کد خبر: ۳۰۸۳۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۲۶ آذر ۱۳۹۰

دو ماه و نيم بيشتر تا زمان انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي نمانده است اما علي‌رغم بحث‌هاي زيادي كه در مورد آمدن و نيامدن گروه‌ها و ليست‌هاي انتخاباتي مطرح است، كمتر به ويژگي‌هاي يك مجلس آرمانگرا و نماينده‌ي در تراز اين مجلس پرداخته مي‌شود.

اين در حالي است كه در صورت شكل‌گيري يك مجلس كارآمد با نگاه‌هاي اصولي و تخصصي، ماجراهايي مانند وقف دانشگاه آزاد يا تصويب حقوق مادام العمر كه آبروي نظام را در معرض آسيب قرار مي‌دهد، تكرار نخواهد شد.

رجانيوز در سلسله گفت‌وگوهايي، محورهاي زير را بررسي مي‌كند كه:

نماینده آرمان‏گرا باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد و اين ويژگي‌ها به چه شکل باید احراز شود؟ نقش شورای نگهبان در احراز صلاحیت‏های این‎چنینی چیست و تا کجاست؟ آیا برای انتخاب نماینده باید به همین حد اکتفا شود، آیا باید به لیستی که جریان‏های سیاسی می‏دهند، اعتماد کرد؟ لیست باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد کسانی که می‏خواهند آن را تعیین کنند، چه ویژگی‏هایی باید داشته باشند؟ آیا صرف ادعای اصول‏گرایی کافی است؟ در صورتی که دو یا چند گروه که همه ادعای اصول‏گرایی دارند و اقدام به لیست دادن کردند، تکلیف چیست؟ يكي از آسیب‌هایی که رهبر انقلاب مطرح کردند، بحث نزديك شدن به كانون‌هاي قدرت و ثروت بود، اين آسیب در چه مواردي خود را نشان می‏دهد؟ نحوه شناسایی عناصر مرتبط با قدرت و ثروت چگونه باید باشد؟ کدام دستگاه مسئول موظف است که در این زمینه با مردم به عنوان مطالبه صریح و مشخص رهبر انقلاب شفاف‏سازی کند؟

در دومين مصاحبه از اين سلسله گفت‌وگوها، مصاحبه رجانيوز با سردار حسن حميد زاده كه تا چندي پيش معاون رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح بود و اكنون در جبهه پايداري انقلاب اسلامي حضور فعالي دارد، منتشر مي‌شود:

مضامین بلند سوگندنامه نمایندگی مبین ویژگی‌های یک نماینده آرمان‌گرا است

نماینده آرمان‌گرا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و این ویژگی‌ها به چه شکل باید احراز شود؟

بدون شک معیارها و ملاک‌هایی را که تشکیل دهنده ویژگی‌های آرمانی یک نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی است، آن هم مردمی آرمان‌گرا که 33 سال بعد از پیروزی انقلاب با ایثار و جانبازی و بصیرت و صبری اعجاب انگیز و اعجاب آمیز توانسته‌اند با تبعیت از مقام ولایت شایستگی‌ها و ظرفیت‌های عظیم خود را به عنوان امتی نمونه و الگویی سازنده و الهام بخش به اثبات رسانند و به نمایش بگذارند، بايد در وصیت نامه سیاسی - الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی، رهنمودهای مقام معظم رهبری خلف صالح و حاضر آن رهبر الهی و قانون اساسی جستجو کرد. بر این اساس، بدون مقدمه با توجه به این سه رکن مهم و اساسی به تبیین ویژگی‌های نماینده آرمان‌گرا می‌پردازم.

در فصل پنجم قانون اساسی تحت عنوان حق حاکميت ملت و قوای ناشی از آن، ابتدا در اصل 56 قانون اساسی آمده است "حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را در سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می کند." این حق خداداد ملت که حقی الهی و سلب ناشدنی است، از راه‌هاي گوناگونی اعمال می‌شود. یکی از راه‌هاي اعمال این حق از سوی ملت، انتخاب نمایندگانی است که با تشکیل قوه مقننه، حق خداداد آنان را اعمال و به آن عینیت می‌بخشند.

اصل 58 قانون اساسی می‌گوید اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول بعد می‌آید، برای اجرا به قوه مجریه و قوه قضاییه ابلاغ می‌شود. در اصل 59 نیز آمده است در مسائل بسیار مهم اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی، ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

همین سه اصل یعنی اصول 56، 58 و 59 کافی است که جایگاه رفیع و شامخ مجلس شورای اسلامی در ساختار نظام مشخص شود. امام عظیم الشان ما با عنایت به این جایگاه برجسته و بی بدیل، بارها از مجلس به عنوان مرکز همه قدرت‌ها یاد کردند. بدیهی است که در مرکز همه قدرت ها به تعبیر امام (ره) عصاره فضائل ملت، باید حضور یابند.

بنابراین سمت نمایندگی، مجرای اعمال ولایت و حق الهی در جامعه است و این بزرگ‎ترین و خطیرترین مسئولیت برای کسی است که خود را در معرض آرای مردم قرار می‌دهد تا برای اعمال آن حق به نمایندگی از سوی مردم به مجلس راه یابد.

بر این اساس، قانون اساسی در اصل 67 برای تضمین اعمال چنین حق عظیمی از مجرای درست و صحیح آن به سوگندنامه‌ای اشاره می‌کند که در صورت التزام به مفاد آن از سوی نماینده منتخب، یقینا به بهترین وجه ممکن، سلامت، استحکام و اتقان قوه مقننه در تحقق وظایف خطیر این قوه عملی خواهد شد. اصل 67 قانون اساسی یک سوگندنامه معمولی و متعارف نیست بلکه حاکی از وظایف خطیر و سنگینی است که نمایندگان مجلس با ورود به سنگر قوه مقننه باید همواره آن را نصب العین قرار داده و تصمیمات خود را بر اساس مفاد آن تطبیق داده و تنظیم كنند.

نماینده مردم در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کند و با تکیه بر شرف انسانی خود تعهد می‌كند که اولا پاسدار حریم اسلام نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشد، ثانیا ودیعه‌ای را که ملت به او سپرده است، به عنوان امینی عادل پاسداری كند، ثالثا در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت كند، رابعا همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشد، خامساً از قانون اساسی به عنوان خون‌بهای شهیدان دفاع کند، سادساً در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آن‌ها را مد نظر داشته باشد.

محتوا و مضامین بلند این سوگندنامه مبین ویژگی‌های یک نماینده آرمان‌گرا است. پاسداری از حریم اسلام، پاسداری از ودیعه‌ای که ملت به او سپرده است، پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، رعایت امانت، عدالت، تقوی و تعهد، پایبندی به اصول، حفظ حقوق ملت و حفظ مصالح ملی کلید واژه‌های این سوگندنامه است. در سوگندنامه بر حفظ استقلال و اعتلای کشور چند بار تاکید شده است.

در طول دوران 33 ساله بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و تشکیل هشت مجلس قانون‎گذاری، ملت بزرگ ایران تلخ‌ترین و طاقت‌سوز ترین مجلس را در مجلس ششم آزموده است. به مصداق "تعرف الاشیاء باضدادها" نقش و جایگاه ویژه و برجسته مجلس مطلوب و آرمان‌گرا را با همه وجود لمس کرده است. دیده‌ایم که حضور عناصر ناصالح، ناهماهنگ با آرمان‌های امام، نظام و شهیدان و ایثارگران انقلاب اسلامی، همراهی با سیاست‌های مزورانه و پیچیده دشمنان در تقابل با اصل انقلاب و ارزش‌های انقلابی در سنگر مجلس چه آثار مخرب و تبعات ویران‌گر و غیر قابل جبرانی بر جای نهاده است.

شاخص‌های نماینده آرمان‌گرا در وصیت‌نامه امام

در وصیت‌نامه امام عظیم الشان(ره) با اشاره به حوادث صدر مشروطه و ضرورت عبرت آموزی از حوادث تلخ آن دوران مرارت بار، به نکات بسیار با ارزش، راه‌گشا و دقیقی اشاره شده است که از مجموعه آن‎ها به خوبی می‌توان به نظرات مبارک و مطاع آن عبد صالح دست یافته و به دغدغه‌های ایشان پی برد.

اولا تاکید امام در انتخابات، اقدام بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی و مشورت با تحصیل‌كردگان متعهد و روشنفکران مطلع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و کسانی که به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی اشتهار دارند، متمرکز شده است. تکیه امام در وصيت نامه مبتني بر نکاتي کلیدی و زیز بنایی است که غفلت از آن می‌تواند کشور را با بحران‌های عدیده‌ای مواجه سازد، آن‌چنان که خود مشاهده کرده‌ایم.

ثانیا در مقام مشورت برای انتخاب نمایندگان شایسته و حائز شرایط نمایندگی مجلس، حضرت امام به رجوع به عالمان و روحانیان باتقوا و متعهد به جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند.

ثالثا تکیه امام بر این واقعیت که وکلای مجلس از طبقه‌ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس کرده و در فکر رفاه آنان باشند نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدر نشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌توانند بفهمند، يكي ديگر از شاخص‌هاي آرمان‌گرايي است.

در بخش‌هایی از وصیت‌نامه امام که به موضوع انتخابات اعم از انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس و خبرگان رهبری اشاره شده است، بیت الغزل و تاکید اکید ایشان تعهد به اسلام و دلسوزی برای کشور و ملت است، آن‌چنان که در سخنرانی تاریخی مقام معظم رهبری در روز بیستم مهرماه سال 90 در جمع مردم کرمانشاه بر این نکات درباره نمایندگان مجلس تاکید و تصریح شد.

امام عزیز در وصیت‌نامه هشدار می‌دهند که هر کس به مقدار توان و حیطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد و با جدیت از نفوذ وابستگان به دو قطب استثمارگر و غرب یا شرق زدگان و منحرفان از مکتب بزرگ اسلام جلوگیری كنند. نگرانی عمیق امام از نفوذ جریان‌هاي انحرافی، فتنه‌گران و وابستگان به قدرت‌های سلطه‌گر در ارکان نظام به دست آنها تا آنجاست که می‌فرمایند: «ملت ایران بدانند كه‌ مخالفین‌ اسلام‌ و كشورهای‌ اسلامی‌ كه‌ همان‌ ابرقدرتان‌ چپاولگر بین‌ المللی‌ هستند، با تدریج‌ و ظرافت‌ در كشور ما و كشورهای‌ اسلامی‌ دیگر رخنه‌ و با دست‌ افراد خودِ ملت‌ها، كشورها را به‌ دام‌ استثمار می‌كشانند، باید با هوشیاری‌ مراقب‌ باشید و با احساس‌ اولین‌ قدمِ نفوذی‌ به‌ مقابله‌ برخیزید و به‌ آنان‌ مهلت‌ ندهید.»

امام در ادامه می‌فرمایند: «از نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در این‌ عصر و عصرهای‌ آینده‌ می‌خواهم‌ كه‌ اگر خدای‌ نخواسته‌ عناصر منحرفی‌ با دسیسه‌ و بازی‌ سیاسی‌ وكالت‌ خود را به‌ مردم‌ تحمیل‌ نمودند، مجلس‌ اعتبارنامه‌ آنان‌ را رد كنند و نگذارند حتی‌ یك‌ عنصر خرابكار وابسته‌ به‌ مجلس‌ راه‌ یابد.» بدين ترتيب وي‍ژگي‌هاي نمانيده آرمان گرا از منظر امام، مقام معظم رهبري و قانون اساسي به خوبي تبيين شد و انتخاب بر اساس اين معيارها و موازين، عمل به تكليف و وظيفه شرعي و انقلابي امت متعهد و آرمان‌خواه ماست.

رفع نگرانی‌های امام در وصیت نامه، صرفا با نظارت استصوابی محقق می‌شود

نقش شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌های اینچنینی چیست و تا کجاست؟

در اصل 99 قانون اساسی آمده است که شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد. بدیهی است این نظارت با توجه به وظایف بسیار مهم مجلس در ساختار نظام نمی‎تواند بر خلاف برخی دیدگاه‌ها، صرفا نظارت استطلاعی باشد، نظارت اصل 99، قطعا نظارت استصوابی است. یعنی برای اعضای شورای محترم نگهبان باید محرز شود که فلان کاندیدا باید به اصولی که در قانون اساسی نسبت به وظایف نمایندگی، صراحتا احصا شده است به طور خاص آگاه و ملتزم بوده و به طور عام اعتقاد عمیق قلبی و التزام عملی خود را به سایر اصول نشان داده باشد.

استعلام از سوابق، گرایش‌ها، پیشینه، اعتقادات، سلوک افراد در حوزه‌های انتخابیه‌ي آنها از مراجع دارای صلاحیت قانونی و شرعی می‌تواند به شورای نگهبان در رد یا تایید صلاحیت‌ها کمک کند؛ آن‌چنان که قانون بر آن تصریح کرده است. رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام در وصیت نامه، صرفا با نظارت استصوابی از ابتدا تا انتهای انتخابات ضروری و امري محتوم و غيرقابل انكار است.

اصولگرایان اگر به اصول خود عمل کنند به طور طبیعی به لیست واحد می‌رسند

آیا برای انتخاب نماینده باید به همین حد اکتفا شود، یا باید به لیستی که جریان‏های سیاسی می‏دهند، اعتماد کرد اگر این‌طور است این لیست باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد کسانی که می‏خواهند آن را تعیین کنند، چه ویژگی‏هایی باید داشته باشند؟ آیا صرف ادعای اصول‏گرایی کافی است؟ در صورتی که دو یا چند گروه که همه ادعای اصول‏گرایی دارند و اقدام به لیست دادن کردند، تکلیف چیست؟

انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی از دو ویژگی بارز برخوردار است؛ اولا ملت بزرگ ایران شاهد امواج بیداری اسلامی در نقاط مختلف جهان است، بی‌گمان اشعه‌های تابناک انقلاب اسلامی مردم ایران، ملت‌ها را به خروش و قیام علیه دیکتاتورهای دست نشانده چپاولگران بین المللی واداشته است. ملت‌ها در شرایط کنونی در حال نظام سازی‌اند، انقلاب اسلامی و نظام مقدس و مستحکم جمهوری اسلامی ایران در برابر آنان و الهام بخش آنهاست، آنها همچنان به ملت ایران چشم دوخته اند و با حساسیت، تصمیم‌ها و اقدام‌هاي ملت ایران، خواص و نخبگان و مسئولان ما را زیرنظر دارند، ثانیا ملت ایران فتنه بزرگی را پشت سر نهاده است، فتنه‌ای که به قصد فروپاشی نظام اسلامی با حمایت بی دریغ و گسترده دشمن خارجی طراحی ساخته و پرداخته شد و ملت ایران با قدرت در یوم الله نهم دی و 22 بهمن 88 طومار آن را در هم پيچيد. علاوه بر آن شاهد است که تفکری انحرافی که در پاره ای از اصول، در سیاست خارجی، در مسائل مهم فرهنگی، در اصل ولایت فقیه و پاره‌ای از اصول قانون اساسی، در تکاثر و ثروت اندوزی، در سوء استفاده از بیت المال و در استفاده از رانت ثروت و قدرت برای تصاحب برخی جایگاه‌های حساس به آن اضافه شده است و حل آن هم‌چون فتنه نیاز به مدیریتی حکیمانه و نگاهی مدبرانه دارد.

در چنین شرایطی، اصولگرایان باید با دقت و حساسیت چهره‌های آرامان‌گرا، انقلابی، دارای مواضع صریح نسبت به فتنه‌گران، منحرفان و ساکتین مردود را به مجلس بفرستند. اگر مبنا را این اصول قرار دهند، به طور طبیعی به لیست واحد خواهند رسید و از دوگانگی پرهیز خواهد شد، در غیر این صورت، ملت برزگ ایران وظیفه خود را به خوبی تشخیص داده و خود دست به انتخاب اصلح خواهد زد.

نزدیک شدن به کانون‌های ثروت و قدرت نماینده را عنصري مسلوب الاختیار، بی اراده و فاقد هویت می‌کند

يكي از آسیب شناسی‏هایی که رهبر انقلاب مطرح کردند، بحث نزديك شدن به كانون‌هاي قدرت و ثروت بود، اين آسیب در چه مواردي خود را نشان می‏دهد؟ نحوه شناسایی عناصر مرتبط با قدرت و ثروت چگونه باید باشد؟ کدام دستگاه مسئول موظف است که در این زمینه با مردم به عنوان مطالبه صریح و مشخص رهبر انقلاب شفاف‏سازی کند؟ وزارت اطلاعات قوه قضاییه و شورای نگهبان؟

مقام معظم رهبری در سال جاری در طی سه سخنرانی هشتم خرداد در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم و در خطبه‌های نماز عید فطر و در بیستم مهرماه در جمع مردم کرمانشاه، به موضوع انتخابات مجلس نهم اشاره کردند، در سخنرانی اول و سوم به طور مشخص در خصوص نزدیک نشدن کاندیداها به کانون‌های قدرت و ثروت برای تامین نمایندگی اشاره داشتند و ضمن هشدار با يادآوري عواقب سوء و خطرناک این اقدام مضر و مخالف رضای الهی، کانديداها را از نزديك شدن به كانون‌هاي ثروت و قدرت بر حذر داشتند.

نزدیک شدن به کانون‌های ثروت و قدرت اولا روحیه استقلال، آزادمنشی، حریت و آزادگی را از نماینده مجلس سلب خواهد کرد و او را به عنصري مسلوب الاختیار، بی اراده و فاقد هویت و شخصیت به صورت تابعی از تصمیم‌هاي صاحبان ثروت و قدرت در خواهد آورد. روشن است که اگر صاحبان ثروت، اموال خود را از طریق مشروع هم به دست آورده باشند، دلیلی ندارد که برای تأمین نمایندگی فلان شخص، برای تصاحب کرسی‌های مجلس بدون توقع و انتظار مبالغ هنگفتی هزینه کنند تا به اعتبار و اتکاي آن، فردی را راهی مجلس کنند.

این پدیده اگر عمومیت پیدا کند و تعدادي هرچند اندك از نمایندگان با این روش به مجلس راه یابند، قوه مقننه عملا به صورت ابزاری در اختیار ثروتمندانی قرار خواهد گرفت که علی الاصول اعتقادی به مبانی و اصول انقلاب ندارند و به تدریج، مسیر حرکت انقلاب از ناحيه آنان به انحراف کشیده خواهد شد. در تصویب قوانین، در نظارت بر حسن اجرای آن، در تصویب بودجه سالیانه و تصویب برنامه‌های پنج ساله، در تصویب طرح‌ها و لوایح مهم در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی و در تذکر و سوال و استیضاح وزيران و رأی اعتماد به کابینه، نگاه و نظر و رأی نماینده، الهام گرفته از آن کسی است که وامدار و مدیون اوست و موظف است که به توقعات و انتظارات او پاسخ دهد.

ثانیا ذهن مردم به جای انتخاب اصلح و گزینش افراد دارای صلاحیت و شایستگی بر طبق اصول و مبانی قانونی و شرعی، متوجه عناصری خواهد شد که با پول، شخصیت واقعی آنان را مخفی ساخته و مجلس را از حضور عناصر کارآمد، دلسوز، متدین و انقلابی تهی خواهد ساخت و بدین ترتیب فلسفه انتخابات زیر سوال خواهد رفت، امور انتخابات از مجاری صحیح و قانونی خود خارج خواهد شد و مقدمات حاکمیت صاحبان زر و زور فراهم خواهد مي‌شود و ظواهر مادی بر اصالت‌ها و ارزش‌های قانونی و اخلاقی غلبه پیدا کرده و مجلس با چنين ويژگي‌هايي از درون خواهد پوسيد.

یکی از مواردی که شورای محترم نگهبان با استعلام و استطلاع از مراکز نظارتی که در قانون به آن تصریح شده است بدون کمترین ملاحظه و مسامحه‌ای باید با آن برخورد كند و چنین افرادی را قاطعانه رد صلاحیت کند، همین جاست. قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات مردمی مراجع چهار گانه ‌ای است که می‌تواند شورای نگهبان را در این امر مهم یاری دهند که استعلام از اين مراجع طبق مرّ قانون و مصوب مجلس شوراي اسلامي است.

نقش شورای نگهبان در ایجاد اطمینان براي مردم

به هر کسی که از فیلتر شورای نگهبان گذشت، مي‌توان اطمینان كرد؟

اگر شورای نگهبان بدون تسلیم شدن در برابر فشارهای بیرونی از سوی صاحبان قدرت و ثروت، صلاحیت نمایندگان را طبق موازین قانونی تایید کند، اطمینانی در مردم ایجاد خواهد شد که به آن کاندیدا اعتماد کنند. ترکیب شورای نگهبان که شامل شش فقیه منصوب از طرف مقام معظم رهبری است و شش حقوق‌دان که از طرف رییس قوه قضاییه به مجلس معرفی می‌شوند که پس از کسب رأی مجلس به آن شورا راه یابند، شورای نگهبان را به سنگر نفوذ ناپذیري تبدیل كرده است که اعتماد و اطمینان آحاد جامعه را به خود جلب کرده است اما علی رغم وسواس، دقت و حساسیت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها، گاهی افرادی از این فیلتر عبور می‌کنند که در آن صورت بر اساس آنچه که حضرت امام در وصیت نامه سیاسی الهی خویش به آن اشاره کردند، این افراد باید در ضمن بررسی اعتبار نامه‌هایشان در صحن مجلس از گردونه قوه مقننه بیرون رانده شوند.

ساختار فعلی مجلس فاقد ضعف و نقص آشکار است

ساختار فعلی و نحوه انتخاب نمایندگان آیا می‌تواند مطالبات توده‌های مردم را برآورده کند؟

ساختار مجلس تا کنون بر اساس احکام مصرحه در اصول قانون اساسی و قوانین عادی تعیین شده و شکل گرفته است. قانون اساسی، دستگاه قانون‌گذاری را موظف کرده است که با وضع قوانین عادی، مکانیزم برگزاری انتخابات را که پروسه مهم و پیچیده‌ای است، تدوین و به تصویب مجلس و شورای نگهبان برساند.

به نظر می‌رسد که اگر قانون اساسی و قوانین عادی که اساس برگزاری انتخابات است، به خوبی به اجرا در آید، در حال حاضر فاقد ضعف و نقص آشکار است و در صورت صحت در روند اجرا، قادر به تامین مطالبات خواهد بود. مجموعه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان هر دو مکمل و در حصول نتیجه انتخاباتی دقیق و صحیح نقش آفرین و تاثیر گذارند. تجربه نشان داده است که با رعایت دقیق راهکارهای قانوني مصوب دغدغه‌ها بر طرف شده و انتخابات بدون کمترین چالش و نقصی برگزار خواهد شد و البته قانون در گذر زمان با كسب تجربه، قابل اصلاح و تكميل خواهد بود.

هنر نمایندگان این است که با ابتکار و خلاقیت و عمل به وظایف قانونی، مجلس را پویا، فعال، سرزنده و دارای نشاط و تحرک سازند

چرا چهره‏های دانشگاهی و حوزوی اخلاق گرا عمدتا به مجلس که می روند منزوی می‏شوند؟ آیا به دلیل فضای سیاست زده‏ی مجلس و غلبه نگاه‏های بخشی و منطقه‏ای بر مسائل کلان و ملی است؟

مجلس محل ریل گذاری است، مهم‌ترین وظیفه مجلس طبق قانون اساسی قانون‌گذاری است، رای اعتماد به هیات وزیران، قانون‌گذاري و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی مهمترین وظیفه مجلس است و با اهرم‌‎ها و ابزار قانونی این نظارت تحقق عینی خواهد یافت. کمسیون‌های تخصصي مجلس مهم‌ترین مرکز بررسی لوایح و طرح‌های قانونی و همچنین بررسی عملکرد وزیران و مديران دستگاه‌های اجرایی است.

بر این اساس هرچه عناصر کارآمد، متخصص و مجرب در مجلس حضور یابند، علاوه بر تصویب قوانین بی نقص و دارای برد موثر و تاثیر عمیق، اجرای صحیح امور در دستگاه‌های اجرایی و قضایی و عملکرد وزیران نیز با نظارت دقیق مجلس در مسیر صحیح هدایت خواهد شد.

با این اوصاف دلیلی ندارد که چهره‌های شاخص در حوزه و دانشگاه كه در روند برگزاری انتخابات به مجلس راه مي‌يابند، با ورود به مجلس یا پس از مدت زمانی به انزوا کشیده شوند. هنر نمایندگان این است که با ابتکار و خلاقیت و عمل به وظایف قانونی، مجلس را پویا، فعال، سرزنده و دارای نشاط و تحرک سازند. در صورت حضور تركيبي از نمايندگاني با عالي‌ترين مدارج علمي و تخصصي همراه با تعهد انقلابي، بي‌ترديد مجلس به كانون مستحكمي در دفاع از انقلاب و آرمان‌هاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري تبديل خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها