به گزارش پايگاه 598، زیبایی و آراستگی هماره مورد توجه همه بوده است.
ظاهر افراد تا حد زیادی نشان دهنده شخصیت افراد میباشد و در ارتباطات
اجتماعی موثر است. از دلایل اصلی اهمیت داشتن آرایش برای افراد، پوشاندن
عیبهای موجود در مو و پوست و زیباتر شدن میباشد.
آرایشگری فن و هنری
است که به زیبایی و جلوه دادن ظاهر افراد (پوست، مو و…) میپردازد. آرایش
به معنی اضافه کردن و پیرایش به معنای کم کردن است. در کشور ما آرایش
بیشتر برای خانمها و پیرایش برای آقایان استفاده میشود.
آرایشگر
زنانه به کوتاه کردن، مدل دادن، رنگ کردن موها، آرایش صورت، پاکسازی پوست و
طراحی ناخنها میپردازد. در آرایشگاههای مردانه کارهای کوتاه کردن،
حالت دادن و رنگ کردن موها و اصلاح صورت انجام میشود.
آرایشگری حرفه ای و آماتوری
آرایشگری
حرفهای در جهان به یک علم تبدیل شده و اصول خاص خودش را دارد. به عنوان
مثال در مورد کوتاهی مو آرایشگر حرفهای، با تجربهای که دارد فرم صورت از
نظر استخوانی یا گوشتی بودن، جنس مو، اندازه گردن، اشکال هندسی سر و سایر
گزینهها را در نظر گرفته و سپس تصمیم میگیرد که مو را چگونه اصلاح کند
اما در کشور ما که این شغل عمدتا به صورت حرفهای نمیباشد، مشتری دستور
میدهد که چه مدل مویی داشته باشد.
برای آرایشگر شدن میتوانید دوره
های فنی موجود را گذرانده و یا در کنار یک آرایشگر ماهر کارآموزی کنید.
برای این شغل باید بتوانید مهارتهای ارتباطی خوبی داشته و به بهترین شکل
به مشتریان خدمات ارائه دهید. باید خلاق بوده و از آخرین مدلها و مدها و
روشها اطلاع داشته باشید.
طبق برخی تحقیقات انجام شده، آرایشگری
شادترین شغل دنیا میباشد. البته در بلندمدت ممکن است آرایشگر دچار
مشکلاتی از قبیل کمردرد و پادرد شود بنابراین کار کردن و دوام آوردن در
این شغل کار مشکلی میباشد.کار آرایشگری معمولا به صورت تمام وقت است. در
برخی زمانهای سال مانند اعیاد تا ساعات طولانی حتی در شبها و تعطیلات
نیز آرایشگرها باید کار کنند. البته افرادی که خود سالن زیبایی و آرایشگاه
دارند، تعیین ساعت کاری بر عهده خودشان است.
محل کار آرایشگر در سالنهای زیبایی و آرایشگاههای مختلف است که باید شرایط خاصی داشته و مورد تایید وزارت بهداشت باشد.
آرایشگری و همینطور پیرایشگری شغلهایی هستند که با مردم به طور مستقیم و
نزدیک برخورد دارند پس در این شغل موضوع مشتریمداری و نحوه تعامل با مردم
بسیار بسیار حائز اهمیت است و مستقیما در تعداد مشتریها و درآمد
آرایشگاه تاثیر دارد از دیگر فاکتورهایی که باید به آن توجه کرد مکان و
ظاهر آرایشگاه است که باید به نحو متناسبی ایجاد و تذئین شده باشد.
آرایشگری شغلی است که حتی اگر مغازه آن در خیابان اصلی نباشد هم میتواند
درآمد خوبی داشته باشد زیرا در این شغل بیشتر مشتریها ثابت هستند و مشتری
گذری کمتر دارد پس اگر بتوانیم با ارائه کار باکیفیت و برخورد صحیح با
مشتری باعث جذب او شویم میتوانیم انتظار داشته باشیم که او هم آرایشگاه ما
را انتخاب کند و همیشه برای کوتاه کردن موهای خود به آنجا مراجعه کند.
چگونه آرایشگر شویم
شما میتوانید این کار را به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد ماهر یاد
بگیرید اما اگر میخواهید خودتان مغازه بزنید باید آموزش ببینید و مدرک
بگیرید تا مجوز تاسیس سلمانی را به شما بدهند. برای آموزش دیدن اصولی و
گرفتن مجوز باید دورههای ۳ تا ۶ ماهه (تئوری و عملی) آموزشگاههایی که
زیرنظر سازمان فنی و حرفهای کشور کار میکنند را بگذارنید. بعد در آزمون
وزارت کار شرکت کنید و مدرک معتبر فنی و حرفهای بگیرید. خود اتحادیه هم
رایگان آموزش میدهد و فقط لازم است تا هزینه مواد مصرفیتان را حساب کنید.
بعد از گرفتن مدرک باید امتحان بدهید تا به شما مجوز بدهند صورتشناسی و
ابزارشناسی ۲ تا از مهمترین مباحثی هستند که یاد خواهید گرفت. اگر هم
خودتان مدرک ندارید (بهصورت کارآموزی کار را یاد گرفتهاید) و میخواهید
مجوز بگیرید باید بهاصطلاح مباشر تعیین کنید؛ یعنی از طریق کسی که مدرک
آرایشگری دارد مجوز بگیرید. در هر صورت باید آنقدر بلد باشید که موی مردم
را خراب نکنید و نخواهید با تجربه روی سر مردم کار یاد بگیرید. البته در
این کار تجربه بسیار حائز اهمیت است و هر کس برای مهارت در این بخش باید
حداقل دو سال در یک آرایشگاه کار کند.
فرصت شغلی و بازارکار آرایشگری
شما
میتوانید در آرایشگاههای مختلف کار کنید. در این نوع کار معمولا به
صورت درصدی و توافقی با صاحب آرایشگاه کار میکنید. در صورت داشتن تجربه
لازم و سرمایه مورد نیاز، میتوانید مستقل شده و برای خود آرایشگاهی
راهاندازی کنید. اگر سرمایه کافی ندارید، میتوانید با چند آرایشگر دیگر
به صورت مشترک، آرایشگاهی تاسیس کنید. همچنین میتوانید با گذراندن
دورههای تخصصی و گرفتن مدرک مربیگری، آموزشگاه آرایشگری راهاندازی کنید.
هزینههای راهاندازی یک آرایشگاه یا آموزشگاه آرایشگری ممکن است زیاد
باشد، اما آرایشگران اگر بتوانند خدمات خوبی ارائه کرده و مشتری جذب کنند،
به زودی با درآمد خود میتوانند این هزینهها را جبران کنند.
مدل کسب و کار آرایشگاه
در یک آرایشگاه میزان درآمد صاحب آرایشگاه با آرایشگری که برای او کار
میکند متفاوت است. معمولاً آرایشگرها یا به صورت درصدی از میزان درآمد با
صاحب آرایشگاه همکاری میکنند و یا یک صندلی را از صاحب آرایشگاه اجاره
میکنند که در صورت همکاری به صورت درصدی معمولا ۶۰% از درآمد به صاحب
آرایشگاه و ۴۰% به آرایشگر مربوطه پرداخت میشود و در صورت حرفهای بودن
آرایشگر درصد توافق معمولا ۵۰%-۵۰% میباشد. معمولا آرایشگرها تجهیزات
پیرایشی و مصرفی خود را باخود همراه میآورند.
سرمایه گذاری اولیه و درآمد
برای تاسیس یک آرایشگاه ابتدا باید یک مکان مناسب که حداقل ۱۲ متر مربع
باشد، تهیه کرد که به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان رهن و ۱٫۵ تا ۴
میلیون تومان هم اجاره نیاز است. بعد از تهیه مکان مناسب باید سراغ تجهیزات
و تزئینات مغازه برویم. این روزها هر صندلی برقی سلمانی بین ۱٫۳ تا ۴
میلیون تومان خرج برمیدارد که برای داشتن یک آرایشگاه متوسط حداقل ۳
صندلی احتیاج است. هزینه دکوراسیون، سیستم گرمایش و سرمایش و تجیزات پیرایش
هم بالغ بر ۱۰ تا ۲۰ میلیون میشود. پس شما برای راهاندازی یک آرایشگاه
متوسط اما زیبا و باکیفیت به حداقل ۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه احتیاج
دارید. حال اگر فرض کنیم با توجه به محدودیت زمانی که آرایشگر با آن رو به
روست ساعات مفید کاری آرایشگاه در طول روز نهایتا ۸ ساعت باشد و یک
آرایشگر در هر ساعت به طور متوسط دو موی سر اصلاح کند، بنابراین در طول
روز میتواند ۱۶ موی سر اصلاح کند که اگر تعرفه اصلاح را طبق نرخ اتحادیه
(اصلاح مو بدون شستشو دادن ۱۵۰۰۰ تومان) در نظر بگیریم، روزانه ۲۴۰ هزار
تومان درآمد برای هر صندلی خواهیم داشت که با در نظرگیری ۲۵ روز مفید کاری
در ماه ۶ میلیون تومان درآمد حاصل خواهد شد.
پس اگر صاحب
آرایشگاهی که ۳ صندلی دارد خود ۶ میلیون تومان کار کند و ۵۰% از دو صندلی
دیگر سهم دریافت کند ۱۲ میلیون تومان درآمد خواهد داشت و دو آرایشگر دیگر
هر کدام ۳ میلیون تومان سود خواهند برد. حال صاحب آرایشگاه باید هزینههای
آرایشگاه را از درآمد خود پرداخت کند. هزینههایی از قبیل انرژی،
اجارهبها، مالیات و … که چیزی در حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان خواهد بود.
بنابراین صاحب آرایشگاه بین ۵ تا ۷ میلیون تومان سود میکند که اگر فرض
کنیم ۴ میلیون آن را به عنوان دستمزد شخصی برای خود برداشت کند، بنابراین
ماهانه بین ۱ تا ۳ میلیون تومان پس انداز میتواند کند و در نتیجه طی
حداکثر حدود ۱۵ ماه سرمایهگذاری اولیه خود را بدست میآورد.
اما
این درآمد نیز مشروط به جذب مشتری است و برای تحقق این جریان درآمدی باید
برای هر ۳ صندلی در مجموع ۴۸ مشتری وجود داشته باشد. بسیاری از آرایشگرها
همین میزان مشتری را هم ندارند و بسیاری دیگر چندین برابر بیشتر دارند.
همچنین ارائه خدمات جانبی برای دامادها و رنگ مو و گذاشتن انواع ماسکهای
تقویتی که با نرخ توافقی ارائه میشوند میتواند درآمد آرایشگاه را به شدت
افزایش دهد. همچنین اتحادیه آرایشگران با درجهبندی آرایشگاها به درجه یک
و دو و سه به آنها اجازه میدهند با توجه به هزینههایشان و مکان
قرارگیری آرایشگاه کمی به قیمت مصوب اضافه کنند پس درصورت رعایت اصول
حرفهای، این شغل میتواند یک شغل مناسب و با درآمد خوب که همیشه مشترهای
خود را دارد به حساب آید.