به گزارش پایگاه 598، نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: آقای عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای در جلسه امروز کمیسیون برای ادامه بررسی برجام حضور یافته بود.
وی افزود:آقای عراقچی در ابتدا با اشاره به ارتباط قطعنامه 2231 با برجام گفت که اگر قطعنامه 2231 را با قطعنامه 1929 مقایسه کنیم خواهید دید قطعنامه 1929 چه اندازه محدودیت برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی به وجود آورده است؛ قطعا محدودیتهای این قطعنامه بسیار فراتر از 2231 است یعنی ما توانستهایم از شدت تحریمها بکاهیم یعنی «محدودیت» را جایگزین «ممنوعیت» کردهایم، به علاوه اگر برجام را مبنا قرار دهیم هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 ندارد.
نوذر شفیعی ادامه داد: آقای عراقچی همچنین تصریح کرد که محدودیتهای تسلیحاتی که در قطعنامه 2231 اعمال شده ربطی به برجام ندارد، علاوه بر این محدودیتهای تسلیحاتی قطعنامه 2231 لازمالاجرا نیست و ما میتوانیم آن را اجرا نکنیم، صرفنظر از این موارد، رفع تحریمهای تسلیحاتی هیچ گاه جزو خطوط قرمز ما نبوده است، مقام معظم رهبری هم فرمودهاند اولویت اول رفع تحریمها، تحریمهای اقتصادی و مالی است و سایر تحریمها باید در فواصل زمانی منطقی رفع شوند.
به گفته وی، عراقچی اضافه کرده که موشکهای ما موضوع قطعنامه 2231 نیست، تستهای موشکی ما ممکن است بنا به دلایل دیگری متوقف شده باشد اما هیچ ارتباطی با برجام ندارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: آقای عراقچی درباره کمیسیون مشترک نیز گفت که کمیسیون مشترک نهادی برای حل و فصل اختلاف ایران و 1+5 است، این کمیسیون طبق ضمیمه شماره 4 یک یا چند گروه کاری خواهد داشت که به حل اختلافات احتمالی کشورها کمک کند، این کمیسیون متشکل از ایران، اتحادیه اروپا و 1+5 است و مصوبات کمیسیون بر اساس اجماع است.
وی تاکید کرد: آقای عراقچی درباره سوئیفت نیز در این جلسه گفت که سوئیفت هم علیه بانکهای ایرانی است و هم علیه افراد. یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی؛ 800 شخص حقیقی و حقوقی از محدودیتهای سوئیفت رها شدهاند، فقط 240 شخص حقیقی و حقوقی هنوز در محدویتهای سوئیفت قرار دارند.
نوذر شفیعی خاطرنشان کرد: عراقچی درباره استثنا نبودن ایران هم یادآور شد که مدل ایران پیش از این درباه کشورهای دیگر نیز اعمال شده است، هند، ژاپن، برزیل و آرژانتین از جمله این کشورها هستند، به عنوان مثال در مقطعی از زمان 25 درصد بودجه آژانس صرف بازرسی از ژاپن میشده است، علت این مهم نگرانی از پیشنیه نظامیگری ژاپن بوده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای درباره تصویب برجام در مجلس گفت که دو دیدگاه درباره رابطه برجام و مجلس شورای اسلامی مطرح است، عدهای با توسل به اصل 77 و 125 قانون اساسی معتقد به ارائه برجام به صورت یک لایحه به مجلس و تصویب آن در مجلس هستند و عدهای دیگر بنا به دلایل مختلفی معتقدند لزومی به تصویب برجام در مجلس نیست.
شفیعی در پایان تأکید کرد: عراقچی همچنین گفت که با این حال به لحاظ سیاسی چون لازم است توازن بین تعهدات ما و 1+5 رعایت شود، آمدن برجام به مجلس بر تعهدات مالی میافزاید و این با روح برجام که مبتنی بر توازن است، سازگار نیست. معاون وزیر خارجه افزود وزارت امور خارجه هیچ حساسیتی برای ارائه برجام به مجلس در قالب لایحه ندارد.