کد خبر: ۳۱۹۳۵۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
استفاده ارتش یمن از موشک های اسکاد در حمله به پایگاه هوایی عربستان سعودی، نقطه عطف مهمی در آستانه برگزاری کنفرانس گفتگوهای یمن در ژنو است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، فاطمه قاسم گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، درباره شلیک یک فروند موشک اسکاد از یمن به طرف پایگاه نظامی عربستان گفت: پس از گذشت سه ماه از حملات هوایی به یمن و تاکید ائتلاف سعودی بر انهدام توان موشکی ارتش یمن، این ائتلاف از استفاده از موشک های راهبردی اسکاد در حمله به شهر «خمیس مشیط» در فاصله دویست و پنجاه کیلومتری مرزهای یمن غافلگیر شد.

 ارتش یمن صدها فروند از این موشک ها را که یکی از آنها را از جنوب صعده شلیک کرد، در اختیار دارد. حمله به پایگاه هوایی این شهر با موشک اسکاد می تواند نقطه تحولی در روند جنگ باشد.

این مسئله به اثبات شکست حملات هوایی ائتلاف سعودی در نابود کردن توان موشکی یمن محدود نمی شود، بلکه مسئله مهم تصمیم سیاسی برای استفاده از این موشک ها در آستانه فراهم شدن مقدمات کنفرانس ژنو است. این تصمیم باعث تقویت موضع یمنی ها در مذاکرات ژنو می شود و سعودیها و متحدانشان را وادار می کند تا در محاسبات شان بازنگری کنند. به طور کلی ادامه حملات ارتش یمن و کمیته های مردمی به مناطق مرزی عربستان نشان می دهد نظامیان سعودی نتوانستند مانع نزدیک شدن به مرزهای مشترک دو کشور شوند. ارتش عربستان می گوید این موشک اسکاد با دو موشک پاتریوت سرنگون شد و خانواده های کارکنان پایگاه هوایی به مکان دیگری منتقل شدند. ارتش عربستان به کشته شدن چهار نظامی از جمله یک سرباز در حملات به مناطق جیزان و نجران اذعان کرد. حملات هوایی عربستان به کوه راهبردی نقم در شرق صنعا ادامه دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: سرعت موشک اسکاد چند برابر سرعت صوت است و نسل های مختلفی دارد. کره شمالی با توسعه این موشک برد آن را به هشتصد کیلومتر رساند. بدون شک صدای موشک اسکادی که به طرف عربستان شلیک شد، در پایتخت های مختلف انعکاس خواهد داشت تا راه حلی برای بحران یمن پیدا شود. صرفنظر از اینکه این موشک به هدفش اصابت کرد یا سرنگون شد، صرف تصمیم به شلیک این موشک تحول نظامی راهبردی است که نادرست بودن ادعای عربستان در مورد انهدام توان موشکی یمن را ثابت می کند.

 ائتلاف سعودی تاکنون به هیچ یک از اهداف راهبردی خود در یمن نرسیده است. آنها نتوانستند توان ارتش یمن و جنبش انصارالله را فلج کنند تا نیروهای طرفدار عبدربه منصور هادی بتوانند مناطقی از این کشور به ویژه در جنوب را به تصرف خود درآورند و آن را به پایگاه سیاسی خود تبدیل کنند. عربستان می خواست تا با ایجاد پایگاهی برای نیروهای منصور هادی در یمن، قطعنامه بین المللی برای حفاظت و دفاع از آن صادر شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها