به گزارش سرویس رسانه و فرهنگ پایگاه 598، سلسله نشستهای مشورتی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور اساتید و کارشناسان سینمایی و هنری با هدف نیازسنجی و سیاستگذاری دوره ششم جشنواره برگزار میشود.
در نخستین جلسه از این سلسله نشستها که با محوریت بخش بینالملل جشنواره عمار برگزار شد، فؤاد ایزدی از اساتید برجسته دانشگاه تهران، نادر طالبزاده دبیر جشنواره، آرش دریابندری نویسنده و مترجم و داور جشنواره فیلم عمار، مهدی ترابی کارشناس امور جهان اسلام و از داوران جشنواره، روحالله رفیعی عکاس، مستندساز و عضو هیئت داوران جشنواره عمار، حامد بامروتنژاد عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار حضور داشتند.
تشکیل بانک اطلاعات مستندسازان و فیلمسازان منتقد و مستقل دنیا
در ابتدای این جلسه، فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به این موضوع که جهت تداوم بخش بینالمللی عمار باید بصورت ریشهای کار شود، گفت: نیاز به ایجاد یک شبکه منسجمی از مستندسازان و فیلمسازان منتقد و مستقل دنیا داریم و به این منظور با به کارگیری از نیروهای مسلط به زبانهای زنده دنیا میبایست بانک اطلاعاتی از مستندسازان و فیلمسازان مستقل دنیا تهیه و تدوین شود که در صورت اجرای صحیح آن میتواند کمک شایانی را به جبهه فرهنگی انقلاب و جشنواره عمار نماید.
مبنای فعالیت جشنواره عمار در حوزه بینالملل، شخصیت مردمی آن است
نادر طالبزاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان لزوم شناخت شخصیت مردمی جشنواره عمار و ظرفیتهای آن، گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار در ایران، خلأیی که در زمینه فیلم و مستندسازی وجود داشته را برطرف نمود و همین نقش را میتواند در بخش بینالملل با شناسایی مستندسازان و فیلمسازان بینالمللی ایفا نماید.
طالبزاده افزود: ما نسبت به نمایش هویت و دستاوردهای انقلاب اسلامی به دنیا وظیفه داریم، اما به دلایلی چون بیتفاوتی نهادهای فرهنگی و کمکاری مسئولین، همیشه در موضع ضعف قرار داشتهایم، توقعی که از جشنواره عمار میرود این است که هر سال در مقایسه با سال گذشته در حوزه معرفی هویت انقلاب اسلامی پیشرفت و ارتقا داشته و بتواند ضعفها را جبران کند.
ارائه داستانهای مثبت از جهان اسلام، اولویت اصلی است
روح الله رفیعی، کارگردان مستند «پشت پرده شام»، با اشاره به اینکه مشکل ما در عرصه فرهنگی نداشتن افراد متخصص و کاربلد است، گفت: متاسفانه علیرغم داشتن امکانات مناسب و مصداقهای درست، بدلیل کمکاری، عدم شناخت درست مصادیق و نبود خلاقیت دچار مشکل شدهایم و نتوانستیم سوژههای مثبت جهان اسلام را معرفی کنیم.
وی در ادامه افزود: باید به دنبال افراد و فیلمسازهایی برویم که بتوانند به مانند یک مهندس، بحثهای نظری و مسائل اصلی را بصورت عمیق تحلیل و تبدیل به اثر هنری کنند.
عضو هیئت داوران جشنواره عمار با بیان لزوم نیازسنجی در حوزه بینالملل، ادامه داد: اولویت ما، ارائه داستانهای مثبت از جهان اسلام در راستای مکتب اهلبیت(ع) است .
جشنواره عمار، یکی از مصداقهای ریشهدار بودن انقلاب اسلامی است
در ادامه این تشست، مهدی ترابی، کارشناس مسائل اسلام هم با اشاره به محدودیتهای بیشتر جشنوارههای بینالمللی و حتی داخلی در پذیرش آثار بیان کرد: در حال حاضر میتوان گفت در بین مخاطبان عام کشور از سال گذشته دو جشنواره را سراغ داریم که توانستهاند جلب توجه کنند، در این بین جشنواره عمار بدلیل سوژههای نو و مردمی بودنش، توانسته یکی از آن دو جشنواره باشد و مخاطبان قابل توجهی را از قشرهای مختلف جامعه، جذب کند.
وی افزود: در طول سالها چالش فکری ـ فرهنگی ایران و غرب، نگرش آنها به گونهای بود که گمان میکردند، جریان وابسته به اصول انقلاب اسلامی در ایران فراوانی نداشته و نیازی به جدی گرفتن این جریان نیست و تفکر غالب بر جامعه ایران میل به فرهنگ غرب دارد اما بعد از فتنه 88 به عدم امکان حذف طیف انقلابی در بخش فرهنگ پی بردند و حال جشنواره عمار یکی از مصداقهای حضور، پایداری و ریشهدار بودن جریان حزب الهی و انقلابی در بخش سینما و فیلم است، از این جهت باید گفت شخصیت جشنواره عمار بهخوبی توانسته جایگاه خود را پیدا کند.
کارشناس مسائل جهان اسلام، در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تأسف از برخی موسسات، بخاطر عدم استفاده از تجارب موجود در بحث توسعه و اکران فیلم، گفت: در موضوعاتی که عمار باید در حوزه بینالملل بهخصوص جهان اسلام روی آن تمرکز کند، ادبیات انقلاب اسلامی باید محور قرار گیرد چراکه کشورها تشنه معارف و ادبیات انقلاب هستند.
وی با اشاره به مشترک بودن ادبیات ضدظلم و ضداستکباری در بین کشورهای مختلف و کمکاری در این حوزه افزود: تقسیم بندی ما در حوزه اکران بینالملل باید بر اساس نیاز کشورهای مختلف و ادبیات مشترک باشد و در این راستا میتوانیم از تجارب و همکاری گروههای دیگری مثل امت واحده، انجمنهای تخصصی مستندسازان منتقد اروپایی استفاده کنیم.
مهدی ترابی، با بیان خاطرهای از حضور خود در کشور جمهوری آذربایجان، گفت: در این کشور، میگویند ایران به عنوان یک کشور شیعه، در اشغال قرهباغ، متحد ارمنستان بوده و دشمن جمهوری آذربایجان است، علی رغم وجود تجارب موفق انقلاب اسلامی همچون مدل جهاد سازندگی، و کانونهای فرهنگی ـ تربیتی که اکنون در عراق فعال هستند یا مدلهایی که در سوریه اجرا میشود، بطور کلی ما در کشورهایی همچون آذربایجان، بهدلیل عدم ارائه چهره درست از انقلاب اسلامی و ضعف جریان رسانهای دچار مشکل هستیم، ولی با توجه به دوسویه بودن جشنواره عمار (جذب اثر و اکران مردمی آن) میتوانیم براساس نیاز کشورها در جهت معرفی چهره حقیقی اسلام و انقلاب اقدام کنیم.
مهمترین فیلمها، فیلمهای الگوساز هستند
آرش دریابندری، نویسنده، مترجم و داور جشنواره فیلم عمار نیز با بیان اینکه آنچه در بیشتر آثار دو دوره اخیر جشنواره فیلم عمار مشهود بوده، آثار دارای دو مشخصه انتقادی و سیاسی هستند، وی با پیشنهاد تغییر نگرش به نقد تمدن غرب، گفت: باید نقدهای غیرسیاسی نیز در اولویت کار قرار گیرد برای مثال میتوان به بررسی وضعیت محیط زیست در غرب یا مسئله اخلاق که چندان به نهادها و جناحهای سیاسی غرب مربوط نیست، اشاره کرد.
وی تصریح کرد: مهمترین و تأثیرگذارترین آثار، آنهایی هستند که به مسئله سبک زندگی و الگوسازی میپردازند و میتوانند در فرهنگ و شیوه زندگی مردم اثر بگذارند.