کد خبر: ۳۰۸۷۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از واحد مرکزي خبر، شبکه تلويزيوني الميادين، برنامه «سخن 2015» خود را به بررسي جنگ يمن و موضع گيري هاي مختلف منطقه اي درباره آن اختصاص داد.

ارميا الابراهيم مجري اين برنامه در ابتداي آن گفت:«بيش از دو هفته از آغاز حمله به يمن مي گذرد، بدون اينکه طوفان قاطعيت عربستان به اهداف مورد نظرش برسد. همزمان با تشديد حملات هوايي، دريايي و توپخانه اي به يمن شاهد تندتر شدن سخنان و اتهامات هستيم. آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران حملات هوايي ائتلاف سعودي به يمن را به تجاوز صهيونيستي به نوار غزه تشبيه کرد و خواستار توقف جنايت ها در يمن شد. عربستان در مقابل ايران را به آموزش حوثي ها متهم کرد. امارات هم اتهامات مشابهي را مطرح کرد. جان کري وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد واشنگتن از اين حمايت ها آگاهي دارد و در برابر آن دسته بسته باقي نخواهد ماند.

تحرکات گسترده ديپلماتيک بين تهران، اسلام آباد و مسقط در حالي است که کشورهايي که در ابتدا از حمله عربستان به يمن حمايت کردند، با عقب نشيني از اين موضع خواستار اولويت دادن به راه حل سياسي در يمن هستند. پارلمان پاکستان پس از سه روز بحث قانوني را تصويب کرد که از طرف هاي يمني مي خواهد اختلافات خود را به صورت مسالمت آميز حل و فصل کنند و اسلام آباد در برابر آن بيطرف بماند. رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه هم پس از ديدار با رهبر معظم ايران در تهران سخناني را بيان کرد که در واقع تاکيد بر بيطرفي در يمن بود.»

گزارشگر الميادين در ادامه اين برنامه گفت: حملات هوايي و گلوله باران دريايي و زميني و محاصره بنادر يمن تاکنون نتيجه اي جز کشته و زخمي شدن صدها نفر و تخريب زيرساخت هاي اين کشور نداشته است. کشور فقير يمن منتظر بيداري وجدان جهاني است تا اين طوفان حملات را که هيچ توجيه قانوني ندارد متوقف کند. هدف سياسي اين حملات فقط تسليم شدن يمن در برابر متجاوزان است. به نظر مي رسد عربستان مي دانست چگونه جنگ يمن را آغاز کند، اما بدون شک هنوز چگونگي خاموش کردن آن را نمي داند يا اينکه دستکم از تبديل شدن اين جنگ به کشمکش گسترده منطقه اي جلوگيري کند. اين کشمکش به نفع اشغالگران اسرائيلي است و مقامات اين رژيم از جنگ عليه يمن استقبال کردند.

رهبر معظم ايران لحن انتقاد از سياست هاي عربستان را در منطقه تندتر کرد و گفت تصميم جنگ در يمن را جواناني در رياض اتخاذ کردند که بيني آنها به خاک ماليده خواهد شد. اين موضع سرسختانه و بي سابقه تهران پس از توافق اوليه لوزان اتخاذ شد و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا هم در مصاحبه اي اين پيام را به کشورهاي حاشيه خليج فارس داد که نگراني در کشورهاي آنها از ايران نيست، بلکه آنها بايد از نارضايتي ملت هاي خود بترسند.
الميادين در اين برنامه با امير قموريه روزنامه نگار لبناني در بيروت، رئيس مرکز مطالعات و تحقيقات «اسبار» در بوستن آمريکا و محمد مهدي شريعتمدار روزنامه نگار در تهران مصاحبه کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها