کد خبر: ۳۰۶۵۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۲۴ آذر ۱۳۹۰
در حالي که آخرين هفته پاييز، هواي سرد و ساکن سبب افزايش آلودگي در شهرهاي بزرگ شده دوستداران سفر مناطق طبيعي و دور از شهر را مد نظر قرار مي‌دهند. کوير لوت،‌ کلوت‌ها و گندم بريان را که تنها در اين هوا مناسب سفر هستند،‌ نبايد فراموش کرد که ديدنشان بر هر ايراني لازم است

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، آخرين هفته پاييز هواي سرد و ساکن بر کشور حاکم شده به همين دليل دما در بيشتر استان‌ها زير صفر است. در اين ميان بايد به استان سيستان و بلوچستان اشاره کرد که دمايي ميان 6- تا 16 درجه با هوايي صاف و گاهي وزش باد خواهد داشت.

بر اساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي در دو روز پايان هفته جو پايداري در غالب مناطق کشور حاکم خواهد بود که سبب افزايش تراکم آلاينده‌ها در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت خواهد شد. از اواخر وقت روز پنج‌شنبه و در روز جمعه در برخي مناطق شمال غرب،‌ سواحل غربي درياي خزر و ارتفاعات البرز افزايش ابر،‌ وزش باد و بارش پراکنده پيش‌بيني مي‌شود.
 
در امتداد سواحل درياي عمان و خليج فارس، استان‌هاي هرمزگان و بوشهر نيز هوايي صاف گاهي وزش خواهند داشت اما دما در بوشهر ميان 11 تا 20 و در هرمزگان 8 تا 26 خواهد بود. استان خوزستان نيز در منتهي‌اليه خط ساحلي هوايي نيمه ابري با دماي بين 5 تا 19 درجه دارد.
 
در امتداد غربي کشور در کنار استان‌هاي سردسير کشور مانند لرستان و کرمانشاه،‌ هواي استان ايلام نيمه ابري در پاره‌اي نقاط افزايش ابر و دمايي ميان 1 تا 16 پيش‌بيني شده است.
 
اما مرکز ايران و استان‌هاي پر مسافر،‌ اصفهان روز پنج‌شنبه صاف در پاره‌اي نقاط غبار صبحگاهي و روز جمعه کمي ابري در بعد از ظهر افزايش ابر گاهي وزش باد و دمايي ميان 2- تا 11 درجه خواهد داشت. براي استان فارس هوايي صاف و گاهي وزش باد پيش‌بيني شده و در حالي که حداقل دما مشابه اصفهان است ولي بيشترين دما به 16 مي‌رسد. در کرمان نيز با هوايي صاف و بيشترين دماي 17 درجه، کمترين دما به 4- خواهد رسيد.
استان تهران هوايي نيمه ابري در بعد از ظهر افزايش ابر گاهي وزش باد پيش‌بيني شده و احتمال بارش در غروب جمعه داده شده است. دما نيز بين 3 تا 11 درجه پيش‌بيني شده است.
 
خراسان رضوي هوايي صاف در پاره‌اي نقاط غبار صبحگاهي با رشد ابر در ارتفاعات خواهد داشت و کمترين دما 2- و بيشترين دما نيز 11 درجه پيش‌بيني شده اما دما در شهر مشهد ميان صفر تا 10 خواهد بود.
 
استان سمنان با هوايي صاف در پاره‌اي نقاط وزش باد و احتمال بارش پراکنده در اواخر وقت روز جمعه يکي از استان‌هايي است که دما به زير صفر نمي‌رسد و  کمترين دما 3 و بيشترين دما 13 درجه خواهد بود.
 
در شمال کشور و استان‌هاي ساحل خزر،‌ گلستان نيمه ابري در پاره‌اي نقاط وزش باد و دمايي ميان 1- تا 12 درجه خواهد بود. مازندران در حالي که نيمه ابري در بعد از ظهر افزايش ابر و در ارتفاعات بارش پراکنده پيش‌بيني شده،‌ دمايي ميان 3 تا 11 درجه خواهد داشت. دماي هوا در گيلان با شرايط و آب و هوايي مشابه استان مازندران بين 7 تا 12 درجه است.
 
هشدارهاي ترافيکي
با وجود پيش‌بيني هوايي ساکن به رانندگان وسايل نقليه توصيه مي‌شود به هنگام سفر تجهيزات ايمني همراه داشته و با سرعت مطمئن رانندگي کنند.
 
در ميان راه‌هاي کشور محورفرعي شمشك به ديزين در استان‌هاي تهران و البرز به علت بارش برف و نبود ايمني كافي تا اطلاع بعدي مسدود است، ديگر راه‌هاي ارتباطي كشور باز و رفت و آمد در آنها جريان دارد.
 
آزادراه قزوين – كرج دراستان قزوين به علت ادامه اجراي عمليات احداث روگذر شهرك مهرگان درمحدوده كيلومتر 15 تا تاريخ 1 دي ماه تردد وسايل نقليه با محدوديت و ازطريق كنارگذر احداثي انجام مي‌شود.
 
هم‌وطنان عزيز مي توانند براي آگاهي بيشتر با مراجعه به وب سايت مركز مديريت راه‌هاي کشور به آدرس www.iran141.ir و همچنين تماس با شماره تلفن‌هاي 88926668 و 84498666 و شماره پيامك 1000141، از آخرين وضعيت راه‌هاي كشور مطلع شوند. سامانه گوياي 141 اين مركز به طور 24ساعته پاسخگوي وضعيت راه‌ها به هموطنان است.
 
پيشنهاد سفر
در حالي که قسمت زيادي از مساحت کشور و به‌ويژه قلب آن را کوير تشکيل مي‌دهد،‌ فصل زمستان را نبايد از دست داد. آن دسته از هم‌وطنان که علاقه‌مند به سفر و ديدن مناطق گوناگون کشور هستند، ديدن کوير را که تنها در فصل سرما ممکن است،‌ جاي خاصي براي سفر به اين خطه در نظر بگيرند.
 
کوير با توجه به وسعتي که دارد از شهرهاي گوناگون قابل دسترس است اما راه رسيدن به منطقه لوت،‌ گندم بريان و کلوت‌ها از شهداد است که در فاصله 100 کيلومتري شهر کرمان واقع شده است. اما اين مسير و راه رسيدن به کوير گرم از منطقه سردسير و معمولاً برفي عبور مي‌کند. همچنين مي‌توان از روستاي زيباي سيرچ و سرو تنومند آن ديدن کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها