کد خبر: ۳۲۷۶۱۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
جوکار افزود: اصولا در مجلس هم روال کار ما این نیست که بخواهیم بخشی را اصلاح کنیم، ما نظر خود را در مورد آن بخش مورد نظر اعلام می‌کنیم و بعد به صورت کلی آنرا تایید می کنیم یا نمی کنیم که اگر تایید شود مصوب می شود و اگر تایید نشود باز مذاکره کنندگان به سر میز مذاکره برمی گردند تا آن بخش مورد نظر را اصلاح کنند.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه 598 در خصوص تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته ای با ایران قبل از بررسی متن برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده می گویند که بحث قطعنامه و توافق از هم جدا است و نقض قطعنامه مشکلی برای توافق نامه ایجاد نمی کند و البته روال قانونی این است که این موضوعات پیشتر باید در کشورهای هر دو طرف مطرح می شد و روند قانونی خود را طی می کرد و بعد از در شورای امنیت سازمان ملل به صورت قطعنامه مطرح می شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: اکنون سوالاتی ایجاد شده که اگر برخی از بندهای قطعنامه در موضوعات موشکی یا تسلیحاتی را ایران نپذیرد سرنوشت قطعنامه چه خواهد شد؟ آیا تسری پیدا می‌کند به توافق نامه یا خیر، که البته لازم است بررسی جدی حقوقی بین المللی در این مورد انجام شود و آقای ظریف هم تاکید کردند که نقض این بندهای قطعنامه ناقض توافق نامه نمی شود.

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در ادامه گفت: در مجلس قرار شد که کمیسیون ویژه ای برای بررسی این توافق نامه تشکیل شود ولی همچنین این را متذکر می شوم که در این مورد خاص روند آیین نامه ای مجلس انجام نشده چون روند آیین نامه ای این است که اول باید توسط دولت در قالب لایحه ای اعلام شود به مجلس و مجلس هم آنرا به کمیسیون مربوطه ارجاع بدهد و در آنجا مورد بررسی قرار بدهد و مجدداً به صحن برگردد که این اتفاق نیافتاد و قرار شد که در مجلس کمیسیون ویژه ای تشکیل بشود و به این موضوع رسیدگی کند.

وی با اشاره به عدم امکان تغییر متن برجام افزود: تغییری به طور کلی ایجاد نمی شود چون توافق نامه از قانون همه یا هیچ تبعیت می کند. یا همه را باید بپذیریم یا هیچ که بررسی همه جانبه یا کار کردن روی جزئیاتش نمی تواند جایگاه ویژه ای از منظر حقوق داشته باشد. ولی الان بهترین کار این است که این توافق نامه موشکافی و کارشناسی شود و ببینیم وزن آنچه که داده ایم و آنچه که گرفته ایم چگونه است و بررسی کنیم که درآینده که میخواهیم به سمت اجرای توافق برویم آیا نقطه مقابل ما یعنی کشورهای مذاکره کننده نتوانند دبه ای در بیاورند و راه را برای سوء استفاده های احتمالی ببندیم.

جوکار اظهار داشت: بهتر است که ما پیش دستی نکنیم و صبر کنیم که کنگره تصمیم گیری کند. بهتر است که کار کارشناسی دقیق بنیم و از همه ابعاد توافق نامه را بررسی کنیم و بعد نظرمان را اعمال کنیم که این به خودی خود 80 90 روز زمان میبرد.

جوکار افزود: اصولا در مجلس هم روال کار ما این نیست که بخواهیم بخشی را اصلاح کنیم، ما نظر خود را در مورد آن بخش مورد نظر اعلام می‌کنیم و بعد به صورت کلی آنرا تایید می کنیم یا نمی کنیم که اگر تایید شود مصوب می شود و اگر تایید نشود باز مذاکره کنندگان به سر میز مذاکره برمی گردند تا آن بخش مورد نظر را اصلاح کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها