کد خبر: ۳۱۴۶۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۳۰ آذر ۱۳۹۰
شركت حفاري نخستين و تنها شركتي در كشور است كه به فتواي حضرت امام (ره) شكل گرفت و از آن رو با قطع حضور بيگانگان در اين صنعت، متخصصان داخلي با حضور در صنعت حفاري در تمامي دوران‌هاي سخت دفاع مقدس و دوران دشوار تحريم توانسته‌اند با حفظ استقلال و اتكا بر توانمندي داخلي روي پاي خود بايستند
روزنامه جام جم  نوشت:

پس از پيروزي انقلاب اسلامي صنعت نفت ايران شاهد تغيير و تحولات زيادي بود. پيش از انقلاب، اغلب نيروهاي آمريكايي و انگليسي در اين صنعت حضور داشتند كه اين موضوع باعث شده بود تكنولوژي و دانش مورد نياز در اين صنعت صرفا در اختيار خارجي‌ها باشد.

با پيروزي انقلاب، كاركنان صنعت نفت بويژه در بخش حفاري كه از صفر تا صد آن در اختيار خارجي‌ها بود نسبت به اين موضوع اعتراض كردند و خواستار استقلال صنعت حفاري در نفت شدند.

از اين رو تعداد كثيري از متخصصان و نيروهاي متعهد در صنعت حفاري در ديدار با امام(ره) خواستار تشكيل شركت مستقل حفاري شدند و در آن زمان حضرت امام به نخست‌وزير وقت دستور تشكيل شركت ملي حفاري را در اول دي‌ماه 1358 صادر كردند كه پس از آن نيز اين صنعت به طور مستقل در صنعت نفت در بخش بالادستي به عنوان موتور اصلي توليد نفت تشكيل شد.

در شرايطي كه تا پيش از اين دستور، صنعت حفاري صد درصد به خارج وابسته بود، در مدت زمان كوتاهي توانست با تربيت نسل متعهد و متخصص در صنعت نفت حضوري پررنگ در عرصه توليد نفت داشته باشد. صدور اين پيام از سوي امام نقطه عطفي در صنعت نفت بود كه مسيري جديد را در اين صنعت پيش پاي متخصصان داخلي گشود تا به حفظ ميراث منابع طبيعي اين سرزمين همت گمارند. از آن زمان تاكنون 32 سال مي‌گذرد و صنعت حفاري صد درصد خودكفا شده و به بومي‌سازي ساخت دكل‌هاي حفاري نيز پرداخته است. در حال حاضر 30 هزار نفر در اين صنعت در دريا و خشكي به توليد نفت از ميادين مستقل و مشترك نفت و گاز كشور مشغول‌ هستند.

 شركت حفاري نخستين و تنها شركتي در كشور است كه به فتواي حضرت امام (ره) شكل گرفت و از آن رو با قطع حضور بيگانگان در اين صنعت، متخصصان داخلي با حضور در صنعت حفاري در تمامي دوران‌هاي سخت دفاع مقدس و دوران دشوار تحريم توانسته‌اند با حفظ استقلال و اتكا بر توانمندي داخلي روي پاي خود بايستند و با بومي كردن دانش و فناوري حفاري و ساخت دكل مسيرهاي دشوار تحريم را طي كنند.

 امروز صنعت حفاري ايران توان رقابت با بسياري از شركت‌هاي پرآوازه حفاري در دنيا را دارد و اين صنعت هم‌اكنون در تعدادي از پروژه‌هاي خارجي نيز حضور يافته است. نبايد فراموش كرد حفاري پاشنه اصلي توليد نفت است كه هم‌اكنون 32 سالگي تاسيس و استقلال خود از بيگانگان را جشن مي‌گيرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها