کد خبر: ۳۰۱۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۲۲ آذر ۱۳۹۰
سیاستهای خفقان آور جمهوری آذربایجان بر علیه اسلامگرایان این کشور که اکثریت جمعیتی را شامل می شوند،پیش از این بارها و بارها توسط فعالین حقوق بشری و مجامع بین المللی مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است. چه اینکه در 25 آبان ماه سازمان "عفو بین الملل" در گزارشی از حقوق بشر آذربایجان به شدت انتقاد کرد و از سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر و جامعه جهانی خواسته است نسبت به ادامه موارد نقض حقوق بشر در جمهوری آذربایجان اقدام کند.
بولتن نیوز:روز دهم دسامبر هر سال، به عنوان «روز حقوق بشر بین‌المللی» نام گذاری شده است. به این مناسبت، سایت دیرلر کنفرانس مطبوعاتی خانم لیلا یونس حقوق دان و مدافع حقوق بشر آذربایجانی را منعکس نموده است.

در بخشی از اظهارات این فعال حقوق بشر آمده است: بعد از انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در سال 2003، حدود 80 نفر دستگیر شده اند . در سال 2011 هم 26 نفر زندان سیاسی ثبت شده است. این 26 نفر را سازمان عفو بین‌الملل به عنوان زندانیان عقیدتی شناخته است.

طبق آمار منابع دولتی آذربایجان حداقل 17 نفر زندانی عقیدتی در زندان های رژیم علی اف به سر می برند. این در حالی است که این فعال حقوق بشری آمارهای دولتی را در این باره کذب دانسته است. لیلا یونس در این باره می افزاید: این 17 نفر بازداشت شدگان در تظاهرات اتحادیه‌ی اجتماعی در دوم آوریل (2011) هستند نه کل زندانیان مذهبی.در لیست ما تعداد زندانیان عقیدتی از این هم بیشتر است.علاوه بر این 8 نفر عضو حزب اسلام آذربایجان هم بازداشت و زندانی شده‌اند. برای آنان از 10 تا 12 سال زندان صادر شده است. اینان، زندانیان عقیده هستند و زندانی سیاسی به حساب می آیند.

وی درباره دلایل سیاسی خواندن اعضای حزب اسلام آورده است:چرا که انتقاد شدید رهبر حزب اسلام آذربایجان در دوم ژانویه امسال از رئیس جمهور آذربایجان، موجب بازداشت "محسن صمداف"، اقوام و بستگانش و دیگر اعضاء حزب اسلام  توسط حکومت گردید.

این فعال حقوق بشری در ادامه درباره اتهاماتی که رژیم دیکتاتوری لائیک علی اف به حزب اسلام نسبت داده نیز اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه اتهاماتی که به رهبر حزب اسلام نسبت داده‌اند، در سابقه ایشان وجود ندارد، به نکته بسیار مهمی اشاره کرد که پیش از این از زبان هیچ منبع و مرجعی در آذربایجان شنیده نشده بود. وی گفت:روشن است که در آذربایجان پلیس‌ها خودشان سلاح در منزل اسلامگرایان جا سازی کرده اند و از این طریق اتهام «تغییر دولت» را که جزو سنگین ترین حکمهاست و آنان نیز این اتهام را برای مخالفین خود بسیار می پسندند، به اعضای حزب اسلام باکو منتسب کردند.

براساس این گزارش از سال 2000 تا امسال، هر سال حداقل 4-5 نفر به اتهام تغییر دولت بازداشت در جمهوری آذربایجان دستگیر شده‌اند و امسال هم این اتهام شامل اعضاء حزب اسلام آذربایجان شد. به عبارت دیگر، این ماده‌ی قانونی به نوبت شامل اشخاص مخالف سیاستهای لائیکی دولت می‌شود.

این فعال حقوق بشری تصریح کرد:اگر وضعیت امسال آذربایجان را تحلیل کنیم، خواهیم دید، از ابتدای سال فشارها نسبت به دینداران ادامه دارد.از ماه ژوئن، فشارها نسبت به اعضاء اتحادیه‌ی اجتماعی شروع شد. بعد از مدتی، آذر حبی اف و فخری الیاس اف از روحانیون شهر گنجه بازداشت شدند. البته، این دو روحانی هیچ عمل جنائی انجام نداده بودند. مقام دینی این دو نفر در اسلام از مقام شیخ الاسلام ا... شکور بالاتر است.بر همین اساس بود که حکومت با اعمال فشار بر این اشخاص مستقل، آنان را نیز زندانی کرد.

 

سیاستهای خفقان آور جمهوری آذربایجان بر علیه اسلامگرایان این کشور که اکثریت جمعیتی را شامل می شوند،پیش از این بارها و بارها توسط فعالین حقوق بشری و مجامع بین المللی مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است. چه اینکه در 25 آبان ماه سازمان "عفو بین الملل" در گزارشی از حقوق بشر آذربایجان به شدت انتقاد کرد و از سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر و جامعه جهانی خواسته است نسبت به ادامه موارد نقض حقوق بشر در جمهوری آذربایجان اقدام کند.این گزارش عفو بین الملل به اعتراض های الهام گرفته از بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان اشاره دارد که از ماه مارس(فروردین ماه) حکومت با سرکوب مخالفین و بازداشت آنان سعی در رهایی از امواج بیداری اسلامی دارد.

4 روز قبل از این گزارش نیز شماری از روشنفکران و فعالان اجتماعی روس در نشستی مطبوعاتی با عنوان " وضعیت حیات سیاسی و اجتماعی در آذربایجان " که در محل خبرگزاری روس بالت در مسکو برگزار شد ، با محکوم کردن محدودیت ها و اعمال فشارهایی  که در جمهوری آذربایجان در قبال خواسته های دینی اعمال می شود ، دولت آذربایجان را به رعایت حقوق بشر دعوت کردند .

به نظر می رسد حکومت آذربایجان در تلاش است تا مانند قرون گذشته اروپا - که یهودیان را در مکانهایی به نام "گتو" محبوس می کردند- شیعیان و اسلامگرایان این کشور را نیز با بازداشتها  وحبسهای طولانی به زانو در آورند و در عوض از این کشور عشرتکده ای برای صهیونیست ها و عمال آنان بسازد. غافل از اینکه در آیه 8 سوره صافات خداوند به زیبایی وصف حال الهام علی اف و تبار منحرفش را آورده است.« آنان می‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند; ولی خدا نور خود را کامل می‏کند هر چند کافران خوش نداشته باشند».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها