کد خبر: ۳۱۵۷۰
زمان انتشار: ۱۸:۲۶     ۰۱ دی ۱۳۹۰
آیا می‌توانستید تصور روزی را بکنید که بتوانید از کاغذ به‌عنوان سوخت یک باتری استفاده نمایید؟ مهندسان شرکت سونی به‌تازگی از باتری‌ای رونمایی کردند external link که با استفاده هوشمندانه از کاغذ می‌تواند به تولید سوخت بپردازد. این باتری زیستی، از یک نوع آنزیم برای تجزیه کاغذ به گلوکز و استفاده از گلوکز برای تولید انرژی بهره می‌برد.


paper-battery.jpg

به گزارش سرويس خواندني 598 در این شیوه، هنگامی که کاغذ را در محلول حاوی آنزیم (که سونی آن‌را سلولاز نامیده است) غوطه‌ور می‌کنیم، شروع به تجزیه گلوکز می‌کند و پس از این مرحله، ماده آماده شده که حالا حاوی گلوکز نیز هست، درون باتری ریخته می‌شود و عملیات تبدیل انرژی آغاز می‌گردد. از آن‌جایی که آنزیم سلولاز به‌عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کند، با جمع‌آوری می‌توان از آن استفاده مجدد کرد.

paper-battery2.jpg

هرچند که این باتری زیستی تفاوتی از نظر کلیات کار نسبت به نمونه معرفی شده قبلی ندارد اما طبق اعلام سونی، این شرکت فعالیت مناسبی را در راستای بهبود قالبیت تولید انرژی انجام داده است. همچنین باتری جدید با وجود ناخالصی‌هایی که ممکن است در زمان تبدیل کاغذ به گلوکز به‌وجود آید، قادر است به‌خوبی کار کند.

به‌صورت نظری این باتری می‌تواند از گلوکز به‌دست آمده از یک کاغذ A4، تا 18Wh برق تولید نماید؛ یعنی حدودا برابر با میزان برق موجود در ۶ باتری سایز AA. البته به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر این میزان، پایین‌تر از حد معمول است و سونی هم هنوز اطلاعات دقیقی عملکرد باتری‌های خود منتشر نکرده است. به‌هر حال برای سال‌های آینده می‌توانید انتظار داشته باشید که از کاغذهای موجود در خانه یا محل کارتان برای تولید انرژی و استفاده از باتری‌های زیستی سونی بهره ببرید؛ اتفاقاتی که تجربه آن می‌تواند بسیار جذاب باشد.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها