کد خبر: ۳۲۰۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۰۴ دی ۱۳۹۰
حسین مظفر وزیر آموزش‌وپرورش در دولت اول محمد خاتمی بود که در آبان ۱۳۸۹ با حکم محمود احمدی‌نژاد به عنوان نماینده رئیس جمهور در نظارت بر صدا و سیما و جانشین مهدی کلهر شد.
 
وی هم اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نظارت بر صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مظفر بخشی از اصلاح‌طلبان را عامل تنش در جامعه می‌داند و به همین دلیل معتقد است که این طیف باید اعتماد عمومی را نسبت به خود در جامعه اصلاح کنند.

وی در خصوص شرط‌گذاری اصلاح‌طلبان برای نظام می‌گوید که نباید به عاملان تنش در جامعه جایزه داد بلکه اصلاح‌طلبان باید به فکر اعتماد سازی باشند.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌وگوی فارس با مظفر است:

حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس و در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات اخیر سران جبهه اصلاحات برای حضور در انتخابات آینده و شرط‌گذاری این عده برای نظام اظهار داشت: به نظر می‌رسد هرکس که دل‌بسته به نظام الهی و مردمی ما است باید خودش برای مشارکت در سربلندی و سرافرازی کشور پیشگام باشد.

وی افزود: طبیعی است که نظام اسلامی زمینه‌ها را برای همه آحاد در کشور فراهم می‌کند و طرفدار مشارکت حداکثری در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه انتخابات است.

مظفر با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی دستاورد امام خمینی (ره) است، ادامه داد: خون شهیدان زیادی برای این نظام ریخته شده است لذا در درجه اول باید گفت که از نظر اعتقادی هرکس که به این نظام معتقد باشد و از امام سخن بگوید و ادعای طرفداری از امام و انقلاب را داشته باشد و از شهدا طرفداری کند باید به هر صورت احساس مسئولیت و تعلق خودش را به نظام سیاسی نشان دهد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر فردی که احساس دلبستگی به نظام دارد باید در عرصه‌هایی که موجب عزت و سربلندی نظام اسلامی می‌شود مشارکت کند.

*جامعه نمی‌پذیرد که به عاملان تنش جایزه بدهیم

وی یادآور شد: از نظر عقلانی کسانی که بخواهند در عرصه رقابت شرکت کنند و حتی برای بدست آوردن کرسی‌هایی در نظام تصمیم‌سازی به عرصه بیایند، نیاز به مشارکت دارند چرا که طبیعی است هرگونه عدم شرکت باعث محرومیت یک ایده و یک فرد در سطح جامعه می‌شود. 

مظفر اظهار داشت: نکته بعدی که باید به آن توجه کرد این است در جامعه‌ای که آسیب‌های فراوانی از تنش‌های اجتماعی و سیاسی دیده و در جامعه هم افرادی را به عنوان عاملان این تنش می‌شناسد جامعه و وجدان جامعه هرگز نمی‌پذیرد که برای حضور و مشارکت آنها در عرصه انتخابات و تصمیم‌سازی به آن افراد جایزه داده شود؛ بلکه خود آن افراد باید زمینه سازی و اعتمادسازی کنند تا بتوانند در سطح جامعه حضور یابند.
 
*اصلاح‌طلبان اعتمادسازی نکردند و اقبال عمومی هم نخواهند داشت 

مظفر گفت: اشکالی که در مجموعه اصلاح طلبان به ویژه در بخشی از آنها وجود دارد این است که موضع شفافی را برای مسائل کشور و جامعه اعلام نکردند و نتوانستند اعتمادسازی کنند و چون اعتمادسازی نکردند اقبال عمومی را هم نخواهند داشت.
 
*اصلاح‌طلبان مرزهایشان را از بدخواهان و ضدانقلاب جدا نکردند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: طبیعی است که عدم اقبال عمومی به اصلاح‌طلبان به خاطر عدم شفافیت سیاسی و عدم موضع‌گیری آنها در عرصه سیاسی کشور است چرا که اصلاح‌طلبان مرزهای خودشان را از بدخواهان و ضدانقلاب جدا نکردند، لذا نباید بی‌اعتماد شدن مردم نسبت به اصلاح‌طلبان به حساب نظام گذاشته شود بلکه این مسئله به خاطر عملکرد خودشان است.
 
*مردم اعمال اصلاح طلبان را برنتابیدند

مظفر با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید مواضع خود را مشخص و شفاف کنند، افزود: اصلاح‌طلبان باید از اشتباهات خود برگردند و صادقانه به مردم بگویند که ما این اشتباهات را داشتیم و در صدد جبران آنها هستیم و دلمان هم برای نظام و انقلاب می سوزد و حاضریم در عرصه‌های مختلف مشارکت کنیم و البته اشتباهات گذشته را هم تکرار نکنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از اصلاح‌طلبان یکسری تنش‌ها در جامعه ایجاد کردند؛ تصریح کرد: این طیف مسائلی را در کشور به وجود آوردند که به عنوان مثال می‌توان به مباحث مربوط به تحصن‌های مجلس و وادار کردن به استعفای معاونان وزرا و همچنین طرح مباحثی مانند حاکمیت دوگانه و نیز طرح توسعه سیاسی بدون مرزبندی‌ها و رعایت قاعده‌مندی‌های سیاسی که در جامعه منجر به تنش و قواسالاری شد و همچنین بی توجهی به ارزش‌های نظام در مطبوعات و رسانه‌هایی که حساسیت دینی مردم را برانگیخت و آنها را عصبانی کرد اشاره کرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه اقدامات اصلاح طلبان خارج از انتظار مردم بود، ادامه داد: مردم اعمال اصلاح طلبان را برنتابیدند و البته اصلاح طلبان هم باید اعتمادسازی می‌کردند و از مردم به خاطر اعمالشان عذر می‌خواستند که البته اصلاح طلبان این کار را نکردند.
 
* اصلاح‌طلبان قبل از مطالبه از نظام، پاسخگوی مطالبات مردم باشند

وی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان قبل از اینکه از نظام یکسری مطالبه داشته باشند باید مطالبات مردم را پاسخ دهند و شفاف‌سازی کنند و اشتباهات خودرا بپذیرند و طبیعی است که با این کار می‌توانند جای مناسب‌تری را برای حضور و همچنین مشارکت در جامعه پیدا کنند.
 
مظفر در خصوص عدم موضع‌گیری اصلاح‌طلبان با جریان فتنه نیز گفت: همه اصلاح طلبان یکسان نیستند؛ عده‌ای از آنها در فتنه‌ای که اتفاق افتاد هم مشارکت داشتند و هم از آن حمایت می‌کردند و بعضی از آنها در فتنه مشارکت نداشتند اما از آن حمایت کردند و یکسری دیگر نیز فقط در حد رأی به نامزدهایی که مورد تأیید شورای نگهبان بودند اقدام کردند و در تنش‌ها حضور نداشتند و حتی از تنش‌ها هم اعلام برائت کردند. 
 
وی با بیان اینکه آن طیف از اصلاح‌طلبان که فقط به یک کاندید در جریان انتخابات رای دادند و در تنش‌ها حضور نداشتند و حتی از تنش‌ها اعلام برائت هم کردند می‌توانند در انتخابات آینده با دلگرمی حضور پیدا کنند، افزود: نظام زمینه مناسبی را برای حضور این عده فراهم می‌کند اما کسانی که عامل تنش و فتنه بودند، نیاز به اعتمادسازی بیشتری دارند.

* فعالین فتنه نمی‌توانند در نظام تصمیم‌سازی مشارکت کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که به نظر شما شورای نگهبان باید چه برخوردی با طیف منتسب به فتنه داشته باشد، اظهار داشت: بر اساس همین تقسیم‌بندی که بنده داشتم شورای نگهبان می‌تواند تصمیم‌گیری کند؛ کسانی که با افراد حاضر در آن سوی مرزها هم‌نوایی داشتند و مرزهای خود را با دشمن شفاف نکردند و همچنین در تشدید فتنه فعالیت کردند قطعا نمی‌توانند در نظام تصمیم‌سازی مشارکت کنند چرا که نه زمینه برای آنها در نظام سیاسی وجود دارد و نه اینکه مردم به آنها رویکرد و اقبال خواهند داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال دیگری در مورد رویکرد اصلاح‌طلبان که طی آن اعلام کردند که انتخابات را تحریم نمی‌کنند ولی در آن شرکت هم نخواهند داشت، اظهار داشت: این یک موضع‌گیری سیاسی است؛ طبیعی است که تحریم انتخابات یعنی حذف کردن مجموعه اصلاح‌طلبان از عرصه سیاسی و اجتماعی که این مسئله به ضرر اصلاح‌طلبان خواهد بود و طبیعی است اصلاح‌طلبان مسئله تحریم را مطرح نمی‌کنند ولی عملا وقتی که در جهت ترغیب و تشویق بخشی از جامعه کار نکنند تا آنها در مشارکت نقشی نداشته باشند، تفاوتی با تحریم ندارد.

* اصلاح‌طلبان به جای شرط‌گذاری اعتمادسازی کنند

مظفر در خصوص شرط‌گذاری اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات هم گفت: اصلاح‌طلبان نباید شرط بگذارند بلکه باید اعتمادسازی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دستگاه قضایی باید در مورد مجازات فتنه‌گران تصمیم گیری کند و متناسب با تخلفات و جرایمی که صورت گرفته دستگاه قضایی باید وارد شود و متناسب با جرم افراد کسانی که در تنش‌های جامعه نقش داشتند را مجازات کند.

مظفر افزود: طبیعی است کسانی که عامل اصلی تنش‌ها بودند، حتما باید در دستگاه قضایی در مورد آنها تصمیم‌گیری شود اما کسانی که اشتباهاتی داشتند و از اشتباهاتشان برگشتند و در عمل هم نشان دادند که به نظام دلبستگی دارند، طبیعی است که نظام باید برای آنها زمینه فراهم کند و طبعا جامعه هم پذیرای مشارکت آنها خواهد بود.

* مشارکت در انتخابات امنیت داخلی ایجاد می‌کند

وی در خصوص سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نباید فرصت انتخابات به یک چالش امنیتی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: حضور گسترده و حداکثری مردم و مشارکت آنها در عرصه انتخابات هم در داخل ایجاد امنیت می‌کند و هم اینکه اقتدار را در نظام بین‌المللی بوجود می‌آورد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: طبیعی است که هرگونه تحرک و اظهار نظر و سخن گفتن یاس آور که باعث شود مشارکت مردم کاهش پیدا کند و بی‌اعتمادی در بخشی از جامعه به وجود آید، با امنیت ملی گره می‌خورد و هر کسی که این کار را کند خارج از نظام تلقی می‌شود و بی‌اعتمادی مردم هم به این طیف بیشتر می‌شود و در نهایت به طرد شدن آنها می‌انجامد.

مظفر در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد: حضور 85 درصدی مردم در انتخابات گذشته عاملی برای افتخار کشور بود و اقتدار نظام ما را درعرصه بین‌المللی تثبیت کرد و دلبستگی مردم را هم زیاد کرد.

* طرح مسئله نظارت بین‌المللی از سوی اصلاح‌طلبان اشتباه مضاعف است

وی افزود: حضور مردم در عرصه سیاسی بر اساس دلبستگی آنها به نظام اتفاق افتاد و آنهایی که می‌خواهند این حضور و مشارکت گسترده را به حساب خودشان بگذارند، باید به 22 بهمن و روز قدس و 9 دی نگاه کنند و ببینند که چگونه حضور مردم در عرصه باعث اقتدار نظام می‌شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که نباید مشارکت عموم مردم را پای تسویه حساب سیاسی و گروهی گذاشت .

مظفر در خصوص طرح مسئله نظارت بین‌المللی بر انتخابات از سوی بخشی از اصلاح‌طلبان نیز گفت: این یک اشتباه مضاعف است و در واقع باید گفت که این اقدام نشان دادن دندان طمع بیگانگان به منافع و مصالح ملی ما است و اگر این کار انجام شود، به نظر می‌رسد که دیگر آخرین بندهای وابستگی این طیف به نظام اسلامی ما بریده می‌شود و اعتماد مردم به طور کلی ساقط خواهد شد.
 
وی افزود: احساس می‌کنم مسائلی که در داخل باید حل و فصل شود، اگر پای بیگانه را به آن باز کنیم،‌خیانت به کشور تلقی می‌شود و مردم ما هم تاب این مسئله را نخواهند داشت و طرفداران این مسائل را طرد خواهند و از عرصه حیات سیاسی حذف می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها