کد خبر: ۳۰۹۷۶۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
گفتگوی پایگاه ۵۹۸ با محمد غفاری نویسنده مجموعه شعر «آستانه»:
غفاری شاعر خوش قریحه ایست که به تازگی نخستین کتاب اشعارش با عنوان آستانه توسط انتشارات عماد فردا روانه بازار شده است. سی و یک شعر کلاسیک شامل غزل، چهارپاره، مربع ترکیب و... به همراه سی و یک طرح و کوتاه نوشت «آستانه» را تشکیل داده اند. اشعار این کتاب از منظر موضوعی در حیطه ی شعر آیینی می باشد و موضوعات مختلفی در مدح، ستایش و مرثیه اهلبیت علیهم السلام را دربرمی گیرد.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، محمد غفاری شاعر خوش قریحه ایست که به تازگی نخستین کتاب اشعارش با عنوان آستانه توسط انتشارات عماد فردا روانه بازار شده است. سی و یک شعر کلاسیک شامل غزل، چهارپاره، مربع ترکیب و... به همراه سی و یک طرح و کوتاه نوشت «آستانه» را تشکیل داده اند. تجربه ای جدید که برای نخستین بار در یک مجموعه شعر به چشم می خورد.

اشعار این کتاب از منظر موضوعی در حیطه ی شعر آیینی می باشد و موضوعات مختلفی در مدح، ستایش و مرثیه اهلبیت علیهم السلام را دربرمی گیرد؛ ضمن اینکه اشعار اجتماعی، دفاع مقدس و... نیز دراین مجموعه حضور پررنگی دارند. بدین منظور گفت و گوی کوتاهی داشتیم با این شاعر جوان که در ادامه می خوانید:



ضمن سلام و تبریک، از اولین کتاب خود بگویید.

بسم الله الرحمن الرحیم. به حمدالله اولین مجموعه اشعار من با همت دوستان عزیزم در انتشارات عماد فردا منتشر شد که گزیده ای از شعرهایی است که بین سال های 87 تا 93 نوشته ام.

چرا نام «آستانه» را برای کتاب خود برگزیدید؟

انتخاب اسم کتاب یکی از دغدغه های هر مولفی است و برای من هم طبیعتا کار سختی بود. اما درباره اینکه چرا آستانه باید عرض کنم که آستانه برای ما اهل قم نام آشنایی است که با شنیدنش تصویری از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در ذهنمان نقش می بندد. از طرف دیگر به معنای ورودیه هم هست که با توجه به اینکه اولین کتاب من است فکر میکنم تناسبی داشته باشد.

اینطور که مشخص است اشعار این کتاب آیینی است؟

در واقع بیشتر اشعار این مجموعه آیینی است. اما چند شعر دفاع مقدس و چند شعر در فضای اجتماعی اعتراضی هم در آن هست.

شاعران قم در عرصه ی شعر آیینی بسیار خوش درخشیده اند. نظر شما در این باره چیست؟

خب در مرحله اول اینکه شهر قم و اتمسفر حاکم بر آن تاثیر مستقیم بر شعر و اندیشه ی شاعرانش می گذارد. هوای مذهبی شهر و به طور خاص و وجود حرم حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران و در کنار آن بسیاری از هیات های مذهبی، موجب می شود که شاعران از ابتدا با موضوعات مذهبی گره بخورند و به تناسب همین موضوع از اطلاعات مذهبی بیشتری برخوردار باشند که در اشعارشان بروز پیدا می کند. علاوه بر این حضور اساتید شعر آیینی همچون استاد محمد علی مجاهدی موجب شده است که رشد و نمو شاعران به این سمت و سو کشیده شود. و البته شاعران جوان هم انصافا در این حوزه خوش درخشیدند و الان جزو بهترین های کشور هستند.

شعرهای این کتاب در چه قالبی است؟

بیشتر شعرها غزل است ولی قالب های دیگری مثل چهارپاره و مربع ترکیب و حتی قصیده واره هم هست. البته این را هم اضافه کنم که برای هر شعر یک کوتاه نوشت گذاشته شده که چکیده کلی شعر است و در قالبی ادبی در اول هر کدام آمده است.

کلا چند شعر در کتاب منتشره شده؟

کلا 31 شعر در قالب کلاسیک به همراه 31 کوتاه نوشت.

پس می شود گفت این کتاب از دو بخش تشکیل شده شعر کلاسیک و شعر سپید؟

شاید. اما بنظرم نمی توان اسم کوتاه نوشت ها را شعر سپید گذاشت و بیشتر به طرح شبیه هستند.

نکته پایانی؟

تشکر می کنم از همه دوستان و بزرگوارانی که در طول این چند سال به من کمک کردند و این مجموعه را مدیون راهنمایی شان هستم و همچنین از شما. یا علی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها