کد خبر: ۳۰۴۳۳
زمان انتشار: ۱۸:۰۶     ۲۳ آذر ۱۳۹۰

سرويس نقد رسانه 598؛

سيد احمد ميرعلايي گفت: فيلم‌ دفاع مقدسي بايد با تخصص ساخته شود و براي جوانان امروز جذابيت داشته باشد. دوستان فيلم‌ساز فكر نكنند كه با يك صلوات فرستادن، چند روز در جبهه بودن و يك زيارت عاشورا خواندن، مي‌توانند فيلم دفاع مقدسي بسازند.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ تهيه‌كننده «شب واقعه» كه شب گذشته ـ‌22 آذرماه‌ـ در نشست پرسش و پاسخ اين فيلم در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان سخن مي‌گفت، با بيان اينكه «هنوز هم اگر فيلم دفاع مقدسي خوبي ساخته شود مردم از آن استقبال مي‌كنند»، اظهار كرد:‌ بعضي از دوستان فكر مي‌كنند چون مذهبي هستند و در جنگ بوده‌اند، حتما مي‌توانند يك فيلم دفاع مقدسي بسازند و به هيچ وجه هم به تكنيك اهميت نمي‌دهند.

وي تصريح كرد: اگر مي‌خواهيم فيلم‌هاي ارزشي ماندگاري داشته باشيم بايد از تكنيك و زبان سينما استفاده‌ كنيم.

ميرعلايي گفت: متاسفانه تاكنون بسياري از فيلمسازان ما، از موضوعاتي مانند دفاع مقدس كه بسيار ظرفيت دارند به راحتي عبور كرده‌اند. برخي از افرادي هم كه فيلم‌هاي ارزشي مي‌سازند، به كيفيت توجه‌اي نمي‌كنند و پس از ساخت انتظار دارند مردم محصول آنها را حتما مشاهده كنند! فكر مي‌كنم فيلمسازان دفاع مقدسي ما نبايد فيلم ساختن در اين عرصه را آسان بگيرند.

ميرعلايي در پاسخ به پرسش منتقد برنامه محمد تقي فهيم، مبني بر اينكه «چرا سينماي جنگ علي رغم ايده‌هاي ناب قدرت لازم را ندارد»، تصريح كرد: به نظرم عمده مساله ما در اين بخش آن است كه هنرمندان و مخاطبان بدون هيچ سوالي مسيري كه برايشان ترسيم شده است را طي مي‌كنند. اين مسير همان مسيري است كه مي‌گويد يك فيلم خوب است اگر در گيشه فروش بالايي داشته باشد!

تهيه‌كننده «شب واقعه» با اشاره به فيلم‌هايي كه در سال جاري اكران شده‌اند، ادامه داد: فيلم‌هاي پرفروش امسال چقدر با فرهنگ مورد نياز جامعه ما سازگار بودند؟ نبايد معيار ساخت همه فيلم‌ها ميزان فروش آنها باشد؛ چرا كه برخي از فيلم‌ها بايد براي نسل‌هاي آينده ساخته شوند.

مديرعامل بنياد سينمايي فارابي تاكيد كرد:‌ فيلمسازان محترم بايد راه ساخت فيلم‌هاي ارزشي را بشناسند و به هيچ وجه آن را با نگاهي ساده‌انگارانه نبينند. فيلمسازاني كه مي‌خواهند درباره ارزش‌هاي ملي‌، مذهبي‌ و دفاع مقدسي فيلم بسازند، بايد دقت بسياري انجام دهند و فكر نكنند با قرار دادن دو ديالوگ در فيلم مي‌توانند فيلم ارزشي بسازند.

وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره اينكه چرا اغلب فيلم‌هاي جنگي كه در سينماي ايران ساخته مي‌شود جذابيت ندارد، گفت:‌ فيلمسازان دفاع مقدسي و ارزشي ما بايد توجه داشته باشند كه به زبان جوانان امروزي فيلم بسازند. امروز اگر جنگ شود شايد جوانان امروز ما با لباس خاكي به جبهه نروند. شايد امروز يك جوان هدفون به گوش و با شكل و شمايلي كه اكنون در خيابان مي‌بينيم در جبهه جنگ حاضر شود. بايد زمانه را شناخت و زبان آن را درك كرد، همين درك زمانه مي تواند عامل جذابيت باشد.

ميرعلايي در بخش ديگري از اين نشست، به ايده ساخت «شب واقعه» اشاره كرد و گفت: سال‌ها قبل در موسسه «شاهد» مستندي درباره شهيد «درياقلي سوراني» ساخته شد. پس از آن، آقايان حبيب احمدزاده و شهنواز، سفري به آبادان داشتند تا از روي شخصيت شهيد سوراني، فيلمنامه‌اي را آماده كنند.

وي ادامه داد: پس از نگارش فيلم‌نامه كه دقت زيادي در آن شد، آقاي اسدي فيلمنامه را به دليل آنكه استحكام خوبي دارد انتخاب كرد و براي اجرايي شدن آن تغييراتي را اعمال كردند. ايشان براي تغييراتي كه در فيلمنامه نياز داشت چندين بار به آبادان رفت و با افرادي كه با درياقلي سوراني ارتباط داشتند صحبت و محل زندگي و كار او را مشاهده كردند. با همين نگاه دقيق، آقاي اسدي فيلمنامه را كامل كرده و «شب واقعه» ساخته شد.

ميرعلايي با بيان آنكه «تاكيد كارگردان بر اين بود كه فيلم بايد اثري ماندگار باشد»، گفت:‌ آقاي اسدي از ابتدا قصد داشتند در اين فيلم شروع جنگ‌، پايان آن و دلاوري‌هاي رزمندگان تنها در قالب همان يك عملياتي كه در ابتدا جنگ در آبادان شد، نشان داده شود. اين كار بسيار دشوار بود اما در طول ساخت «شب واقعه» متوجه شدم كه خداوند به ساخت‌ فيلم‌هايي درباره شهدا عنايت ويژه‌اي دارد و فكر مي‌كنم همين عنايت ويژه باعث شد كه مخاطب اكنون شاخصه‌هايي كه مد نظر ما بود را در فيلم مشاهده كند.

وي سپس به بيان نكاتي درباره قهرمان آباداني داستان كه يك شخصيت واقعي است پرداخت و بيان كرد: با شروع جنگ و حمله عراق به آبادان، درياقلي سوراني خانواده‌اش را فراري مي‌دهد و خودش از آنجا كه تعلق خاطر بسياري به محل كارش كه به آن «كمپاني» مي‌گويند دارد، در آبادان مي‌ماند. تمام كساني كه با قهرمان آشنا بودند مي‌گفتند كه حس مالكيت بسيار زياد او به «كمپاني»‌اش باعث شده بود علي‌رغم تمام خطرات در آبادان بماند و برخي مي‌گفتند كه كمپاني براي درياقلي از جانش نيز عزيزتر بوده است.

تهيه‌كننده «شب واقعه» در عين حال يادآور شد: در طول فيلم مي‌بينيم درياقلي كه شايد برخي از كارهاي خلاف را نيز انجام مي‌دهد، وقتي پاي حمله دشمن به كشور و خاكش مي‌رسد به ناگاه متحول شده و هنگامي كه مي‌بيند كه دشمن از كمپاني به عنوان سپر در برابر رزمندگان استفاده كرده است، خودش پيشنهاد مي‌دهد كمپاني را بمباران كنند. اين مطلب نقطه اوج تحول شخصيتي درياقلي سوراني است.

ميرعلايي در اين بخش از سخنانش، از حميد فرخ نژاد به دليل بازي بسيار خوبش در نقش درياقلي سوراني تشكر ويژه‌اي كرد و گفت: بازي آقاي فرخ نژاد در «شب واقعه» بسيار درخشان است. ايشان جايزه بازيگري جشنواره آسياپاسفيك را به دليل بازي در اين فيلم دريافت كرد.

وي سپس با تاكيد بر اينكه در طول جنگ تحميلي، افرادي مانند درياقلي سوراني كه به ناگاه متحول شده‌اند زياد داشتيم،‌ عنوان كرد:‌ افراد بسياري مانند درياقلي سوراني در جنگ تحميلي شهيد شدند. واقعا تحولاتي در طول جنگ اتفاق مي‌افتاد كه عجيب و غريب بود و حتي شايد حتي برخي از آنها را بتوان به تحولات افراد در حادثه كربلا و جنگ اباعبدالله تشبيه كرد. اگر فيلمسازان ما دقت بيشتري در تاريخ جنگ كنند تحولات اين چنيني را مي‌توانند مشاهده كرده و داستان‌هاي نابي را از جنگ روايت كنند.

ميرعلايي در پايان اين نشست در پاسخ به سوالي درباره زمان اكران «شب واقعه» گفت: فيلم سينمايي «شب واقعه» از هفتم دي‌ماه در تعدادي از سينما‌ها اكران خواهد شد. ما تمام تلاشمان را خواهيم كرد كه مردم اين فيلم را مشاهده كنند.

وي در عين حال گفت: البته سرمايه‌گذار فيلم كه بنياد شهيد است، دغدغه‌اي براي گيشه ندارد اما هم بنياد و هم آقاي اسدي به عنوان كارگردان تاكيد دارند كه فيلم روي پرده سينما ديده شود چرا كه وجه تمايز«شب واقعه» با ساير فيلم‌هاي جنگي، دكوپاژ سينمايي بسيار خوب آن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها