کد خبر: ۳۲۶۰۹۳
زمان انتشار: ۱۶:۰۳     ۲۱ تير ۱۳۹۴
برخی رسانه‌های نزدیک به دولت از صبح امروز متنی را بر روی خروجی‌ها قرار دادند که از آن به عنوان "فکت‌شیت برجام" یاد می‌شود/ برداشتن همه تحریم‌های اقتصادی و مالی و خروج از ذیل فصل هفتم سازمان ملل از نکات قابل توجه این متن است
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم،از صبح امروز متنی در برخی رسانه های ایرانی نزدیک به دولت منتشر شده که ادعا شده محتوا و جزئیاتی از توافق احتمالی در آن اشاره شده است.

این رسانه ها از این متن به عنوان "فکت شیت ایرانی" توافق "برجام" یاد کرده اند. برخی منابع هم این متن را متن پیاده شده جلسه توجیهی شب گذشته سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه با خبرنگاران ایرانی حاضر در وین دانسته اند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که قبلا نیز وقوع چنین امری مشاهده شده بود، چنانکه شب توافق لوزان هم متنی بصورت غیر رسمی از سوی وزارت خارجه در اختیار رسانه ها گذاشته شد که بعدها محمدجواد ظریف آن را به عنوان فکت شیت منتشر شده از جانب برخی دوستانشان خواند و آقای روحانی از آن بعنوان فکت شیت ایرانی یاد کرد.
 
اما در این متن اخیر که از صبح امروز بر روی خروجی برخی رسانه ها قرار گرفته است آمده که یک منبع حاضر در مذاکرات ایران و 1+5 ضمن تشریح مفاد مذاکرات جاری ایران و طرف های مذاکره اعلام کرد: براساس توافق "برجام" (توافق موقت ژنو)، همه تحریم ها علیه ایران لغو می شود و ایران از این پس یک کشور تحت تحریم شناخته نمی شود. بر اساس برجام صرفا یک سری محدودیت های موقت پیش بینی شده اند که آن ها هم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد.

او یادآور شد: کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی ومالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند شد.

این منبع مطلع تاکید کرد: ایران از این پس تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای قطعنامه که قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می شود.

این منبع مطلع ادامه داد: این برجام در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز تعریف شده ایران و مقام معظم رهبری  بوده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره های زمانی متفاوت در آن پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود و پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد. مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد شد.

خاطر نشان می شود موارد مطرح شده برخی نکات قابل تاکید از دستاوردهای توافق احتمالی و نه تمام برجام یا محورهای آن است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها