کد خبر: ۳۲۳۸۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۷     ۰۶ دی ۱۳۹۰
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از کاهش فعالیت‌های پژوهشی در حوزه انتقاد کرد و برخی کارهای پژوهشی را تنها کپی برداری و نقل قول‌ دانست و خواستار نوآوری و ایجاد خلاقیت پژوهشی در حوزه شد.
شیرازی از مراجع تقلید امروز در دیدار معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور و اعضای دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، پژوهش را از کارهای کلیدی در حوزه برشمرد و خواستار توجه جدی مسؤولان حوزوی به این موضوع شد.

وی با انتقاد شدید از کاهش پژوهش‌های کاربردی و علمی در حوزه، تصریح کرد: متاسفانه هم ‌اینک پژوهش‌های جامعی را در حوزه شاهد نیستیم؛ در حالی که بیشترین کار و فعالیت پژوهشی در حوزه انجام می‌گرفت و بسیاری از بزرگان به این مساله اهتمام جدی داشتند.

این مرجع تقلید، تاکید کرد: پژوهش در گذشته چنین نبود که به روش جمعی انجام گیرد و تنها به صورت فردی کار پژوهشی صورت می‌گرفت و خوشبختانه تمام کتاب‌هایی که جامعیت دارند محصول یک پژوهش علمی در حوزه بودند که کتاب الغدیر را می‌توان از جمله آن‌ها برشمرد.

وی یادآور شد: با کمال تاسف کار دسته جمعی در حوزه بسیار کم دیده می‌شود و هم‌اینک افرادی همچون علامه مجلسی را در حوزه شاهد نیستیم، باید برای انجام کارهای پژوهش، در حوزه فرهنگ سازی شود تا تمامی طلاب به این مهم گرایش پیدا کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، تعریف پژوهش برای طلاب، آموزش نحوه فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری کارگاه‌ها و دوره های کاربردی پژوهشی را سه اصل مهم در پژوهش دانست و از معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواست در این خصوص اقدام درخوری انجام دهد.

وی ضمن انتقاد دوباره از روش‌های پژوهشی در حوزه گفت: با کمال تاسف، حوزه در فعالیت‌های پژوهشی خود تحت تاثیر فضای دانشگاهی واقع می‌شود؛ در حالی که ما روش مستقل سنتی خوبی داشتیم و باید آن‌ها را کامل کنیم، امروز کتاب‌هایی که نوشته می‌شود به روش دانشگاهی است، این کار بیشتر کار گردآوری مطالب است نه ایجاد فکر.

این مرجع تقلید یادآور شد: متاسفانه بیشتر کسانی که کار پژوهشی انجام می‌دهند قالبا یک رایانه‌ در اختیار دارند و کتاب‌های متعدد را جمع و نقل قول‌ها را می‌نویسند و یا ترجمه‌ای انجام می دهند؛ اما پژوهش دقیقی صورت نمی‌گیرد که این کار را می‌توان کپی برداری مطلب یا نقل قول سخنان دیگران دانست نه فعالیت پژوهشی.

وی تصریح کرد: ما باید در پژوهش‌های به سوی نوآوری و ایجاد فکر برویم باید این نوآوری و ایجاد تفکر را به طلبه‌ها آموزش داد. البته این کار در عین حالی که خوب است ولی خطرناک هم هست از اینکه ایجاد نوآوری و تفکر جدید میان طلبه‌ها می‌شود کار خوبی است، اما خطری که وجود دارد این است که برخی به جای نوآوری، ضروریات را زیر سئوال می‌برند و باید مراقب بود این گونه مساله هم رخ ندهد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان معاون پژوهش حوزه در خصوص کاهش پژوهش‌های حوزوی با موضوع فقه گفت: البته بیشتر توجه حوزه به مساله فقه است و این که پژوهش‌های فقهی انجام نمی‌گیرد به دلیل این که فقه موضوع بسیار سختی است؛ ولی مباحث کلامی و اعتقادی بیشتر در پژوهش‌های حوزویان دیده می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها