کد خبر: ۳۰۴۸۳۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
ايسنا/ بر اساس اين گزارش، اين طرح پژوهشي با همکاري دکتر رزاق محمودي، عضو هيات علمي دانشکده دامپزشکي دانشگاه تبريز در شهريور ماه امسال به پايان رسيده است.
اثر اسانس گياه پنج انگشت بر ساختار بافت شناسي، استريولوژي و شاخص آپوپتوتيک بخش قشري غده فوق کليه موش ماده در قالب يک طرح تحقيقاتي توسط استادان دانشکده دامپزشکي دانشگاه تبريز مورد بررسي قرار گرفت.
غلامرضا حميديان، مجري طرح در اين خصوص گفت: رويکرد جامعه انساني به طب گياهان دارويي باعث شده است تا شناخت اثرات و کاربردهاي جديد آنها اهميت ويژه‌اي پيدا کند که در اين بين فيتواستروژن‌ها به دليل عملکرد ويژه خود، به عنوان جايگزين هورمون‌هاي استروئيدي بدن جايگاه خاصي دارند؛ يکي از معروفترين فيتواستروژن‌هايي که در درمان جايگزيني هورمون (HRT) مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گياه پنج انگشت است.
وي افزود: در تحقيق حاضر با توجه به خصوصيات شيميايي اين گياه و مصرف طبي آن، اثرات اسانس اين گياه بر ساختار بخش قشري غده فوق کليه که يکي از ارگان‌هاي مهم و حياتي در پستانداران است، مورد بررسي قرار گرفت.
عضو هيات علمي دانشگاه تبريز تشريح کرد: در مطالعه حاضر پس از تهيه و تائيد گياه، ترکيبات اسانس مشخص شده و LD50 و ED50 آن جهت تعيين دز تجويزي مشخص شد، سپس 40 سر موش Balb/c ماده و بالغ به طور تصادفي به چهار گروه تقسيم شدند و در پايان دوره پس از تشريح، از غدد فوق کليه چپ و راست جهت مطالعات هيستولوژيک و استريولوژيک نمونه‌برداري انجام شد و شاخص آپوپتوزي در نواحي مختلف بخش قشري غده نيز با روش غير راديواکتيو نشاندار کردن انتهايي در جاي خود (تست TUNEL) مورد ارزيابي قرار گرفت. در نهايت نتايج بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت.

حميديان با بيان اينکه نتايج نشان داد که استفاده از اسانس گياه پنج انگشت به طور وابسته به دز باعث تغييرات ساختاري و مورفولوژيک غده فوق کليه در موش ماده مي‌شود، يادآور شد: نتايج اين تحقيق نشان داد که هرچند استفاده از دز 75 باعث افزايش حجم غده فوق کليه، حجم بخش قشري، حجم ناحيه گلومرولوزا و فاسيکولاتا مي‌شود، اما در دزهاي 150 و 300 باعث کاهش همه شاخص‌هاي استريولوژيک مورد مطالعه مي‌شود.
وي افزود: نتايج ايمونوهيستوشيمي نيز نشان داد که اسانس اين گياه در دز 75 باعث کاهش شاخص آپوپتوز در نواحي گلومرولوزا و فاسيکولاتا و در ساير دزها باعث افزايش شاخص آپوپتوز نسبت به گروه کنترل مي‌شود.
به گفته محقق طرح، نتايج کلي تحقيق نشان مي‌دهد که استفاده از اين گياه در طب سنتي بايد با دقت و انتخاب دز مناسب صورت گيرد تا غده فوق کليه را از لحاظ ساختاري و در نهايت از لحاظ عملکردي دچار تغيير نکند.
بر اساس اين گزارش، اين طرح پژوهشي با همکاري دکتر رزاق محمودي، عضو هيات علمي دانشکده دامپزشکي دانشگاه تبريز در شهريور ماه امسال به پايان رسيده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها