به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، علی نقی یزدان پناه در پاسخ به این پرسش که دانش آموزان مناطق عشایری
از کمبود تجهیزات و امکانات لازم در مدارس، تحصیل در مدارس نامناسب و
کمبود عدالت آموزشی رنج میبرند برای رفع این مشکلات چه اقداماتی را انجام
دادهاید، اظهار داشت: طی دو سال گذشته در زمینه نیروی انسانی، فضا و
تجهیزات مدارس عشایری شاهد تغییرات اساسی بودیم.در سال تحصیلی 92-93 پنج
هزار و 700 مدرسه عشایری داشتیم که در سال 93-94 این تعداد به 5هزار و 873
مدرسه رسید یعنی 158 هزار مدرسه اضافه شد این در حالی بود که نیروی انسانی
جدید به آموزش و پرورش اضافه نشده بود. در حقیقت خط قرمز ما این است که هیچ
دانشآموز عشایری از تحصیل بازنماند.
وی افزود: در بخش مدارس
عشایری ساختمان، کانکس، کپر و چادر داریم که متناسب با جغرافیا تعریف شده
است و تلاش میکنیم تا مدارسی را که در چادر برگزار میشود به کانکس تبدیل
کنیم. برخی از کانکسها قابل حمل است و میتوانند همراه با عشایر کوچ رو
جابه جا شوند اما یک چادر با سرما و گرما دانشآموزان را تحت تاثیر قرار می
دهد و وضعیت کانکس یا کلاس پیش ساخته به مراتب بسیار بهتر است.
مدیرکل
دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه
داد: در سال تحصیلی 92-93 یک هزار و 83 مدرسه کانکسی در بخش عشایری داشتیم
که در سال تحصیلی 93-94 به یک هزار و 134 کانکس افزایش یافت یعنی 51 مدرسه
از چادر و کپر به کانکس یا کلاس پیش ساخته تبدیل شدند.
یزدان پناه
بیان کرد: در سال تحصیلی 93-94 تحول اساسی را در بحث تجهیز مدارس عشایری به
لب تاپ شاهد بودیم به گونهای که حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان یکجا
برای تجهیز مدارس عشایری کوچ رو به لب تاپ به استانها پرداخت شد. در سال
تحصیلی 92-93 دو هزار و 322 دستگاه لب تاپ در مدارس عشایری وجود داشت که در
سال تحصیلی 93-94 به سه هزار و 169 دستگاه افزایش یافت و 36.5 درصد رشد را
در بخش تجهیزات کامپیوتری و لب تاپ در مدارس عشایری داشتیم.
وی
افزود:تاکید داشتیم که تمام کلاسهای پایه ششم در مدارس عشایری به دلیل
داشتن درس کار و فناوری به لب تاپ مجهز شوند و برای سال تحصیلی 94-95 تلاش
میکنیم تا تمام مدارس عشایری را به لب تاپ مجهز کنیم.
مدیرکل دفتر
امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش در خصوص تجهیز
کتابخانههای مدارس عشایری گفت: در سال تحصیلی 92-93، 591 کتابخانه کلاسی و
مدرسهای داشتیم که در سال تحصیلی 93-94 به یک هزار و 274 مورد افزایش
یافت یعنی شاهد افزایش 681 کتابخانه کلاسی بودیم و در این زمینه با رشد 15
درصدی مواجه بودیم.
یزدان پناه در خصوص کتابهای موجود در
کتابخانههای مدارس عشایری افزود: درسال تحصیلی 92-93، 321 هزار و 88 جلد
کتاب داشتیم که در سال تحصیلی 93-94 به 331 هزار و 556 کتاب افزایش یافت و
3.3 درصد رشد را در این بخش شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه در
سال 93 در بحث اعتبارات نسبت به سال 92 رشد 147 درصدی را در بحث اعتبارات
تجهیزات شاهد بودیم، گفت: در سال 94 نسبت به سال 93 اعتبارات 40 درصد
افزایش یافت و توانستیم 640 مدرسه سیار عشایری را به لب تاپ تجهیز کنیم.
همچنین تعداد زیادی از مدارس چادری به کانکس تبدیل شد که براین اساس رشد 3
درصدی مدارس را شاهد بودیم.
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه
یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: سال تحصیلی 92-93، 172 مرکز
شبانه روزی داشتیم که در سال 93 به 181 واحد افزایش یافت، در حقیقت در
رابطه با مدارس عشایری شاهد افزایش کمی بودیم.
یزدان پناه با اشاره
به اینکه برای افزایش پوشش تحصیلی در مناطق روستایی و عشایری چارهای جز
افزایش تعداد مدارس شبانه روزی نداریم،گفت: افزایش تعداد مدارس شبانه
روزی، خوابگاههای مرکزی و روستا مرکزیها روشهای افزایش پوشش تحصیلی
درمناطق روستایی است مگر اینکه آنقدر نیروی انسانی داشته باشیم تا هرجایی
که یک یا دو دانشآموز داشتیم برای آنها معلم بفرستیم.
وی بیان
کرد:تاسیس مدارس شبانه روزی به ویژه در دوره متوسطه ضروری است. امسال در
استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری سه مرکز شبانه روزی مجوز اخذ خواهند
کرد.
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و
پرورش با اشاره به اینکه کمبود اعتبار به ویژه اعتبارات تغذیهای را در
مدارس شبانه روزی رد نمیکنیم اما در جهت رفع این مشکلات در تلاش
هستیم،افزود:جلساتی را با وزارت تعاون، کمیته امداد و معاون مناطق محروم
ریاست جمهوری درخصوص حمایت از مدارس شبانه روزی داشتیم.
یزدان پناه
بیان کرد:شورای ارتقای شاخصهای مناطق لازم التوجه و محروم در آموزش و
پرورش تشکیل شده است و یکی از مواردی که در دو جلسه گذشته این شورا مطرح شد
بحث کیفیت بخشی و اعتبارات مدارس شبانه روزی است.
وی ادامه داد:در
آموزش و پرورش به دنبال این هستیم تا وضعیت اعتبارات مدارس شبانه روزی را
افزایش دهیم چرا که سرانه این مدارس چندین سال ثابت بوده است. تلاش میکنیم
تا با همکاری وزارت تعاون برای دانشآموزان مدارس شبانه روزی مانند مردم
مناطق محروم سبد کالا دریافت کنیم و رایزنیها در جهت کیفیت بخشی به مدارس
شبانه روزی در حال انجام است.
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه
یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت تعاون
با این درخواست شما موافقت کرده است؟گفت:وزارت تعاون نامهای را خطاب به
ما نوشته و اعلام کرده است که این موضوع را در شورای رفاه مطرح خواهد کرد
تا پس از تصویب، سبد کالا را به خانواده دانش آموزانی که در مدارس روستایی
تحصیل میکنند، اعطا کنند اما خواسته ما این است تا این سبد کالا به مدارس
تعلق گیرد چون اگر این سبد را به مدارس شبانه روزی ندهیم باز هم مشکل تغذیه
دانشآموزان حل نمیشود.
یزدان پناه افزود:سال گذشته در بحث
خیرین، موضوع کمک به مدارس شبانه روزی مطرح شد باید توجه داشت که
دانشآموزان مناطق محروم در مدارس شبانه روزی حضور دارند و باید از طریق
خیران و سایردستگاهها در جهت افزایش کیفیت بخشی به مدارس شبانه روزی گام
برداریم.