به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا،پایگاه اینترنتی دویچه وله (صدای آلمان) نوشت: معاون سازمان میراث فرهنگی
ایران می گوید که بخش بزرگی از سوغات مشهد را محصولات چینی و کالای قاچاق
تشکیل می دهند.
به گفته معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،صنایع
دستی و گردشگری، اغلب کالاهای زیارتی در بازارهای ایران از مجاری
غیرقانونی، غیررسمی و غیرشفاف وارد کشور و بازار مشهد می شوند.
معاون
سازمان میراث فرهنگی ایران سهم ایران را در تولید و عرضه کالاهایی مانند
تسبیح، سجاده، انگشتر، صنایع دستی و تزئینات داخلی ناچیز خوانده و افزوده
است که بازار زیارتی در اختیار کالاهای خارجی است.
دویچه وله با
اعلام اینکه شمار زائران در مشهد سالانه ۲۵ میلیون نفر برآورد می شود،
افزوده است: هر چند براساس آمارهای رسانه ای، تولید کنندگان چینی سالانه
۵۰۰۰ میلیارد ریال از فروش مهر، تسبیح و جانماز در ایران درآمد دارند، ولی
به دلیل قاچاق بودن بخشی از واردات به این بازار، تعیین دقیق گردش مالی این
تجارت ساده نیست.