کد خبر: ۳۰۴۵۹۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
تحلیل دکتر منوچهر محمدی از اوضاع کنونی منطقه:
وی افزود: علیرغم این که عراق، 8 سال در مقابل ایران به جنگ پرداخت، اما امروز در کنار ایران بوده و به آن نزدیک شده است؛ در حالی که به گفته یکی از امرای کشورهای عربی اگر این اتفاق برای هرکشور غیر از ایران افتاده بود، تا چند نسل، کینه ها در دل می ماند، اما امروز رزمندگان عراقی، ایرانی ها را در آغوش می کشند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دکتر منوچهر محمدی در جمع تعدادی از اساتید و دانش پژوهان مؤسسه امام خمینی(ره)، به تحلیل اوضاع کنونی منطقه پرداخته و با تشبیه پیروزی های به دست آمده در تکریت با آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: یکی ازمهم ترین شهرها که زادگاه صدام بوده و بیشتر اعضای کابینه صدام از آن شهر بوده اند، همین شهر تکریت بوده است که بحمدالله در شرف آزادی کامل است.

وی با اشاره به طرح نظریه ای از سوی دشمنان مبنی بر این که باید برای شکست انقلاب اسلامی شیعی، انقلاب افراطی سنی ایجاد شود، اظهار داشت: همین نظریه به پروژه ای تبدیل شد که از درون آن، طالبان، القاعده، النصره و داعش خلق شد. استعمارگران مطمئن بودند که بر اساس سیاست انگلیسی « تفرقه بینداز و حکومت کن »، نه تنها می توانند از رشد انقلاب اسلامی جلوگیری کنند، بلکه می توانند آن را از پای در آورند؛ البته از این نکته غافل بودند که این انقلاب می تواند تهدیدات را به فرصت تبدیل کند و البته خدایی دارد که مکر دشمنان را به خودشان بر می گرداند.



تبیین نوشت: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به نتیجه عکس داشتن توطئه های استعمارگران اظهار داشت که چه بسا اگر دشمنان چنین توطئه هایی را ایجاد نمی کردند، امروز فاصله بین اهل سنت و تشیع، بسیار بیشتر از این بود؛ کار آن ها سبب نزدیک شدن اهل سنت و حتی سایر مذاهب مانند مسیحیان به شیعه شد. لذا ایجاد کردن عامل تروریسم در منطقه از سوی دشمنان سبب شد تا آن چه در عراق، سوریه، لبنان و یمن صورت می گیرد، شهرت و محبوبیت جهان تشیع را گسترش دهد.

وی افزود: علیرغم این که عراق، 8 سال در مقابل ایران به جنگ پرداخت، اما امروز در کنار ایران بوده و به آن نزدیک شده است؛ در حالی که به گفته یکی از امرای کشورهای عربی اگر این اتفاق برای هرکشور غیر از ایران افتاده بود، تا چند نسل، کینه ها در دل می ماند، اما امروز رزمندگان عراقی، ایرانی ها را در آغوش می کشند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره به اوضاع منطقه ادامه داد: شیعیان علوی در سوریه، علیرغم اقلیت خود، توانسته اند مسیحیان را نیز جذب کنند، هم چنین انصارالله یمن که 40 درصد جمعیت یمن را تشکیل می دهد، توانسته رهبری همه حرکت مردمی را در دست بگیرد و خار چشم آمریکا و مرتجعین منطقه باشد و البته همه این تحولات به برکت انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

وی با بیان این که گاه وقوع برخی حوادث سبب ایجاد برخی نهاد ها می شود که در هر حال به وظیفه خود عمل می کنند، اظهار داشت: لذا حتی برخی مسئولین هم اگر اشتباه کنند، آن ها به کار خود در مسیر صحیح ادامه می دهند؛ لذا امروز دو ریوکرد به سیاست خارجی وجود دارد.

دکتر منوچهر محمدی ادامه داد: در سیاست اول، آمریکا کدخداست و باید دم او را دید؛ اما بر اساس سیاست دوم، آروزی وزیر خارجه آمریکا این است که بتواند با قاسم سلیمانی دیدار کند و حتی جواب تلفن او را بدهد و وی چنین اجازه ای نمی دهد. در سیاست اول ادعای برد – برد مطرح می شود که هم انقلاب اسلامی و هم دشمن آن بتوانند به برد برسند؛ هر چند که نتیجه آن برد دشمن و باخت نظام اسلامی است و توافق ژنو مصداق بارز آن بود، اما در سیاست دوم برد – باخت است که برد نظام اسلامی و باخت دشمنان در منطقه را در پی دارد.

وی افزود: به خاطر یک سیاست، نیروی های حزب اللهی با تمام وجودشان شادی و حمایت می کنند و به خاطر یک سیاست نیروهای دلسوز، دلواپس و نگران هستند، در حالی که واقعا جای نگرانی هم دارد و در عین حال علاوه بر ترسو، بزدل و انواع و اقسام ناسزاها، همسو با صهیونیست خطاب می شوند!

دکتر محمدی با اشاره به این که حتی همین امر هم سبب شد تا دشمن به خوبی ما را نشناسد، ادامه داد: با دقت در تحلیل های مختلف در رسانه های غرب، مشخص می شود که دشمن نیز گیج شده است و نمی فهمد ضرباتی که می خورد، از کجا به وی وارد می شود؛ چرا که آن ها یمن را پایگاه القاعده قرار دادند ، اما از همان جا انصار الله قیام می کند که قدرت برتر یمن است و همه تجهیزات نظامی و امنیتی را در اختیار گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که انقلاب اسلامی، با کمترین هزینه به پیشروی خود ادامه می دهد، اظهار داشت: همه اتفاقات منطقه بر خلاف خواست آمریکا و غرب رخ داده است. حتی در مصر که انقلاب با توقف مواجهه شده است، بر اساس اطلاعات دقیق، همان انقلاب مانند آتشی زیر خاکستر است که منتظر زمان مناسب برای شعله ور شدن است.

وی با اشاره به اشتباهات اخوانی ها در مصر افزود: اگر در کشور ما فردی مانند امام خمینی (ره) حضور داشت که جلوی اشتباهات و انحراف انقلاب را گرفت، مردم مصر دارای چنین نعمتی نبودند. عدم در دست گرفتن تجهیزات نظامی مصر توسط اخوانی ها و سازشکاری با صهیونیست بر خلاف خواست و اراده مردم سبب شد تا این انقلاب شکست بخورد و اتفاقا، انصارالله یمن از تجربه تلخ مصر، عبرت گرفت و در همان ابتدا ساختار نظامی و امنیتی سابق را فشل کرد و تجهیزات نظامی را در اختیار گرفت.

این پژوهشگر با اشاره به این که متأسفانه برخی از دولت ها در کشور مان نیز با اعتماد مردم به قدرت می رسند، اما بعد از آن، راه مردم را ادامه نمی دهند، افزود: بعد از انتخاب شدن، آن چه را خود بهتر می دانند انجام می دهند و کاری به نظر مردم ندارند و البته رهبر جامعه نیز صبر می کند تا خود مردم بفهمند که وی به خطا رفته است؛ همانگونه که بنی صدر چنین بود و وقتی امام (ره) شعارهای مردم را دید و فهمید که مردم نیز بنی صدر را شناخته اند، او را از فرماندهی کل قوا عزل کرده و اجازه عزل او را به مجلس دادند.

وی در پایان با اشاره به این که انقلاب دائما در حال تصفیه شدن است، اظهار داشت: هر دولتی که از مسیر منتهی به آرمان های انقلاب و اراده مردم به بیراهه برود، مردم او را کنار خواهند گذاشت و این خاصیت انقلاب اسلامی است. بدون تصفیه، نمی توان انقلاب را به دست امام زمان (عج) داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها