کد خبر: ۳۱۶۱۵۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
البیان نوشت توافق احتمالی بین ایران و آمریکا، روابط آمریکا با اسرائیل را تیره تر خواهد کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبر گزاری صدا و سیما ، روزنامه البیان چاپ امارات در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به شکست سنگین میلیبند و حزبش در انتخابات انگلیس نوشت: کامرون با پیروزی در انتخابات، ناظران سیاسی را شگفت زده کرد به حدی که بازتاب آن به انتخابات اسرائیل کشیده شد که در آن بنیامین نتانیاهو به پیروزی رسید. اسرائیل و انگلیس از سال ها پیش روابط ویژه و نزدیکی با آمریکا دارند.

انتخابات انگلیس و اسرائیل نشان می دهد این روابط ویژه مدام در حال کم شدن است و دیگر شبیه به گذشته نیست. بخشی از علت آن علل تاریخی است که موجب شده است اهمیت هر دو کشور نزد آمریکا کم شود.

اسرائیل طی سالیان متمادی مرکز سیاست های خاورمیانه آمریکا محسوب و به آن به عنوان مهمترین متحد آمریکا نگریسته می شد اما رویدادهای جهان به اهمیت تل آویو خدشه وارد کرد.
اسرائیل در روزی از روزها عنصر اصلی راهبرد آمریکا در طول جنگ سرد بود اما این جنگ پایان یافت. خاورمیانه نیز زمانی مهمترین منبع انرژی آمریکا بود اما اکنون نسبت به هر زمان دیگر از جنگ جهانی دوم این اهمیت کاهش یافته است.

تا مدت زمانی پیش به مناقشه فلسطین-اسرائیل به عنوان پایه همه مشکلات و مسائل ژئوپلتیک منطقه نگریسته می شد اما اکنون اهمیت این مناقشه نزد آمریکا کم شده و عراق، سوریه، افغانستان، توافق هسته ای با ایران، گسترش افراط گرایی در یمن و بحران کنونی این کشور، دورنمای هرج و مرج در لیبی، ثبات مصر، حفاظت و حمایت واشنگتن از هم پیمانان عرب سنتی خود و بسیاری از مسائل مشابه دیگر از جمله مهمترین اولویت های منطقه ای آمریکا محسوب می شوند.

از آن جا که احتمال دارد توافق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران پایان موفقیت آمیز داشته باشد و به دنبال آن آمریکا قطعا به این مسئله پایبند خواهد ماند، این احتمال وجود دارد که روابط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و کاخ سفید بدتر شود و احتمالا این مسئله پیامدهای متعددی خواهد داشت که برخی از آن ها از هم اکنون قابل مشاهده هستند.
در سایه تغییرات به وجود آمده در روابط اسرائیل و آمریکا، اسرائیلی ها تلاش خواهند کرد روابط بین المللی خود را متنوع و روابط خود را با هند، چین، روسیه و دیگر کشورها تقویت کنند. آمریکا نیز تلاش خواهد کرد برخی از روابط خود را تقویت و روابطی دیگر را با ایران یا شرکایش در خلیج (فارس) ایجاد کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها