به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم،آرش محبینژاد با اشاره به اینکه خوشبختانه با تدابیر انجام
شده واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت:
اما متاسفانه در سال گذشته رکورد واردات خودروی کمتر از ۲۵۰۰ سیسی در کشور
شکسته شده و حدود ۱۰۳هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است.
وی با
بیان اینکه سال گذشته بدترین سال در میزان واردات خودرو به کشور بوده است،
افزود: البته در ماه های نخست امسال حجم واردات خودرو به کشور روند نزولی
را تجربه کرده است که دلایل این امر را باید تقویت توان تولیدات داخلی،
کاهش تقاضای مردم در خرید خودروهای خارجی و یا امید مردم به نتایج مثبت
مذاکرات هستهای دانست.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان
کشور با اعلام اینکه در شرایط فعلی کمبود نقدینگی واحدهای قطعه سازی کشور
را زمینگیر کرده است، گفت: این روزها شرکتهای خودروساز بیشتر خصولتی
اداره میشوند؛ بهنحوی که با تغییر دولتها برنامه و سیاستهای شرکتهای
خودروساز هم تغییرمیکند و در نهایت یک سیاست جامع در فعالیتها دنبال
نمیشود.
محبینژاد با گلایه از اینکه در حال حاضر خودروسازان خود
بهنوعی واردکننده خودرو شدهاند، اظهار داشت: آنها خودروها را در قالب CBU
آن هم از محل نقدینگی جاری، برای تولید انبوه و نیازسنجی بازار وارد کشور
میکنند اما بروز برخی مشکلات مانع تولید انبوه تمام این خودروها در کشور
میشود.
وی با اشاره به اینکه بدهی بانکی خودروسازان بهقیمت افزایش
مدت زمان پرداخت مطالبات قطعه سازان کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: این
موضوع مشکلات قطعه سازان را افزایش داده است حتی این روزها باخبر شدهایم
شرکتهای خودروساز قصد خرید باشگاههای ورزشی را دارند که این امر برای
قطعه سازان بسیار سؤال برانگیر است. البته امیدواریم این موضوع فقط در حد
یک شایعه باشد.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور با
بیان اینکه بیش از یک سال و نیم است که خودروسازان مالیات بر ارزش افزوده
قطعه سازان را پرداخت نکردهاند، اظهار داشت: این در حالی است که قطعه ساز
در زمان فروش محصول باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند.