کد خبر: ۳۱۵۷۸۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: بیشتر موفقیت‌های ایران در دوره تحریم‌ها به دست آمد.
به گزارش پایگاه 598 ، کیهان نوشت: به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید کالین کال در نشستی مطبوعاتی گفت: ما شاهد دوره بی‌ثباتی و ابهام در سرتاسر خاورمیانه هستیم و من فکر می‌کنم کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) نگاهشان را به ما دوخته‌اند تا مجددا بر تعهدی تاکید کنیم که، صادقانه بگویم، به زمان پایان جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد و به سعودی‌ها مربوط می‌شود و بخشی از دکترین نیکسون و بخشی از دکترین کارتر بود و باراک اوباما نیز در سال 2013 در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مجددا بر آن تاکید کرد و گفت ما متعهد هستیم که از شرکای خود در این بخش از جهان که شامل خلیج (فارس) نیز می‌شود دفاع کنیم. بنابراین کشورهای این منطقه نگاهشان را در این لحظه بی‌ثباتی و ابهام در منطقه به ما دوخته‌اند تا مجددا بر این تعهد تاکید کنیم و من احساس می‌کنم که آنها از آنچه خواهند شنید احساس رضایت خواهند کرد.

وی می‌افزاید: منم می‌دانم که صحبت‌های زیادی در این باره گفته شده است که ایران با این توافق هسته‌ای آزادی عمل بیشتری برای شیطنت در منطقه به دست خواهد آورد. من فکر می‌کنم مهم است که در نظر داشته باشیم تحریم‌هایی که ما درباره تعلیق آنها حرف می‌زنیم و سرانجام در چارچوب توافق هسته‌ای لغو خواهند شد، دقیقا برای دستیابی به محدودیت‌های معنی‌دار و قابل راستی‌آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران به اجرا گذاشته شدند. تحریم‌ها هرگز به خودی خود هدف نبودند بلکه همیشه وسیله‌ای برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای در راستای خطوط توافقی که ما اکنون درباره آنها مذاکره می‌کنیم بوده‌اند.

مشاور امنیت ملی جو بایدن تصریح می‌کند: بدترین چیز برای منطقه این است که یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای بتواند با پنهان شدن پشت یک عامل بازدارنده هسته‌ای فعالیت علنی‌تری در تروریسم و براندازی و حمایت از ستیزه‌جویان و غیره داشته باشد. بنابراین، یک ایران رها از قید و بند ایرانی می‌بود که دارای ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای بسیار مستحکم‌تری بود و در نتیجه احساس می‌کرد می‌تواند به شیطنت‌های بیشتری در منطقه مبادرت کند. از این رو، این توافق که ما در گروه پنج به اضافه یک درباره آن سرگرم مذاکره با ایرانی‌ها هستیم برای این است که به طور مستقیم به این تهدید بپردازیم، که هم از دید ما و هم از دید متحدان ما تهدید کاملا چشمگیری است.

وی در عین حال گفت: مهم است که در نظر داشته باشیم که بخش اعظم موفقیتی که ایران ظاهرا در سال‌های اخیر به دست آورده است برغم تحریم‌ها به دست آمده است.

وی می‌گوید: وقتی شما به جاهایی مانند یمن یا سوریه یا عراق یا جاهای دیگر نگاه می‌کنید، شاهد تضعیف نهادهای دولتی هستید که این مسئله به ایران این توانایی را داده است تا دامنه نفوذ خود را گسترش دهد. بنابراین، بخش اصلی راه حل لزوما در این نیست که ایران ضعیف‌تر شود، بلکه صادقانه بگویم، در این است که شرکای ما قویتر بشوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها