشين‌دار به ميزان قابل توجهي متفاوت است و اميدواريم به كمك اين سيستم و روال طراحي شده بتوانيم محدوديت‌هاي موجود در سيستم‌هاي فعلي را كه مقرون به صرفه نيست و يا مشكلات اجرايي دارند را شكسته و توانايي توليد نقشه در كشور را بهبود بخشيم.
 
ميلاد رمضاني، دانشجوي كارشناسي ارشد دانشكده نقشه‌برداري دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي كه اين پروژه در قالب پايان‌نامه كارشناسي ارشد وي اجرا شده است، نيز به ايسنا گفت: بخش سخت‌افزاري اين دستگاه شامل UAV (وسيله پرواز بدون سرنشين)، دوربين، سيستم ناوبري و سكوي نصب دوربين است. بخش نرم‌افزاري نيز شامل پردازش تصوير، استخراج تصاوير پهنه، محاسبات فتوگرامتري و خروجي‌هاي محاسبات شامل توليد نقشه با مقياس يك دويستم، تصاوير اورتو با قدرت تفكيك پنج سانتي‌متر، موزائيك تصاوير، توليد منحني ميزان با فواصل 15 سانتي‌متر و توليد مدل ارتفاعي يا سه بعدي است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها