کد خبر: ۳۰۳۶۹۵
زمان انتشار: ۲۳:۰۷     ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی میزان اسکناس و مسکوک در کشور تا پایان امسال را حداکثر 39 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

بهزاد قیاسوند، با اشاره میزان افزایش حجم اسکناس و مسکوک در یک سال اخیر، اظهار داشت: مجموع اسکناس و مسکوک در دست اشخاص تا پایان اسفند ماه امسال حداکثر (با 17.5 درصد رشد) به 39 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: این حجم از اسکناس با احتساب نیاز مردم به پول نقد و عرضه بیشتر اسکناس و مسکوک به بازار در روزهای پایان سال محاسبه شده است.

مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی به دو دلیل اسکناس منتشر می‌کند، دلیل اول جایگزینی اسکناس نو با اسکناس‌های فرسوده امحاء شده و دلیل دوم اسکناس جدیدی است که به بازار عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: عنصر تعیین کننده برای حجم اسکناس و مسکوک، میزان مراجعه مردم به نظام بانکی است؛ بانک‌ها وقتی متقاضی اسکناس از بانک مرکزی می‌شوند که مردم از آنها چنین تقاضایی دارند و بانک مرکزی هم باید به تقاضای بانک‌ها و مردم پاسخ دهد.

قیاسوند اضافه کرد: بانک مرکزی معمولا ترکیب اسکناس و مسکوک را اصلاح می‌کند، گفت: بانک‌ها در طول سال تقاضای کمی برای اسکناس 10 هزار ریالی و 20 هزار ریالی دارند، اما در روزهای پایانی سال به دلیل تقاضای مردم (پرداخت عیدی) میزان این دو اسکناس در بانک‌ها را افزایش می‌دهیم.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس ؛ حجم اسکناس و مسکوک در سال 88 رقم 19 هزار و 231 میلیارد تومان، 89 با 171 درصد افزایش 22 هزار و 515 میلیارد تومان، سال 90 با 16.9 درصد رشد 26 هزار و 320 میلیارد تومان، سال 91 با 25.4 درصد افزایش 33 هزار و 16 میلیارد تومان، سال 92 هم با رشد اندک 1.6 درصد به 33 هزار و 529 میلیارد تومان رسید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها