کد خبر: ۳۲۳۱۲۲
زمان انتشار: ۱۶:۳۸     ۰۷ تير ۱۳۹۴
یونگه‌ولت:
یک روزنامه آلمانی با اشاره به تلاش‌های رژیم‌صهیونیستی برای در تنگنا قراردادن ایران به منظور شکست مذاکرات هسته‌ای نوشت که واشنگتن و تل‌آویو می‌کوشند که رد توافق از جانب ایران باشد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سه‌شنبه آینده ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 پایان می‌یابد. در صورت دستیابی به توافق نهایی، ایران محدودیت‌هایی را در زمینه برنامه هسته‌ای خود می‌پذیرد و در مقابل تحریم‌هایی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور اعمال شده‌اند لغو خواهند شد.با این حال اختلاف میان 2 طرف مذاکره‌کننده همچنین زیاد است و این گمان تقویت شده که مذاکرات بیش از 30 ژوئن (9 تیرماه) طول بکشد. در این بین نمایندگان اسرائیل و لابی آمریکایی‌های هوادار اسرائیل از چند هفته پیش تلاش می‌کنند تا از نهایی شدن توافقی که از دید آنها خوب نیست جلوگیری کنند. به عبارتی آنها تلاش می‌کنند تا دستیابی به توافق در مذاکرات را غیر ممکن کنند.

در گزارشی که روزنامه آلمانی «یونگه‌ولت» منتشر کرده آمده است که طرف مقابل می‌خواهد مذاکرات را تا جایی ادامه دهند تا ایران همه خواسته‌های آنان را بپذیرد یا اینکه ناامید از دستیابی به توافق میز مذاکرات را ترک کند. در میان افرادی که در این زمینه مشاوره می‌دهند، شماری از مشاوران و اعضای قبلی دولت اوباما به چشم می‌خورند که می‌توان به «دنیس راس»، «گری سیمور»،«پائولا دوبریانسکی»، «رابرت اینهورن» و «دیوید پترائوس» که در سالهای 2011 و 2012 ریاست سازمان سیا را برعهده داشت، اشاره کرد.

 

این گزارش افزود؛ تمامی تلاش‌ها در جهتی صورت می‌گیرد که رد توافق از جانب ایران قطعی باشد. مثلا درخواست برای بازرسی از تاسیسات نظامی ایران و دیگر مناطق حساس مطرح می شود. خواسته دیگر این است که تحریم‌ها علیه ایران زمانی برداشته می‌شوند که آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)‌ حل مسایل باقی‌مانده (ابعاد احتمالی برنامه هسته‌ای ایران) را تائید کند. اینها مواردی هستند که در تاریخ برنامه هسته‌ای ایران سابقه دارند و اجرایی کردن آنها غیرممکن است.

این روزنامه آلمانی نوشت که با وجود چنین درخواست‌هایی، ایران همچنان بر مواضع خود در مذاکرات تاکید دارد. «علی خامنه‌ای» رهبر انقلاب اسلامی ایران سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی پس از اجرای توافق باید لغو شوند.  آیت‌الله خامنه‌ای که بالاترین مقام دینی و سیاسی ایران است همچنین بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را رد کرده است.

قانون مشابهی که مجلس ایران در روزهای گذشته با اکثریت قاطع تصویب کرد هم این موضع را تائید می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها