کد خبر: ۳۲۹۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۱۰ دی ۱۳۹۰
حدود هفت ماه است که موافقتنامه استرداد مجرمان بین ایران و تایلند در انتظار تصویب در صحن علنی مجلس است.
به گزارش خبرگزاری فارس، در جستجوی کار و برای کسب درآمدی ناچیز به منظور گذران زندگی در دامی می‌افتند که باید تا پایان عمر در پشت میله‌های زندان روزگار سپری کنند.
جوانی ۲۳ ساله که برای همراهی با مادرش در تأمین هزینه‌های سرسام آور زندگی، فریب باندهای قاچاق مواد مخدر را خورده و با بلعیدن حدود ۸۰ گرم شیشه اکنون ۲ سال است در تایلند زندانی است و باید تا پایان عمرش در پشت میله‌های زندان بماند.

مادرش می‌گوید به من گفت می‌‌خواهم از تایلند لباس بیاورم تا بتوانم بعد از ۱۵ سال فوت پدر کمک خرجی تو باشم، اما رفت و دیگر بازنگشت.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰ تبعه ایرانی که عمده آنها جوانان ۲۳ تا ۳۰ ساله هستند به جرم حمل مواد مخدر به خصوص شیشه در تایلند زندانی هستند.
حدود هشت نفر از آنها زن و دختر هستند و برخی از آنها دارای فرزند می‌باشند.
یکی از دختران در ازای دریافت ۲۰ میلیون ریال به منظور تهیه جهیزیه‌اش و بنا به توصیه نامزدش در دام چنین باندهایی گرفتار شده و چه سخت است دوری دختری از مادرش که در حال حاضر دیالیز می‌شود و از پس هزینه‌های خود نیز برنمی‌آید.

*عبور از ایکس ری فرودگاه امام (ره) بدون هیچ مشکلی

عده‌ای از این زندانیان این مواد را بلعیده‌اند و عده‌ای نیز ساک‌های حاوی این مواد را حمل یا لباس‌هایی که به این مواد آغشته بوده را به همراه داشته‌اند. نکته جالب اینکه این افراد بدون هیچ مشکلی از دستگاه‌های ایکس ری فرودگاه امام (ره) عبور کرده‌اند و زمانی که وارد فرودگاه تایلند شده‌اند، شناسایی و بازداشت شده‌اند.
تعدادی از کسانی هم که این مواد را بلعیده‌اند به دلیل باز شدن بسته‌های حاوی مواد فوت کرده‌اند.

به گفته یکی از مادران حتی اگر دو دوست با یکدیگر بوده‌اند و یکی حامل مواد مخدر بوده فرد دوم نیز بازداشت شده است. کاری ندارند که این فرد نیز مواد به همراه داشته است یا خیر.

زندانیان ایرانی که به جرم حمل مواد مخدر در تایلند زندانی هستند از سوی باندهای قاچاق مواد مخدر تهدید شده‌اند که مبادا اطلاعاتی از آنها در اختیار پلیس قرار دهند وگرنه خانواده‌هایشان در معرض تهدید جانی قرار می‌گیرند.

مشکل عمده این است که اکثر خانواده‌های این افراد با مشکلات شدید مالی روبرو هستند و قادر به تأمین هزینه‌های زندگی خود نیستند چه برسد به اینکه بخواهند هر ماهه برای فرزندانشان پول و غذا بفرستند.

جرم حمل و قاچاق مواد مخدر در تایلند بسیار سنگین است و هر کسی به این کار اقدام کند فرقی نمی‌کند که ۵۰ گرم حمل کرده باشد یا شش کیلوگرم. اگر شخص جرمش را بپذیرد که به حبس ابد یا ۵۰ سال زندانی محکوم می‌شود و اگر نپذیرد باید در انتظار اعدام بماند.

از دیگر سو وضعیت زندان‌های تایلند نیز بسیار نامناسب است. به‌خصوص پس از سیل اخیر در این کشور زندانیان ایرانی در وضعیت نامناسبی به سر ‌بردند. به گفته یکی از خانواده‌ها به دلیل شرایط بد اقتصادی در این کشور به آنها موش خورانده‌ شده است. زندانیان از آبی برای خوردن استفاده می‌کنند که با آن استحمام کرده‌اند و با آن ظروف و لباسشان را شسته‌اند. 
گال، سل، بیماری‌های عفونی و مشکلات ناشی از سوء تغذیه، ایدز و اعتیاد به مواد مخدر این زندانیان را تهدید می‌کند. 

پس از امضای توافقنامه استراداد مجرمان بین ایران و تایلند خانواده‌های زندانیان ایرانی در تایلند برای تسریع در تصویب هر چه سریع‌تر موافقتنامه استراداد مجرمان بین ایران و تایلند علاوه بر ارسال نامه‌هایی به ارگان‌های ذیربط با ۳۰۰ تن از نمایندگان مجلس ملاقات و آنها را در جریان مشکلات خود قرار داده‌اند و به آنها قول مساعد داده شد. در حالی که فوریت این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و پس از آن در کمیسیون قضایی و حقوق مجلس نیز تصویب شده اما هفت ماه است که منتظر تصویب در صحن علنی مجلس می‌باشد.

این خانواده‌ها که برخی از آنها در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند بیش از ۱۰ بار است که در مقابل مجلس تجمع کرده‌اند، ولی هنوز به درخواست‌های آنها وقعی نهاده نشده است.

البته تعدادی از خانواده‌ها نیز از سفارت ایران در بانکوک شاکی هستند که آن گونه که باید و شاید با آنها همکاری نمی‌کند.

یکی از مادران در این باره می‌گفت: سؤال ما این است که چرا قاچاقچیان اصلی گرفتار نمی‌شوند و چرا مجلس شورای اسلامی به کار ما اهمیت نمی‌دهد و این موضوع را پشت گوش می‌اندازد؟

درست است که این افراد مرتکب جرم شده‌اند ولی با توجه به شرایط نامناسب زندان‌های تایلند و مشکلاتی که خانواده‌های این زندانیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند شایسته است مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور کار قرار دهد و این زندانیان در داخل کشور مابقی دوران محکومیت را سپری کنند. از دیگر سو خانواده‌ها نیز بیشتر مراقبت کنند تا فرزندانشان فریب این باندها را نخورند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها