کد خبر: ۳۳۳۶۱۱
زمان انتشار: ۱۰:۲۳     ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
شبکه تلویزیونی سی ان. ان. عربی نوشت: درحالی که بهای نفت به پایین ترین سطح رسیده است، عربستان از امکان از دست دادن جایگاه خود براثر توافق هسته ای میان ایران و آمریکا در هراس است.

به گزارش پایگاه 598، بهای نفت در روزهای گذشته به شدت کاهش یافته و کارشناسان اتحادیه خودروسازان آمریکا معتقدند که این کاهش ادامه یابد و حتی ممکن است به 15 دلار در هربشکه برسد.

به گزارش ایرنا مهمترین عامل این مشکل نیز این است که بیش از نیاز بازار نفت تولید می شود بویژه این که اقتصاد چین نیز با رکود روبه رو شده است.

با شکوفایی بازار انرژی آمریکا که از دهه گذشته آغازشد و افزایش تولید نفت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت 'اوپک' به سرکردگی عربستان با کاهش تولید به منظور ایجاد تعادل دربازار مخالفت کرد.

دیوید کوتوک کارشناس اقتصادی آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سی ان. ان. گفت: کاهش قیمت نفت و افزایش تولید به بالاترین سطح آن در طول تاریخ، مهمترین سلاح عربستان است زیرا این کشور ذخایر مالی کافی برای چند سال آینده دراختیار دارد، در مقابل، ایران چنین امکانات مالی ندارد و نیازمند افزایش قیمت ها برای سود بیشتراست.

وی افزود: با کاهش بهای نفت، عربستان رقیب خود در آن سوی خلیج فارس را از کسب درآمد بیشتر محروم می کند و این همان جنگ نفت است.

استراتژی اوپک برای فشار بر رقیبان خود به منظور خروج از بازار از طریق افزایش هزینه تولید موفق بود ولی خطری برای ایران به شمار می رود که می خواهد جایگاه پیشین خود را در بازار جهانی انرژی بازیابد.


منبع: دانا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها