کد خبر: ۳۰۳۴۰۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
تشدید فشارها بر پذیرش توافق مدنظر امریکایی ها:
شرکت نفت و گاز ملی هند، شرکت نفت هندوستان، و شرکت اویل ایندیا ال تی دی در کنار دو شرکت چینی اخیرا به دلیل داد و ستد انرژی با ایران جریمه شدند./ ایران از طرفی از سوی شرکای تجاری خود تحت فشار است تا با پذیرش توافقنامه، همکاری شرکت های خارجی را به سمت خود جلب کند و از طرف دیگر امریکا به ایران فشار می آورد تا توافقی را بپذیرد که مدنظر کاخ سفید است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، پس از اینکه امریکا در ادامه ی تحریم های اقتصادی علیه شرکت های خارجی که با ایران داد و ستد دارند چند شرکت هندی را جریمه کرد، آقای دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند در سخنانی اعلام کرد هند از منافع اقتصادی شرکت های نفتی خود دفاع می کند. شرکت نفت و گاز ملی هند، شرکت نفت هندوستان، و شرکت اویل ایندیا ال تی دی در کنار دو شرکت چینی اخیرا به دلیل داد و ستد انرژی با ایران جریمه شدند.

آقای پرادهان در ادامه افزود: هند موضع شخصی و مستقل خود را در مذاکرات دنبال خواهد کرد و قطعا منافع اقتصادی شرکت های داخلی هند برای ما بر هر چیز دیگری اولویت خواهند داشت." (یکی از غیرعادلانه و ظالمانه ترین تحریم های امریکا بدین صورت است که هیچ شرکت خارجی اجازه ندارد در یک مدت دوازده ماهه، قراردادی (در حوزه ی انرژی) با ارزش بیش از 20 میلیون دلار با ایران ببندد. +)

ادامه ی تحریم های اقتصادی در حالیکه طرفین برای توافق تلاش می کنند رویه ی عجیب و غیرمنطقی است که کاخ سفید دنبال می کند و مسئولین دولت ایران نه تنها انتقاد و اعتراض جدی نسبت به آن نداشته اند، بلکه بدون در نظر گرفتن آن به تعلیق و عقب نشینی از بخشهای مهمی از فعالیت های هسته ای رضایت داده اند.

در توافق موقتی که حدود یک سال پیش در ژنو صورت گرفت، امریکا متعهد شد در یک حیطه ی زمانی مشخص و در ازای تعلیق بخش هایی از برنامه هسته ای ایران، برخی تحریم ها را سبک تر کرده و یا به حالت تعلیق درآوَرَد. ظاهر قضیه عادلانه است اما واقع امر این بود که در این داد و ستد هیچ توازنی لحاظ نشده بود.

حال ایران از طرفی از سوی شرکای تجاری خود تحت فشار است تا با پذیرش توافقنامه، همکاری شرکت های خارجی را به سمت خود جلب کند و از طرف دیگر امریکا به ایران فشار می آورد تا توافقی را بپذیرد که مدنظر کاخ سفید است. کنگره و دولت امریکا در روزهای گذشته نمایشی را بازی کردند که هنوز هم ادامه دارد تا با تظاهر به افزایش شدت اختلافات بین خود، ایران را به نحوی ترغیب به پذیرش توافق نمایند.

اخیرا 47 نفر از اعضای کنگره ی امریکا در نامه ای به ایران اعلام کردند ایران نباید به توافق با امریکا دل ببندد زیرا هرچه که دولت اوباما تصویب کند فقط در مدت خدمت وی پابرجا خواهد بود و بعد از آن کنگره و یا دولت بعدی می تواند آن را تغییر دهد. بلافاصله پس از این مدعا، اوباما با جانبداری از ایران به سرزنش نمایندگان امضاکننده ی نامه پرداخت تا بدین ترتیب خود را طرفدار منافع ایران در مذاکرات جلوه دهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها