کد خبر: ۳۱۵۱۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به تصمیم پادشاه عربستان برای عدم حضور در نشست واشنگتن گزارش کرد نبود «ملک سلمان» در نشست آمریکا نمایانگر شکاف و اختلاف ریاض با واشنگتن است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس ، پادشاه عربستان از حضور در نشستی به میزبانی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که قرار است روز پنج‌شنبه در واشنگتن برگزار شود، صرفنظر کرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت‌ژورنال با اشاره به عدم حضور «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در این نشست گزارش کرد که این مسئله ضربه‌ای به تلاش‌های کاخ سفید برای جلب حمایت کشورهای عربی از توافق هسته‌ای با ایران است.

تصمیم ملک سلمان ظاهراً موجی را در منطقه خلیج‌فارس به راه انداخته است به طوریکه بحرین روز یکشنبه اعلام کرد که ملک «حمد بن عیسی آل خلیفه» تصمیم دارد که به واشنگتن سفر نکند.

طبق این گزارش، تنها دو پادشاهی از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تأیید کردند که در نشست کاخ‌سفید و کمپ دیوید شرکت می‌کنند و آن امیران قطر و کویت بودند.

وال استریت ژورنال با اشاره به این موارد ادامه داد که مسئله‌ای که برای کاخ سفید در معرض خطر قرار دارد، در واقع ابتکار عمل سیاست خارجی اوباما یعنی توافق هسته‌ای با ایران است که تا مهلت 30 ژوئن باید به نتیجه برسد.

طبق این گزارش، تصمیم سلمان برای عدم شرکت در نشست واشنگتن نشان می‌دهد که کشورهای عربی تمایلی به همکاری ندارند و همچنان به روند و شیوه خود برای مقابله با ایران ادامه می‌دهند.

مقامات ارشد کشورهای عربی که در سازماندهی این نشست مشارکت داشتند، اعلام کردند که پیشرفت‌های کافی در خصوص کاهش اختلافات اعراب با واشنگتن در ارتباط با موضوعاتی چون ایران و سوریه صورت نگرفته تا پادشاه عربستان را ترغیب کند به واشنگتن سفر کند.

مقامات ارشد آمریکا اخیراً اعلام کرده بودند که انتظار دارند که سلمان به واشنگتن سفر کند. دولت اوباما این نشست را برنامه‌ریزی کرده بود تا بتواند همپیمانان عربی خود در خلیج‌فارس را ترغیب به حمایت از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 کند.

در نشست روز 13 و 14 ماه مه (23 و 24 اردیبهشت‌ماه) واشنگتن و کمپ دیوید قرار بود سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین و عمان) شرکت کنند.

کاخ سفید روز یکشنبه با هدف کم اهمیت جلوه دادن شکاف واشنگتن با ریاض یا دیگر اعضای کشورهای شورای خلیج فارس تصریح کرد که ولیعهد عربستان و معاون وی در نشست واشنگتن شرکت خواهند کرد.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که ملک سلمان در ریاض می ماند تا بر مسئله‌ کمک‌های انساندوستانه به یمن و آتش‌بس متمرکز شود.

دولت اوباما، نشست شورای همکاری خلیج‌فارس را برای ایجاد همکاری منطقه‌ای برای سیاست‌های آمریکا در خلیج‌فارس به ویژه تعامل دیپلماتیک با ایران حائز اهمیت می‌دانست.

عربستان سعودی یکی از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است و همچنین از واشنگتن خواسته است که گام‌های تهاجمی‌تری برای سرنگون کردن دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه صورت دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها