سرویس سیاسی پایگاه 598 / با
نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و توجه رسانه ها و اذهان
عمومی نسبت به کمیّت حضور گروه ها و احزاب، دقت به موضوع کیفیت حضور در این
عرصه سرنوشت ساز، تا حدود زیادی دیده نمی شود. موضوعاتی چون اهمیت و ضرورت
پایداری بر ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی، آسیب ها و تهدیدات حضور
افراد ساکت در مخاطرات و تهدید های پیش روی انقلاب اسلامی در پست های کلیدی
نظام و همچنین القای اختلاف بین بزرگان و علمایی چون آیت الله مهدوی کنی و آیت الله علامه مصباح یزدی را دارند.
حال به منظور بررسی و تبیین این موضوعات، پایگاه 598 در مصاحبه ای با دکتر علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلام و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی به گفتگو پرداخته است که در ادامه می آید.
بعضي از جريانات سياسي بدنبال اين هستند كه بگويند اعضاي جبهه پايداري با علما و روحانیت رابطه خوبي ندارند علت القای این اختلاف را شما در چه ميدانيد؟اولاً اين حرف بي اساسي است چون اكثر فعاليتهايي را که ما در مرکز کشور و استان ها داریم محور عمده آن مرتبط با روحانيت است، و ما مأموريت جبهه پايداري را گفتمان امام و انقلاب و رهبري ميدانيم در صورتي آنچه برخی ها بيشتر به ما فشار ميآورند بحث انتخابات و چيدمان است، ما تفاوت خودمان را در جبهه پایداری مي گوييم، بحث ما گفتماني است و برخی دوستان بحث چيدماني انجام ميدهند، نامزدها را بررسي و معرفي كنند و لذا اصل اين موضوع غير واقعي است ما بيشترين ارتباط را الان با علما داريم از حضرت آيت الله مصباح كه جاي خودش ساير علما هم همينطور، ما در نشست های استانیمان به خدمت ائمه جمعه استان ها می رسیم و فعاليت هایمان را گزارش می دهیم و مورد استقبال و مورد توجه آنها قرار ميگيرد لذا در مورد فعاليت های جبهه پايداري این موضوع از اساس يك بحث بي پایه است.
وجه اشتراك تمام گروه ها و شخصیت های سیاسی مخالف جبهه پايداري را در چه ميدانید؟ما نميخواهيم همه را با يك چوب برانيم چون هر كسي را باید با توجه به معیارش بررسی کرد، بالاخره بعضي از جريانات مخالفتشان با جبهه پايداري بحث تشكيلات گروهي و برخی ها بحث منافع سازماني است و برخی از این ایستادگی و مخالف ها به خاطر این است که جبهه پایداری تلاش مي كنيد كه پشت صحنه فتنه، ساكتين فتنه و انحراف و وابستگين به انحراف را تبيين كند و گفتمان انقلاب را توسعه بدهد و آنها از این خوششان نميآيد يا در طيفي از اين جريان خودشان قرار گرفته اند بالاخره با جبهه پايداري مخالفت ميكنند، عده اي جبهه پايداري را مي خواهند براي انتخاب خودشان، چون احساس ميكنند آنها ممكن است گزينه جبهه پايداري نباشند و يكسري مخالفت هايي را انجام ميدهند و لذا همه افرادي كه با جبهه پايداري مخالفند را با يك چوب ما نميرانيم ولي چيزي كه روشن است آنها افراد مشخصی هستند، ولي بدنه جريان مردمي حزب اللهي، آنها دنبال گفتمان امام و انقلاب و رهبري هستند و به خط شهدا علاقه مند هستند ما هم فكر مي كنيم تا زماني كه همين مسير را داشته باشيم، ميتوانيم كاري را انجام دهیم و اگر دچار غفلت بشویم چه بسا به سرنوشت بقيه مبتلا شويم.
نظر حضرتعالی در خصوص اینکه برخی از سیاسیون حاضر در جبهه اصولگرایان دنبال این هستند که لیست جداگانه بدهند چه می باشد؟علتش در همان انتقادات ما به ساختاري كه درست شد است می باشد و اين ساختار، ساختاري است كه با اشكالاتي كه وجود داشت پيش آمد و ما فكر ميكنيم كه اگر ما هم در اين ساختار قرار ميگرفتيم تازه بهانه كنارهگيري برخي ها يا ليست موازي دادن مي شديم ، ما که اکنون در حاشیه عمل می کنیم تا به حال نگفته ایم که ليست جداگانه مي دهيم يا نمي دهيم، چون مهم براي ما اين است كه گفتمان سوم تير در تركيب كساني كه مي خواهند نامزدها را انتخاب كنند يا نامزدهايي كه مي خواهند براي مجلس انتخاب بشوند حاکم شود. بالاخره برخي از اين افراد در دورههاي قبلي هم مستقلاً خودشان بعضاً آمدند به طور موازي ليست دادند در مقابل جريان اصولگرايي، و متاسفانه هر كدام از اين جريان ها منافع خودشان را تعقيب ميكنند و اميدواريم كه منشور اصولگرايي كه محور كار كل جريان اصولگرايي قرار گرفته است و ما هم آن را قبول داريم محور باشد. منشور اصولگرایی که توسط علماي عزيز ما تاييد شده است اگر معيار قرار بگيرد نگراني ها دیگر وجود ندارد نگراني از اين است كه در اجراي اين منشور يك مقدار دچار مشكل شويم.
چه کسانی با چه هدفی به دنبال ایجاد اختلاف بین آیت الله مهدوی کنی و علامه مصباح یزدی هستند؟در نظر بنده اختلافی بین نقطه و نظرات آیت الله مهدوی کنی و علامه مصباح یزدی وجود ندارد و تاكيد آيت الله مهدوي كني كه بر منشور اصولگرايي است از منظر آيت الله مصباح هم همين است، يك مقدار اختلافات در تركيبي است كه ميخواهد اين را اجرا كند، ميخواهد اين را پياده كند و از اين منشور اصولگرایی می خواهند افرادي را انتخاب كند و مجلس را شكل بدهد، اختلاف نظر ها در اين زمينه وجود دارد و اميدواريم كه دوستاني كه ميخواهند بر اين مبنا عمل كنند از هر جرياني، آن منشور را مبنا قرار دهند.
اگر ما از اصول عبور كرديم محافظه كاري نشان داده ايم و مصلحت سنجي كرده ايم، خب معلوم نيست كه اين به همين جاها ختم بشود و چه بسا كه ادامه هم پيدا كند. تجربه انقلاب اسلامي ما نشان ميدهد كه ما هر زمان به اصول تاكيد كرديم و اصولي كار كرديم افراد را با حق سنجيديم نه حق را با افراد، توفيقات فراواني را خداوند نصيب كشورمان كرده است ولي هر جایی که مصلحت سنجي كرديم، گروه گرايي كرديم و اشتباه افراد را مبنا قرار داديم آسيب ديده ایم، اميدواريم كه در انتخابات هرگز دچار اين اشتباهات نشويم.
شاخصه هایی که شما برای وحدت طیف های اصولگرایی برگزیده اید چه می باشد؟ با توجه به این که بارها گفته اید هدف وسیله را توجیه نمی کند؟هدف وسیله را توجیه می کند در واقع استراتژي كساني است كه مادي گرا هستند و به جريانهاي ماركسيستي اعتقاد دارند، ما فكر ميكنيم جريان فكر اسلامي و انديشه شيعي ايجاب ميكند كه براي رسيدن به هدف استفاده از هر ابزاري مباح نيست و ما نميتوانيم براي اينكه فقط وحدت را حفظ كنيم با هر كسي همكاري كنيم اصلا آن هدف محقق نميشود، اين اشكالاتي بود كه ما قبلا هم مطرح كرديم الان ديگر فكر نميكنم كه تكرار كردن آن مفيد به فايده باشد چون برخي ها كه متوجه نبودند، متوجه شدند و برخي ها كه متوجه نشدند ديگه متوجه نخواهند شد، اما اميدواريم در مجموع منشور اصولگرايي مبناي كار قرار بگيرد و اشتباهات كمتر صورت بگيرد ما هم به عنوان جبهه پايداري هر كجا احساس كنيم كه آدم هاي اصولي وجود داشته باشند بر حسب تكليف و وظيفه احساس ميكنيم آن بار مسئوليت نمايندگي مجلس بايد روي دوش آنها قرار بگيرد، آدمهايي كه وابستگي دارند به جريانهاي قدرت و ثروت، افرادي كه عملكرد آنها در امتحانات اجتماعي و مخصوصاً در فتنه و در جريان انحرافي مثبت نبوده يا قوي نبوده يا شفاف نبوده، خب اين اشتباه را نبايد دوباره مرتكب شد اميدواريم همين ها معيار باشد اناالله همه دوستان و گروهها هم به درستي بتوانند اداي وظيفه بكنند.
شما ترکیب آینده مجلس را چطور ارزیابی می فرمایید؟سوال شما ناظر بر پيش بيني است، من فكر ميكنم به طور كلان اين را ميتوان گفت كه جريان اصولگرايي از زماني كه حاكم شده است توانسته است كه بسياري يا برخي از شعارهاي اصلي نظام را محقق كند، بالاخره ما به واسطه مجلس هفتم و هشتم و دولت نهم و دهم خيلي از شعارهاي انقلاب كه به حاشيه رفته بود در متن قرار گرفت و از كنار اين هم، هم عزت عمومي مردم ما در صحنه بين المللی و دفاع از حقوق جمهوری اسلامی در عرصه بين المللي پر رنگتر شد و از طرفي خدماتي هم كه به مردم داده شد مخصوصاً مناطق محرم چشمگير بود، اما برخي از حواشي كه اين اواخر به وجود آمد و قدري ذائقه اصولگرايي را تلخ كرد، در مجموع جريان اصولگرايي جريان خدمت رساني به مردم بوده و فكر مي كنم مردم هم كماكان گرايش به جريان اصولگرايي داشته باشند، و كساني كه به اصل انقلاب به امام و رهبري متحد و وفادار هستند و آنها را قبول دارند مكتب اسلام را مكتب جامعي براي زندگي دنيا و آخرتشون ميدانند انشاالله كماكان اقبال شان به اين سمت خواهد بود.
گفتگویی از: علیرضا غفاری