کد خبر: ۳۰۳۴۹۳
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از واحد مرکزي خبر، تلويزيون دولتي چين ، نامه سناتورهاي آمريکايي را عاملي براي دشوارتر شدن مذاکرات هسته اي ايران توصيف کرد.

به گزارش شبکه تلويزيوني سي سي تي وي، جسيکا استون خبرنگار شبکه در گزارشي از واشنگتن گفت:« گروهي از سناتورهاي جمهوري خواه آمريکا، نامه اي سرگشاده براي سران ايران منتشر کرده و گفته اند که هرگونه توافق هسته اي با آمريکا، به هنگام پايان دوران مسئوليت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا، کان لم يکن خواهد شد مگراينکه کنگره آمريکا اين توافق نامه را تصويب کند. اين نامه را تام کاتن سناتور جمهوري خواه نوشته و به امضاي چهل و هفت سناتور جمهوري خواه رسيده است.
در اين نامه تصريح شده است هرگونه پيمان بين المللي که دولت آمريکا منعقد کند بايد با دو سوم آراء در سناي آمريکا به تصويب برسد. اما نکته مطرح اين است که آيا اين استدلال درست نيست. نامه نوشته شده ، بي سابقه است. اين نامه در زمان بسيار حساسي منتشر شده است زيرا مذاکرات هسته اي در شرايط بسيار سياسي ادامه دارد. احتمال دارد اين مذاکرات به توافقي تاريخي منجر شود. باآنکه باراک اوباما گفته است اين اقدام سناتورهاي آمريکايي ، اقدامي صرفا سياسي است، جوزف بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا گفته است اين اقدام بسيار خطرناک است.
به گفته بايدن، اين نامه سناتورهاي جمهوري خواه پيامي بسيار گمراه کننده به دوستان و دشمنان آمريکا مي فرستد مبني بر اينکه فرمانده کل قواي آمريکا (رئيس جمهور) نمي تواند به تعهدات خودش درقبال موافقت نامه پايبند باشد که پيامي نادرست و خطرناک است. اما به گفته تام کاتن، مقامات ايران بايد بدانند که توافق نامه هسته اي بايد به تصويب کنگره آمريکا برسد و اگر کنگره موافقت نکند، توافق نامه چندان دوام نخواهد آورد. اما بايد بخاطر داشت که در سال دو هزار و سيزده ، توافق روسيه و آمريکا براي برچيده شدن تسليحات شيميايي سوريه، به مجوز کنگره نياز نداشت.
هيچيک از ديگر تغييرات اساسي در سياست خارجي آمريکا ازقبيل عادي سازي روابط با چين در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه نيز به چنين مجوزي از جانب کنگره نياز نداشته است. به گفته محمدجواد ظريف وزير امورخارجه آمريکا ، اين نامه سناتورهاي جمهوري خواه آمريکا سبب شده است پرسشهايي درباره اعتماد به آمريکا مطرح شود و ايراني ها نبايد اين نامه را جدي بگيرند.
به گفته اين مقام ايراني، اين نامه صرفا حرکتي تبليغاتي است و ارزش چنداني ندارد. توجه به اين نکته ارزشمند است که اين مذاکرات فقط بين آمريکا و ايران نيست بلکه بين ايران از يک سو و چين و روسيه و فرانسه و آلمان و انگليس و ايالات متحده از سوي ديگر است. انتشار چنين نامه اي سبب مي شود کار اين شش قدرت جهان براي چانه زني با ايران دشوارتر شود و به همين قياس، سبب مي شود کار ايران براي چانه زني نيز دشوارتر شود.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها