کد خبر: ۳۲۴۶۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۷     ۰۶ دی ۱۳۹۰
یك روزنامه سوییسی از پیام های محرمانه ژاپن و كره جنوبی به واشنگتن برای كسب مجوز ادامه خرید نفت از ایران خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه 'نویه زوریخر سایتونگ' در این زمینه نوشت: مقامات ژاپن و كره جنوبی در دیدار محرمانه با مقامات آمریكا خواهان آن بوده اند كه مجوز ویژه ای به آنها برای خرید نفت از ایران داده شود.

این روزنامه سوییسی افزود: آتن نیز در این زمینه به بروكسل مراجعه كرده است؛ به همین خاطر نیز این موضوع كه قضیه تحریم نفت ایران بطور سری مسكوت شده، تعجب برانگیز نیست.

این روزنامه ادامه داد: برخی از كارشناسان بر این عقیده اند كه هرچند مشاجره غرب با ایران از نظر لفظی اوج خواهد گرفت ولی هیچ تصمیم عملی جدی در پس آن نیست.

روزنامه 'نویه زوریخر سایتونگ' یادآور شد: چنانچه تحریم های جدی علیه تهران اعمال شود و در این راستا محدودیتی در عبور تانكرهای نفتی از طریق تنگه هرمز در خلیج فارس كه وسعت چند كیلومتری دارد بوجود آید، این امر واكنش های شدیدی برای بازار نفت و همچنین اقتصاد جهانی خواهد داشت.

مركز بین المللی تحقیقات نفتی در لندن برآورد كرده در صورت بستن كامل این تنگه، این امر بر 14 درصد از تولید نفت در جهان تاثیر می گذارد و این امر می تواند باعث شود تا قیمت هر بشكه نفت در بازارهای جهانی به 175 دلار در هر بشكه برسد.

این روزنامه افزود: امروز بیشترین مقدار نفت ایران یعنی 65 درصد آن به شرق می رود كه سهم چین از آن 22 در صد است. این امر وابستگی چین به نفت ایران را بخوبی نشان می دهد. در شرق، همچنین ژاپن شش درصد، هند 9 درصد و كره جنوبی 10 در صد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می كنند ولی موضوع قابل توجه آن است یونان در اروپا 30 درصد از نفت خود را از ایران تامین می كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها