کد خبر: ۳۰۱۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۲۲ آذر ۱۳۹۰
گروهی از جوانان و دانشگاهیان عربستانی با ایجاد جنبشی جدید به نام «تصمیم‌گیری با من است» در اعتراض به موج گرانی در این کشور هدف خود را بیدار کردن مردم و آگاه کردن آنان از حقوق خود اعلام کردند.
 
به گزارش فارس، گروهی از جوانان عربستانی طرح جدیدی را از طریق اینترنت برای مبارزه با گرانی در این کشور ایجاد کردند.
 
گروهی دیگر از دولت عربستان خواستند که بی‌جهت حقوق کارمندان را افزایش ندهد زیرا این اقدام سبب سرازیر شدن ثروت به جیب تاجرانی می‌شود که دولت از کنترل آنان ناتوان است.
 
طرح اعتراضی «تصمیم‌گیری با من است» زیر نظر گروهی از دانشگاهیان و متخصصان و گروه بزرگی از داوطلبان در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی ایجاد شده است که هدف خود را بیدار کردن مصرف‌کنندگان عربستانی و آشنا کردن مردم با حقوق خود و ایجاد تغییر در رفتار آنان برای رسیدن به اهداف مشخص، اعلام کردند.
 
جنبش اعتراضی جدید از این جهت اهداف خود را معطوف به مسائل گرانی در این کشور کرده است که مقامات این کشور بشدت با هرگونه اقدام سیاسی با قدرت برخورد و آن را سرکوب می‌کنند. اخیرا سازمان عفو بین‌الملل از اقدام عربستان در تهیه پیش‌نویس قانونی که هرگونه اعتراض را به مثابه جرم‌های تروریستی قلمداد می‌کندف بشدت انتقاد کرد.
 
«خالد محمد» یکی از فعالان این جنبش به خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس اعلام کرد: من کارمند دولت هستم و ماهیانه ۷۴۰۰ ریال (حدود ۲هزار دلار) حقوق می‌گیرم اما این مبلغ برای اداره خانواده چهارنفره‌ام کفایت نمی‌کند. بخصوص اینکه یک سوم این مبلغ برای اجاره‌بهای خانه هزینه می‌شود.
 
گرانی افزایش پیدا کرده است
 
خالد محمد افزود: قیمت یک کیلو گوشت به ۸۰ ریال (حدود 28 هزار تومان) رسیده است و یک کیسه برنج را که تاجران حدود 90 ریال (حدود 31500 تومان) می‌خرند ۲۲۰ ریال (حدود 77 هزار تومان) می‌فروشند.
 
یکی دیگر از فعالان این جنبش تازه تأسیس تاکید کرد که این اقدام برای چندین هفته ادامه خواهد یافت و هدف آن «تشویق مصرف‌کنندگان به همکاری برای مبارزه با گرانی و مقابله با تاجرانی است که با بی‌توجهی قیمت موارد و تولیدات مصرفی و غذایی را بالا می‌برند».
 
این فعال سعودی تاکید کرد که در این اقدام خرید برخی کالاهای معین تحریم می‌شود تا پیام مردم به تاجران برسد. یکی از اهداف این کار این است که مصرف‌کننده بداند تصمیم‌گیری او بر قیمت‌ها تاثیرگذار است.
 
یونایتدپرس افزود: بازار کالاهای سعودی در دوره اخیر شاهد افزایش تصاعدی قیمت اجناس بوده است و این امر شهروندان این کشور را به مبارزه با گرانی واردار کرده است.
 
اقبال جوانان به هاش‌تگ طنزآمیز بودجه سال 1433 عربستان
 
بنا بر این گزارش، اخیرا اعلام خبر نزدیک بودن تصویب و اعلام بودجه سال آینده عربستان سعودی (۱۴۳۳ هجری قمری) تمسخر جوانان سعودی را برانگیخته است به طوری که گروهی از جوانان در اشاره به سال 1433 یک هاش‌تگ (hashtag) برای این امر به نام «بودجه 33» در توییتر ایجاد کرده‌اند.
 
این هاش‌تگ (تجمیع اخبار و مطالب مربوط به یک مطلب خاص در توییتر به طوری که همگان موفق به دیدن آن بشوند) با اقبال گسترده جوانان عربستانی روبه‌رو شده است.
 
یکی از جوانان عربستانی در خصوص بودجه سال جدید عربستان گفت: بودجه برای من اهمیتی ندارد و هیچ تاثیری از آن در زندگی‌ام نمی‌بینم. قیمت‌ها روز به روز بالاتر می‌رود. من پیمانکار نیستم که یک معامله کلان بکنم که بودجه در آن تاثیرگذار باشد.
 
یکی دیگر از فعالان توییتر در خصوص هاش‌تگ «بودجه 33» به بودجه کشورش اعتراض کرد و نوشت: میزانیه [به معنای بودجه] عبارت است از «میزان + نیت»... میزان در دست دولتمردان است و نیتش برای ما می‌ماند.
 
جوان سعودی دیگری در این خصوص اعلام کرد: همین آمار و ارقام بودجه که ما رنگ آن را هم نمی‌بینیم سبب شده است که خارجی‌ها فکر کنند ما عربستانی‌ها بالای پشت‌بام خود یک بشکه نفت داریم. نمی‌دانند که مردم عربستان خانه هم ندارند.
 
عربستان حدود 27 میلیون جمعیت دارد که 20 میلیون نفر آن مردم خود این کشور هستند و تقریبا نیمی از آنان نیز در اطراف شهرها زندگی می‌کنند. اخیرا بحران مسکن در این کشور نیز صدای اعتراض مردمی را برانگیخته بود اما دولت این کشور تلاش می‌کند با پرداخت مبالغی به صورت ماهیانه به 20 میلیون نفر از جمعیت خود صدای اعتراض آنان را خاموش کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها