مهر/ علي عطشاني کارگردان سينما به زودي اولين تجربه خود در شبکه نمايش خانگي را با نام «پارادوکس» جلوي دوربين مي برد.
علي
عطشاني کارگردان سينما اين روزها در حال انجام پيش توليد سريال «پارادوکس»
براي شبکه نمايش خانگي است. اين سريال در ابتدا قرار بود براي شبکه دو
سيما جلوي دوربين برود، اما بعد از مدتي ساخت اين سريال که با محوريت نقد
سازمان صدا و سيما است در شبکه نمايش خانگي دنبال شد. عطشاني به تازگي ساخت
فيلم سينمايي خود با نام «پارادايس» را در شهر برلين به پايان رسانده است و
به زودي در ۱۵ ارديبهشت ماه سريال «پارادوکس» را در جزيره کيش جلوي دوربين
مي برد. فيلمنامه اين سريال توسط پيمان قاسم خاني نوشته شده است.
تماس
براي اطلاع از چگونگي ساخت اين سريال، تبديل به گفتگويي شد که در آن علي
عطشاني به دلايل ساخت اين سريال در شبکه نمايش خانگي اشاره کرد. او معتقد
است با توجه به اينکه در «پارادوکس» عملکرد سازمان صدا و سيما و چگونگي
توليد آثار در اين سازمان نقد مي شود، تصميم گرفته است تا اين سريال را
شبکه نمايش خانگي جلوي دوربين ببرد. او به حمايت حجت الله ايوبي رييس
سازمان سينمايي از اين سريال اشاره کرد و توضيح داد اين رييس سينمايي به
درستي از کارگردانان سينماي ايران حمايت ميکند.
وي همچنين براين
باور است که با توجه به حضور پيمان قاسمخاني به عنوان طراح فيلمنامه و
جذابيتهايي که داستان دارد «پارادوکس» مي تواند در جذب مخاطب بسيار موفق
عمل کند.
اين گپ کوتاه را ميخوانيد:
*در ابتدا قرار بود سريال «پارادوکس» را براي شبکه دو سيما بسازيد، چرا تصميم گرفتيد به شبکه نمايش خانگي برويد؟
-
بعد از خواندن فيلمنامه «پارادوکس» و رايزني با مسئولان شبکه دو سيما،
قرار شد اين سريال را با همکاري اين شبکه جلوي دوربين ببريم، در اين ميان
آقايان حسين حسيني مقدم مدير وقت امور عمومي شبکه و مهدي کريمي مدير گروه
وقت فيلم هاي تلويزيوني شبکه دو براي ساخت اين پروژه نسبت به ما لطف داشتند
اما بعد از مدتي با مشورت حامي مالي «پارادوکس»، تصميم گرفتيم با توجه به
پتانسيلي که در جزيره کيش وجود دارد و با توجه به حمايت هاي سازمان منطقه
آزاد کيش از آثار فرهنگي و هنري و قول هاي مساعد و کمک هايي که آقاي خدايي
در سازمان منطقه آزاد کيش نسب به اين سريال داشت، «پارادوکس» را در جزيره
کيش و براي شبکه نمايش خانگي جلوي دوربين ببريم.
نکته ديگري که من
را براي ساخت اين سريال در شبکه نمايش خانگي مجاب کرد، اين بود که در
«پارادوکس» نقدهاي بسيار تندي به رويکرد تلويزيون در سال هاي گذشته شده
است. فکر مي کنم هرچقدر هم دوستان در تلويزيون بخواهند با ديد باز به اين
سريال نگاه کنند اما در نهايت سريال دچار تعديل هاي زيادي مي شود، چرا که
دوستان در تلويزيون تا يک حدي مي توانند اين نقدها را بپذيرند و از جايي به
بعد پروژه دچار تغيير مي شود. البته نقدهاي اين سريال نقدهاي سازنده است و
خوشحالم که اين سريال به شبکه نمايش خانگي آمده است و مي توانيم انتقاد
سازنده خود را به تلويزيون داشته باشيم. يادمان باشد که همه ما در يک جبهه
هستيم و اگر نقدي هم مي شود در راستاي کمک به بهبود سازمان صدا و سيما است و
ما هم خودمان را جزئي از آن مي دانيم.
*منظور شما اين است که نقد به سازمانهاي مختلف در شبکه نمايش خانگي آسان تر است؟
-
نه منظور من اين نيست، منظور من اين است که حتي اگر قرار باشد يک سريال
بسازيم و از مسئولان شبکه نمايش خانگي ارشاد انتقاد کنيم، طبيعي است که اين
سريال را در شبکه نمايش خانگي کار نمي کنيم. اگر قرار باشد يک سريال توسط
صدا و سيما ساخته شود و سمت همه انتقادها به سمت خودشان باشد، عملي نيست.
اما با توجه به اينکه در حال حاضر «پارادوکس» توسط يک نهاد خصوصي توليد مي
شود و مرکز و نهاد تصميم گيري و ارائه مجوز ساخت، نهاد ديگري به غير از
تلويزيون است، فکر مي کنم مي توان با وسواس بيشتري به اين پروژه نگاه کرد.
خوشبختانه
سازمان سينمايي و حجت الله ايوبي رييس سازمان در اين پروژه به ما لطف
داشته و از اين پروژه حمايت کرد. البته از زماني که تغيير و تحولات در
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفت، ارتباط چنداني با مديران سينمايي
نداشتم، اما براي فيلم سينمايي «پارادايس»، «نقش نگار» و سريال «پارادوکس»
با آقاي ايوبي ملاقات کردم، در اين جلسات متوجه شدم که او بسيار مردم شريفي
است و پشت فيلمسازان مي ايستد من به عنوان يک فيلمساز جوان به او مراجعه
کردم و او کاملا قانوني و درست کارهاي من را انجام داده است.
*اين
اولين بار است که کار در شبکه نمايش خانگي را تجربه ميکنيد ولي پيش از
اين بسياري از کارگردانان سرشناس وارد شبکه نمايش خانگي شدهاند ولي آثار
آنها با استقبال چنداني از سوي مردم مواجه نشد. فکر مي کنيد تا چه اندازه
سريال شما بتواند مخاطبان را جذب کند؟
- پيش از اين چند پيشنهاد
براي ساخت سريال در تلويزيون داشتم که بنا به دلايلي نتوانستم اين کار را
انجام دهم چرا که از نظر من فيلمنامه ها آن قدرت و کشش لازم را براي ساخت
نداشت.
زماني که فيلمنامه «پارادوکس» را خواندم متوجه شدم که مي
توان فيلمنامه يک سريال را خواند اما احساس کرد که فيلمنامه يک فيلم
سينمايي است، مي توان يک داستان ساده را دستمايه کار قرار داد اما آنقدر
درست و منطقي طراحي کرد که از آن نوشته هايي که مي خوانيد لذت ببريد.
فيلمنامه «پارادوکس» تمام اين پتانسيلها را دارد.
فکر مي کنم هر
قسمت از ۲۶ قسمت «پارادوکس» که به زودي ساخت آن آغاز مي شود، مي تواند يک
فيلم سينمايي باشد. اميرعباس پيام و مهدي شيرزاد به سرپرستي پيمان قاسم
خاني فيلمنامه اين سريال را در حال نگارش و ايجاد تغييرات جديد براي
فيلمبرداري آن در کيش دارند. هر قسمت از اين سريال مانند يک فيلم سينمايي
است، در واقع هر قسمت هم مجزا است و هم با قسمت هاي بعد رابطه دارد و هم
شروع و پايان درستي دارد.
اما درباره موفق يا ناموق بودن سريال هاي
شبکه نمايش خانگي بايد بگويم که متاسفانه هيچ کدام از سريال هايي را که در
شبکه نمايش خانگي ساخته شده است، نديده ام و نمي توانم نظر خاصي در مورد آن
بدهم، اما فکر مي کنم اگر يک سريال در شبکه نمايش خانگي مورد اقبال قرار
نمي گيرد، به اين دليل است که متن خوبي در دست نيست. بي شک مخاطب با متن
خوب جذب سريال شبکه نمايش خانگي مي شود و براي آن پول پرداخت مي کند.
در
شبکه نمايش خانگي مخاطب مختار است که سريال مورد نظر را ببيند يا خير.
زماني که يک کاري را براي تلويزيون مي سازيم، مخاطب مجبور است که آن را
ببيند چرا که چيز ديگري وجود ندارد تا آن را ببيند اما در شبکه نمايش خانگي
فيلمساز بايد به گونه اي کار کند که مخاطب براي خريد سريال هزينه کند.
*البته پيمان قاسم خاني از جمله نويسندگاني است که آثار او هميشه مورد استقبال مخاطب قرار گرفته است.
-پيمان
قاسم خاني يکي از بهترين نويسنده هاي ما است و هيچ گاه کار متوسط ننوشته
است و هميشه خوب و خيلي خوب نوشته و آثاري که او نويسندگي آن را برعهده
دارد هميشه مورد استقبال مردم قرار گرفته است اما فکر مي کنم «پارادوکس»
گُل کارهاي قاسم خاني است. فيلمنامه اين سريال طراحي بسيار خوبي دارد و تيم
نويسندگان اين سريال اميرعباس پيام و مهدي شيرزاد که با هماهنگي پيمان
قاسم خاني نگارش فيلمنامه را برعهده دارند تيم بسيار خوبي هستند.
*آيا فيلمنامه در طول ساخت دچار تغييراتي مي شود؟
-خير.
ما زماني ساخت سريال را آغاز مي کنيم که ۲۶ قسمت «پارادوکس» دستمان باشد،
چرا که مي خواهيم با برنامه ريزي ساخت اين سريال را آغاز کنيم. بي شک نمي
توانيم مانند بعضي از سريال ها که مي گويند ۲۶ قسمت و بعد در ۱۳ قسمت آن را
به مخاطب ارائه مي دهند، چنين کاري را انجام دهيم زيرا براي لوکيشن
«پاردوکس» رج مي زنيم و با توجه به اينکه هواي جزيره کيش به زودي گرم مي
شود، تصميم داريم تا زماني که هوا مناسب است، صحنه هاي خارجي تا ۲۶ قسمت را
بگيريم و بعد صحنه هاي داخلي را مي گيريم، به همين دليل چيزي به نام
بدقولي در ارائه سريال به مخاطب وجود ندارد.
با توجه به اينکه
«پارادوکس» اولين تجربه شبکه نمايش خانگي من و پيمان قاسمي به شمار مي رود،
حساسيت بسياري براي چگونگي ساخت «پارادوکس» داريم.
*بازيگران و عوامل اين سريال مشخص شده است؟
-با
تعدادي از عوامل و بازيگران شناخته شده سينماي ايران صحبت کرده ايم، اما
هنوز به نتيجه قطعي نرسيده ايم. تهيه کنندگي اين کار توسط سهيل صنعت خاني و
من انجام مي شود، البته صنعت خاني سرمايه گذاري پروژه را هم برعهده دارد.
همچنين سازمان منطقه آزاد کيش و آقاي خدايي حمايت هاي معنوي بسياري از اين
سريال کرده اند. اين گروه از دوستان تلاش کرده اند تا فضاي مناسبي از کيش
براي مخاطب به نمايش گذاشته شود، در اين سريال از کليه پتانسيل هاي جزيره
کيش استفاده شده و مي توان آن را بخشي از سريال دانست.
به نظر من
جزيره کيش بسيار مظلوم واقع شده است متاسفانه مردم هنوز نمي دانند که با يک
هزينه اندک مي توانند به اين جزيره سفر کرده و از جذابيت هاي آن لذت
ببرند. اين سريال مي تواند بخش هاي مختلفي از کيش را به مردم معرفي کند.
البته نبايد فراموش کرد که جزيره اي مانند کيش و فضايي که در آن حاکم است
مي تواند جزو بهترين مناطق براي فيلمبرداري سريال ها و فيلم هاي سينمايي
باشد.
*در اين سريال کدام يک از بخش هاي تلويزيون بيشتر مورد نقد قرار مي گيرد؟
-سعي
کرديم تا همه موارد در تلويزيون از جمله شهرت، مشکلات کار کردن با
تلويزيون، مشکلات مردم با تلويزيون، برنامه هايي که مردم دوست ندارند اما
در تلويزيون توليد مي شود، مورد توجه قرار گيرد. فکر ميکنم اين سريال
موضوع روز و جذابي دارد و مخاطبان از آن خوششان بيايد چراکه يک مجموعه
ساخته مي شود که تلويزيون و توليدات آن را مورد نقد قرار ميدهد.
*داستان «پارادوکس» چيست و چه زماني جلوي دوربين مي رود؟
-«پارادوکس»
داستان يک تيم برنامه ساز تلويزيوني هستند که برنامه اي را براي شبکه چهار
با نام «شبانگاهان» مي سازند. اين برنامه شب ها ساعت ۲۳:۳۰ پخش مي شود و
برنامه اي است که اصلا مخاطب ندارد، سازمان صدا و سيما نيز به دليل اينکه
اين برنامه مخاطب ندارد به اين گروه تلويزيوني پول نداده است. در اين ميان
تهيه کننده اين مجموعه مي ميرد و فردي تهيه کنندگي اين سريال را برعهده مي
گيرد که هيچ سررشته اي از تلويزيون ندارد.
اين سريال قبل از اين که
فيلم «پاراديس» را بسازم قرارداد آن را بستم. از چهار ماه پيش پيش توليد
سريال شروع شده است و ۱۵ ارديبهشت فيلمبرداري کليد ميخورد.