به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس،محمدمهدی زاهدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغ سیاستهای برنامه ششم توسعه و دیدار اساتید کشور با مقام معظم رهبری اظهار داشت: یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری موضوع حاشیهسازی و سیاسیکاری در وزارت علوم به ویژه دو سال گذشته بود.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد موضوع بورسیهها افزود: طی دو سال گذشته شاهد مسائلی بودیم که به نظر من سبب شده رهبری از آن با عنوان حاشیهسازی و سیاستبازی نام برده و آن را کاری غیراخلاقی، غیرتدبیر و غیرقانونی بدانند.
زاهدی ادامه داد: در زمان طرح این موضوع اعلام کردیم که این کار سیاسیکاری است، زیرا در زمانی مطرح شد که موضوع استیضاح وزیر سابق علوم مطرح بود.
وی تصریح کرد: 20 روز قبل جلسهای با وزیر علوم و معاون فرهنگی وزیر داشتیم و با مدارک مستند و مستدل مطرح کردیم که کتابی در حوزه معاونت فرهنگی وزرات علوم با عنوان استراتژی فرهنگی دانشگاهها و آموزش عالی چاپ شده که تماما تبلیغ سکولاریسم است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با پیگیری صورت گرفته مانع از توزیع عمومی این کتاب شدیم، اما در بین روسای دانشگاهها توزیع شده است.
زاهدی گفت: این کتاب تشویق دانشجویان به یکسری حرکات رادیکالی است و این مسئله را با مستندات به وزیر علوم اعلام کردیم که آیا این مسئله باید استراتژی وزارت علوم باشد.
وی خاطرنشان کرد: نشریاتی الان در دانشگاهها با پول بیتالمال چاپ میشود که کاملا دین و جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دادند، ترویج قومگرایی، تبلیغ فمینیست در آنها میشود.
زاهدی عنوان کرد: مستندات این صحبتها را نیز به وزیر علوم نشان دادیم، خود مسئولان دانشگاهها و با تشویق برخی از مسئولان وزارتخانه، تنها با هدفهای سیاسی تشکلسازی میکنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث بورسیهها با حیثیت جامعه علمی کشور برخورد شد و زیر سئوال رفت، در نهایت 36 نفر مشکل جدی داشتند، اما اسامی 3 هزار و 600 نفر را در سایتها گذاشتند.
وی ادامه داد: کسی که این کار خائنانه را انجام داد، با آبروی جوانان این کشور از جمله فرزند شهید و نابغههای کشور بازی کرد، چه کسی پاسخگوی لطمه روحی روانی است که به این افراد وارد شد.
زاهدی بیان داشت: از دادستانی کشور درخواست دارم به عنوان اعاده حیثیت از این جوانان که مظلوم واقع شده و اسیر سیاستبازی و باندبازی در وزارت علوم شدند، علیه مسببان این حادثه ادعای جرم کنند.
وی افزود: این انتظار حداقلی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است که در این رابطه عذرخواهی کرده و با عاملان آن را برخورد کند.
سطحبندی رشتههای تحصیلی براساس قابلیتهای منطقهای
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به دغدغههای مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری گفت: یکی از نگرانیهای رهبری در مورد کاهش نرخ تولید علم در کشور است، هر چند که ما رتبه 16 خود را حفظ کردهایم و این نشان میدهد که نتوانستیم شتاب ارتقای جایگاه علمی خود را داشته باشیم.
زاهدی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه علوم انسانی نیز ابراز نگرانی کردند، ما نقش علوم انسانی به ویژه علوم کاربردی را در توسعه صنعتی کشور مورد غفلت قرار دادهایم.
وی با اشاره به جمعیت بالای بیکاران فارغالتحصیل دانشگاهی افزود: یکی از دلایل این مسئله، نبود مهارتمحوری و سنجش نیازهای کشور بر پایه آمارهای واقعی و در نتیجه تربیت نیرو است.
زاهدی با بیان اینکه مدلبندی و سطحبندی رشتههای تحصیلی براساس قابلیتهای منطقهای صورت نگرفته است، ادامه داد: به عنوان نمونه جنوب استان کرمان توانمندی بالایی در بخش کشاورزی دارد و باید در حوزه آموزش به این مسئله توجه کنیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در مورد ورود دانشگاه به حوزه سیاست گفت: ما دانشگاهی را که در آن سیاست نباشد، قبول نداریم، دانشگاهها باید مسائل روز داخلی و خارجی کشور را رصد کنند و در مورد آنها اظهارنظر داشته باشند.
وی با بیان اینکه تجلی چهرههای نخبه کشور در دانشگاه است، تصریح کرد: اما بحث سیاستبازی امری جداگانه است، روسای دانشگاهها برای دو روز حضور بیشتر در این مسئولیت نباید مسائل سیاسیبازی انجام دهند.
زاهدی ابراز داشت: عزل و نصبهایی که در دانشگاهها صورت میگیرد باید تبدیل به احسن باشد، نه اینکه فرد کارآمد را با یک فرد صرفا سیاسی جابهجا کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در یکی از دانشکدههای دانشگاه تهران با وجود 60 استاد تمام، یک استادیار را به مسئولیت گذاشتهاند و اینها از نقاط ضعف آموزش عالی کشور است.
وی گفت: سئوال ما این است که آیا میتوانیم حیثیت علمی کشور را تنها به دلیل مسائل سیاسیبازی، باندی و خطی به خطر بیندازیم.