Tennis For Two؛ اولین بازی رایانه ای
در مورد اولین کنسول بازی در جهان هم باید گفت که؛ مگناوکس ادیسه
(Magnavox Odyssey) نام نخستین کنسول بازی ویدئویی در جهان است. نمایش این
محصول در ۲۴ مه ۱۹۷۲ و عرضه آن به بازار در آگوست همان سال یعنی سه سال پیش
از عرضه نخستین کنسول آتاری، یعنی پونگ انجام پذیرفت. مگناوکس ادیسه توسط
رالف یائر طراحی شد. او کار طراحی را در سال ۱۹۶۶ آغاز و در سال ۱۹۶۸ به
پایان رساند که با نام جعبه قهوهای شناخته میشود. درحال حاضر این کنسول
در "مؤسسه اسمیتسونین موزه ملی تاریخ آمریکا" در واشنگتون دی سی شنگهداری
میشود.
مگناوکس ادیسه؛ نخستین کنسول بازی ویدئویی در جهان
پرفروش ترین بازی رایانه ای:
در این میان اگرچه "سوپرماریو" (قارچ خور)- بازی ای که توسط شرکت ژاپنی
"نینتندو" (نینتِندو یک شرکت چندملیتی تولیدکننده بازیهای رایانهای است
که در سال ۱۸۸۹ در کیوتو ژاپن تأسیس شد. در آن زمان نینتندو کارت های بازی
تولید می کرد.این شرکت در نهایت فعالیت خود را روی بازی های کامپیوتری
منحصر کرد. نیتنندو از معروفترین و قدیمیترین شرکت های بازیهای کامپیوتری
به شمار می اید و گفته میشود سومین شرکت ارزشمند ژاپن می باشد. ارزش این
شرکت 85 میلیارد دلار آمریکا می باشد.) برای کنسولهای ان.ای.اس (میکرو و
سگا) به بازار عرضه شد- طبق کتاب رکوردهای جهانی (گینس) پس از گذشت بیش از
۲۰ سال هنوز مقام پرفروشترین بازی کامپیوتری جهان را در اختیار دارد، و
همچنین اگرچه ده سال پیش بازیهای کامپیوتری بازتاب دهنده بخش کوچکی از
واقعیت های جهان بودند اما این روزها تعریف کسانی که به بازیهای
کامپیوتری روی میآورند نیز تغییر کرده است. افراد بسیاری در طول مسیر رفت
یا مراجعت از کار به بازی با تلفن همراه خود میپردازند.
قارچ خور، پرفروش ترین بازی دنیا
در همین زمینه در آمریکا، بزرگ ترین بازار بازیهای کامپیوتری، میانگین
سن بازیگران حدود 37 سال است و دوپنجم این افراد را زنان آمريكایی تشکیل
میدهند. نوجوان نیز بیشتر به دنبال بازیهای دسته جمعی کامپیوتری هستند
تا انجام بازیهای انفرادی. در طول 10سال اخیر صنعت تولید بازیهای
کامپیوتری از یک تجارت خرد و کوچک به صنعتی بزرگ و عظیم تبدیل شده است.
میزان فروش این بازیها در سال 2010، نزدیک به 56 میلیارد دلار بود که در
مقایسه با صنعت تولید و توزیع آلبومهای موسیقی، دوبرابر بود.
رشد این صنعت در سال های اخیر نیز رقمی قابل توجه رابه خود اختصاص داده
است: 9درصد در سال. بازیهای کامپیوتری به دو دلیل در سطح جهان گسترده
شدهاند: جمعیت و تکنولوژی. اولین نسل گیمرها، بچههای دهه 70 و 80میلادی،
در حال حاضر از مرز 30 سال عبور کردهاند. بسیاری از آنها هنوز به بازیهای
کامپيوتری علاقه دارند و بیش از گذشته از استطاعت مالی برای خرید این
بازیها برخوردارند.
از سوی دیگر پیشرفتهای روزافزون برنامهها و نرم افزارهای کامپيوتری این
مزیت را برای طراحان بازیهای کامپیوتری داشته تا تجربههای جدیدی را پیش
پای بازیگران قرار دهند. به نظر میرسد که در آینده نزدیک، این صنعت
بهعنوان یک رسانه جدید در کنار سینما و تلویزیون به رقابت با آنها
بپردازد. براساس آمار ارائه شده از سوی کمپانی (Price Waterhouse PWC)،
کنسولهای بازی و بازیهای کامپیوتری در سال گذشته نزدیک به 56 میلیارد
دلار فروش داشتهاند و در مقایسه با سال 2006، رشدی در حدود 60درصد
داشتهاند. همچنین این کمپانی پیشبینی کرده است که در سالهای آینده،
بازیهای کامپيوتری مبدل به بزرگترین رسانه در جهان خواهد شد و فروش آنها
در بازار جهانی تا سال 2015 به 82 میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر
بعد از آمریکا، کشور چین بیشترین بازار بازیهای کامپیوتری را دارد و این
میزان با سرعت فزایندهای در حال افزایش است.