کد خبر: ۳۰۵۰۶۱
زمان انتشار: ۰۸:۵۹     ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
خراسان/ شايد شما هم جزو آن دسته از افرادي هستيد که بيشتر اوقات دل تان مي خواهد هيچ فردي را از خود نرنجانيد و با همه دوست باشيد، اما در دنياي واقعي افرادي وجود دارند که به هر دليلي آن ها را دوست نداريد و گاهي حتي از هم صحبتي با آن ها حس بدي سراغ تان مي آيد. اين افراد ممکن است فاميل يا همکار شما باشند و چاره اي جز ارتباط با آن ها نداشته باشيد. اين روزهاي نزديک به عيد نوروز، بهترين زمان براي خانه تکاني دل و پاسخ به اين سوال است که تکليف شما با اين آدم هايي که دوست شان نداريد، چيست و بايد چه کار کنيد تا در ديد و بازديدهاي نوروزي با دل خوش به ديدار و هم صحبتي با اين افراد برويد و سال تان را با خاموش کردن چراغ کدورت ها در دل، آغاز کنيد. در ادامه عليرضا عبدي، کارشناس ارشد روان شناسي در گفت و گو با زندگي سلام نکاتي را در اين باره مطرح مي کند.

ارتباط هايتان را به تنفر آلوده نکنيد


در قدم اول بايد توجه داشته باشيد که ارتباط افراد با يکديگر گاهي 2 شکل افراطي و نامتعادل به خود مي گيرد. در حالت اول فرد هيچ تمايلي به ايجاد ارتباط با ديگران ندارد و ترجيح مي دهد ارتباطش را با ديگران، به صورت کامل قطع کند و در حالت دوم فرد به طور کامل و بدون چون و چرا از فرد مقابل خود تبعيت دارد و به دليل برقراري و ادامه ارتباط تمامي درخواست هاي ديگران را اجابت مي کند که اين 2 نوع رابطه، سالم و مفيد نيستند. رابطه در بهترين و سالم ترين نوع به شرايطي گفته مي شود که 2 نفر بر اساس محبت و دوستي با يکديگر ارتباط برقرار کنند، اما گاهي اوقات شرايطي برايمان به وجود مي آيد که فرد مقابل مان مناسب دوستي و محبت نيست و ما هم نمي توانيم با او کاملا قطع ارتباط کنيم. در اين شرايط وضعيت بينابيني را بين يکديگر به وجود مي آوريم؛ يعني براساس اصولي که به آن باور داريم با او رفتار مي کنيم. واقعيت اين است که در اين شرايط شايد نتوان ارتباطي را به صورت کلي قطع کرد، اما مي شود ارتباطي متعادل برقرار کرد. با اين حال حتي در چنين شرايطي روش عاقلانه و درست اين است که روابط خود را براساس دوستي شکل دهيم و ارتباط را با تنفر و ناراحتي آلوده نکنيم چراکه تغيير ديدگاه مان در آينده کار ساده‌اي نخواهد بود.

خودتان را جاي طرف مقابل تان بگذاريد


براي اين که بتوانيم با حس تنفر يا نداشتن علاقه به شخص ديگري کنار بياييم، اول از همه بايد به درون خودمان برگرديم و احساسات مان را کنترل کنيم. بايد بدانيم داشتن حس تنفر و دلخوري بيشترين آسيب را به خود ما خواهد زد و به همين دليل به خاطر خودمان بايد با چنين احساساتي کنار بياييم. در اين خصوص بايد از مهارت هاي ارتباطي درست هم بهره ببريم؛ يعني سعي کنيم براي ديگران شنونده خوبي باشيم و مهم تر از همه، خودمان را جاي ديگران بگذاريم. وقتي بتوانيم خودمان را جاي ديگران بگذاريم و از نگاه آن ها به مسائل به وجود آمده، نگاه کنيم بهتر مي توانيم افراد را درک کنيم و به احساسات آن ها پي ببريم. با اين روش کمتر از ديگران خرده مي گيريم و از آن ها دلگير و آزرده مي شويم.

احساسات تان را صادقانه ابراز کنيد


يکي ديگر از راه هايي که مي تواند مانع دل آزردگي و تنفر ما از ديگران شود، بيان صادقانه احساسات و درخواست هايمان است. وقتي احساسات خود را به صورت واضح براي افراد شرح مي دهيم، خود را تخليه کرده ايم و چه بسا فرد مقابل شما دليلي براي عمل خود بياورد که حس ناراحتي شما را کاهش دهد. اين کار حداقل به ما کمک مي کند سهم خود را در کنترل و مديريت احساسات مان درست ادا کنيم اما در حالت منطقي نمي شود انتظار داشت که ما زندگي دور از دلخوري داشته باشيم چون طبيعتا افرادي هستند که نمي توانيم آن ها را دوست بداريم؛ براي مثال فردي که زمينه رنجش و آزردگي خاطرمان را به وجود آورده است، شايسته محبت نيست و اين طبيعي است که دوستش نداشته باشيم، ولي آن چه اهميت دارد اين است که ما نسبت به دلخوري خود آگاه باشيم يعني بدانيم دقيقا از چه چيزي ناراحت هستيم و اين که از زمين و زمان ناراضي باشيم و بي جهت بهانه‌گيري کنيم روش عاقلانه اي نيست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها