به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه خراسان، شايد سال 1931 که فرديناند پورشه، شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تاسيس مي کرد، به فکرش هم نمي رسيد که خودروهايش، 80 سال بعد، 4,721 کيلومتر اين طرف تر در کشوري ديگر، تبديل به چالشي جدي و طبقه اي اجتماعي خاص شود. طبقه اي اجتماعي که پول يک دستگاه خودروي پورشه شان به اندازه يارانه نقدي حدود 34 هزار نفر در ايران است.
وجود اين طبقه و واردات پورشه در سال هاي مختلف، خودش گوياي مطلب است. پورشه هايي که سال 88، حدود 230 دستگاه به کشور وارد شده بود و به يکباره سال 90، به حدود 570 دستگاه رسيد و تقريبا رشد دو برابري پيدا کرد. البته آمار واردات خودروهاي لوکس و بالاي 2500 سي سي، بيش از اين ميزان است. سال 88، بيش از 30 هزار دستگاه لوکس به کشور وارد شده بود و حالا در سال 93 به 133 دستگاه کاهش پيدا کرده است.
شايد اولين چالش بزرگي که برسر وجود اين گروه ايجاد شد به سال هاي آخر دولت احمدي نژاد برگردد. سالي که در آن در حال حاضر متوسط انواع هزينههاي غير خوراکي سالانه يک خانوارشهري در دهک دهم که پردرآمد ترين خانوارها به حساب مي آيند، 43 ميليون و 754 هزار و 857 تومان است.
به عبارتي حتي اگر اين دهک هم بخواهد پورشه پانامراي 8 سيلندر توربو که قيمتش يک ميليارد و 550 ميليون تومان است را بخرد، چيزي حدود 35 برابر هزينه سالانه اش مي شود. دهک اول هم که به طور کلي سرانه هزينه هاي غيرخوراکي اش تقريبا يک سوم دهک دهم است، بايد سه برابر بيشتر از آنها، يعني حدود 102 سال براي خريد اين خودروي آلماني زمان بگذارد.
در همين حال با وجود افزايش واردات خودرو در سال گذشته، آمارهاي رسمي گمرک نشان از افول واردات خودرو در ماه نخست امسال دارد. بر اين اساس ارزش واردات خودرو در فروردين 94 نسبت به فروردين 93 معادل 66 درصد کاهش يافته است.
سال گذشته خودرو همواره در ميان 5 کالاي عمده وارداتي جاي ثابتي داشت. در ماه هاي پاياني سال خودرو به رتبه دوم ليست کالاهاي عمده وارداتي پس از گندم رسيده بود اما در ماه نخست امسال شرايط ديگري در واردات خودرو حاکم شده است به گونه اي که اين کالا حتي در ليست 10 کالاي عمده وارداتي به کشور جاي نداشته است.
سال تعداد پورشه هاي وارداتي
88 232
89 299
90 569
91 502
92 142
93 18
مجموع 1762