در حالی بهراحتی بنزین تولید ترکمنستان که فاقد استانداردهای یورو4 است به کشور وارد میشود که بعد از گذشت یک سال از واگذار شدن وظیف کنترل کیفیت واردات فرآوردههای نفتی به سازمان ملی استاندارد و آماده بودن آزمایشگاه مورد نیاز این سازمان در بندرعباس همچنان در اجرای این امر تعلل میکند.
از سوی دیگر این سازمان که تاکنون اقدامی در جهت کنترل کیفیت بنزینهای وارداتی انجام نداده است مدعی است که "مردم نگرانی بابت کیفیت بنزین نداشته باشند؛ نتایج ارزیابیها بهخوبی نشان میدهد که بنزینهای داخلی و وارداتی نگرانی بابت کیفیت ندارند".
با کاهش تولید بنزین در پالایشگاههای داخلی و افزایش مصرف این فرآورده نفتی از ابتدای امسال تاکنون حجم واردات بنزین به کشور روند رو به رشد چشمگیری داشت. علیرغم تأکید مدیران وزارت نفت مبنی بر اینکه از تیرماه سال 1393 واردات بنزین به کشور مطابق با استانداردهای یورو4 و مصوب کشور صورت گرفته است شواهد نشان میدهد روند واردات بنزینهای پاتیلی همچنان ادامه دارد.
در این میان، دلالهای هندی و پاکستانی در رقابت با دلالهای ایرانی اقدام به اجاره مخزن در بندر فجیره امارات متحده عربی کردهاند. بنزینهای تولیدی در فجیره با استفاده از فرآوردههای نفتی قاچاق شده از ایران و یا نفتای تولید داخل تهیه و به ایران صادر میشود.
خبرگزاری تسنیم بهزودی اسنادی را که نشان میدهد همچنان بنزین وارداتی فاقد استاندارهای یورو4 است منتشر میکند.